• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 17:25:35 följande:
    men shit, inte är ni väl verkligen så sönderdaltade att ni tror att man inte överlever i en husvagn utanför en camping, utan rinnande vatten och el????

Folk överlever för fan i plåtskjul, tält och igloos!!

Man ska alltså bara leva för att överleva tills man dör?
    Det är mening att man ska veta sin plats, man ska inte kunna bli mer än en som överlever?
    Fattigdom i civiliserade välfärdsstater handlar inte om att inte svälta eller frysa ihjäl.

• Astarte

Jag håller nog med om att man inte behöver vara fattig i Sverige. Jag lever själv på minimum och kommer att göra det två år till. Det beror på skulder jag drog på mig när jag blev sjuk, plus att jag inte längre klarade jobbet. Prioriterar man så går det, men man måste vara noga, hålla sin budget och tänka mycket långsiktigt.

• Anonym (klart de finns!)
    Anonym (klart de finns!) skrev 2012-03-17 17:27:15 följande:

Okej så de går med en existensminimum att leva "lyxigt".
    Att kunna skicka med matsäck 1gång i veckan till skola.
    Att dom ganska ofta har utflykter där man behöver pengar för inträde osv? Drömmer

När vår inkomst ligger på hela 8400 efter hyra, sl-kort och el.
    Så tillkommer dessutom tv, internet, kläder och dylikt OCH mat, blöjor osv.  

Så nej vi har INTE råd med extra utgifter nånstans.        

Ja och så medicin till oss alla tre.. glömde jag. Samt sjukhusvård...
    Visst man får de betalt av soc men man får betalt EFTER man betalt räkningen först själv... 
  • Astarte
    Anonym (klart de finns!) skrev 2012-03-17 17:27:15 följande:
    Okej så de går med en existensminimum att leva "lyxigt".
    Att kunna skicka med matsäck 1gång i veckan till skola.
    Att dom ganska ofta har utflykter där man behöver pengar för inträde osv? Drömmer

När vår inkomst ligger på hela 8400 efter hyra, sl-kort och el.
    Så tillkommer dessutom tv, internet, kläder och dylikt OCH mat, blöjor osv.  

Så nej vi har INTE råd med extra utgifter nånstans.        
    Det beror ju på hur många ni är.
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 17:28:42 följande:
    tror du att regelbundna besök på arbetsförmedlingen är en förutsättning för överlevnad?
    Anonym skrev 2012-03-17 17:30:06 följande:
    du verkar inte veta vad överlevnad o fattigdom innebär i sverige, men det vet jag , jag anser att livet e inte värt att leva på ett sånt sätt och det har ingenting med bortskämdhet att göra ,du verkar inte heller veta vad det innebär att va bortskämd.
    dessutom vill jag kunna leva inte försöka överleva ..........
  • Anonym (Vanilj)
    puss skrev 2012-03-17 16:52:10 följande:
    klart det går.
    Jaha...och du har barn.........eller..?!
  • Anonym
    Anonym (tursam?) skrev 2012-03-17 17:13:00 följande:

Visst finns det fattiga människor i Sverige, några som är riktigt fattiga tom. Men om man tittar närmare på dessa fattiga människor så har de alra flesta (inte alla) någonstans gjort ett val som försatt dem i denna situation.
    Detta val kan vara att prioritera sin ekonomi fel (köpa saker man inte har råd med och finansiera det genom att sluta betala till A-kassan, spendera pengar på junk istf att bygga upp en liten buffert), att vägra ta ett jobb som man tycker att man är för "fin" för, att välja att bilda familj istf att utbilda sig, att välja att flytta ifrån en partner som inte är så rolig längre när det inte finns gott om pengar och göra det på ett sätt så att man sätter sig i skuld.
    Där dyker frågan upp - hur mycket ska samhället stå för när folk inte ens försöker ta hand om sig själva? 

En person som blivit svårt sjuk och inte kan jobba bör få bidrag upp till en rimlig livsnivå.
    En person som vägrar ta "lågstatusjobb", får klara sig själv 

Sen så finns det ju de som råkar vara barn till flk som gjort dåliga val. De barnen är inte själv ansvariga för sin situation.
  • Anonym (klart de finns!)
    Astarte skrev 2012-03-17 17:31:18 följande:
    Det beror ju på hur många ni är.

vi är 2 vuxna och 1 barn.
    Där ena har svår astma(med diverse medicin o läk.besök.) och jag som har problem med hjärtat och sonen har dessutom Austim och Adhd. 

Så för oss är de inte bara nämligen.    
  • Anonym (Inte soc)

Men det är just snacket om att om man har dåligt med pengar så beror det på dåliga val som är att verkligen sparka på de som ligger!

Jag är inte den som tycker att alla ska vara försörjda av samhället, men alla arbetslösa och sjuka har inte gjort dåliga val, även om det säkert stämmer på en del.

• Anonym

Många som är fattiga har gjort dåliga val i livet. Varför ska vi andra som tagit ansvar för oss själva och våra liv ta ansvar även för dem? 

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?