• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Äppelpaj80
    Kimona skrev 2012-03-17 18:08:39 följande:
    *Ja, jag går i skolan och det betalar jag för

Jag HOPPAS att det där var ett skämt?!
  • Anonym
    puss skrev 2012-03-17 18:24:53 följande:
    dessa föräldrar måste ta ansvar och skärpa till sig.
    Hur menar du att de ska skärpa sig?
    Tror du att de flesta har valt att vara fattiga?
    De som är arbetslösa eller sjuka, de har valt att vara detta?
    Och nej alla kan faktiskt inte få ens enkla arbeten på McDonalds eller som telefonförsäljare, dessa arbeten går till yngre människor. Föräldrar till barn i skolan räknar jag från 36 års ålder enligt genomsnitt för förstföderskor i Sverige. 
  • oktobermamman93

det ända man kan säga är att folk som inte levt med soc, inte förstår hur knapert det är.. sorgligt. alla borde testa det någon gång och då med en tom frys/kyl från månaden innan. det är inte lätt att få till det! värst e det på somrarna då alla åker på semester och barnen får vara glad om de ens kommer till sjön och får bada!

• puss
    Anonym skrev 2012-03-17 18:28:52 följande:
    Och nej alla kan faktiskt inte få ens enkla arbeten på McDonalds eller som telefonförsäljare, dessa arbeten går till yngre människor. Föräldrar till barn i skolan räknar jag från 36 års ålder enligt genomsnitt för förstföderskor i Sverige. 
    KAN man tänka lite längre så begriper man att det går att tänka på ett annat sätt än att genast vråla "tror du dom har valt att va sjuka eller".
    Easy cum easy go
  • Schweppes

Kimona: Betalar du för att gå i skolan? Hur tänker du nu?

• puss
    oktobermamman93 skrev 2012-03-17 18:30:38 följande:
    det ända man kan säga är att folk som inte levt med soc, inte förstår hur knapert det är.. sorgligt. alla borde testa det någon gång och då med en tom frys/kyl från månaden innan. det är inte lätt att få till det! värst e det på somrarna då alla åker på semester och barnen får vara glad om de ens kommer till sjön och får bada!
    det finns ju folk här som lever eller levt på soc och inte har nån tom kyl.
    Easy cum easy go
  • Schweppes
    oktobermamman93 skrev 2012-03-17 18:30:38 följande:
    Jag och min sambo hade socbidrag ett par 4 månader för flera år sedan, det var inte knapert.
  • Anonym (c)
    Anonym skrev 2012-03-17 18:28:52 följande:

Inte för att vara sån men de som skaffar barn vid genomsnittsåldern 31 år går nog väldigt sällan på bidrag i sverige.

Sen håller jag med om att alla inte kan skärpa sig. Många är sjuka psykiskt eller fysiskt och kan inte skärpa sig, så det är tur att socialen finns i sverige för de människor som inte klarar av att ta hand om sig själva eller sin familj. Alla männskor är inte A människor eller föds med silversked i munnen som man brukar säga.  
  • puss
    Anonym (c) skrev 2012-03-17 18:33:18 följande:

Inte för att vara sån men de som skaffar barn vid genomsnittsåldern 31 år går nog väldigt sällan på bidrag i sverige.

Sen håller jag med om att alla inte kan skärpa sig. Många är sjuka psykiskt eller fysiskt och kan inte skärpa sig, så det är tur att socialen finns i sverige för de människor som inte klarar av att ta hand om sig själva eller sin familj. Alla männskor är inte A människor eller föds med silversked i munnen som man brukar säga.  

i det inlägget som jag svarde på anser jag att de föräldrarna får skärpa sig.
    Easy cum easy go
  • Anonym
    puss skrev 2012-03-17 18:24:53 följande:
    dessa föräldrar måste ta ansvar och skärpa till sig.
    hur tänker du där... vad e det fär ansvar dom ska ta ,om det inte är befogad fattigdom.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?