• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Kimona
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 16:28:30 följande:
    det beror väl på att du inte har 0:- som utgångsläge!?

Och du menar väl inte att det är en fråga om familjens överlevnad?? Visst handlar väl underhållsstöd om rätten till en skälig levnadsstandard?! (överlevnad är ju som bekant något helt annat)
    Klart jag hade 0:- som utgångsläge.
    Och jo, existensminimum handlar om överlevnad plus att inte förhindra dig från att kunna söka jobb och det är det som ingår i själig levnadsnivå.

Jag fick inte ens ersättning för mina p-piller som då kostade ca 8:- om dagen...... För det ingick inte i själig levnadsnivå.
    Jag konfronterade dom om detta, eftersom det skulle bli betydligt dyrare för dom om jag blev gravid. Då fick jag svaret "Ja, det vore dumt om du skaffade barn i den här sitsen".

De fattade inte ens poängen...
  • Kimona
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 16:29:59 följande:
    Men du vet ju inte hur mycket pengar Kimona får in utöver bidraget! 
    inga!
    Jag fick aktivitetsstöd på 2700 kronor och resterande tusenlapp av soc, eftersom det var vad jag hade rätt till.
  • Kimona
    SweeneyTodd skrev 2012-03-17 16:28:37 följande:
    Tur att jag inte bor i Sverige med massa messproppar som påstår att de är ''fattiga'' bara för att de har själva satt sig i en rävsax. I sverige är man berättigad till hjälp om man lever väldigt fattigt! Så ja, man får skylla sig själv om man är ''fattig'' i sverige, med tanke på alla bidrag som kastas till samhällsparasiter. Kom hit till Dubai och påstå att ni är fattiga, då får ni en snyting av en Indier som jobbar 24/7 med lika dålig lön som en slav.
    Det är även den "hjälpen" som gör att man lever fattigt
  • Selfish Geene
    Kimona skrev 2012-03-17 16:31:32 följande:
    Jag bodde hemma hos mamma och fick försörjningsstöd eftersom mamma ansåg att jag skulle betala efter att jag tagit studenten.

Soc räknade på 800 kr för att betala min del av hyra, el, vatten odyl, men mamma krävde mer pengar och soc vägrade betala ut mer, så den där femhundringen till kläder fick gå till mamma och hundralapparna till aktiviteter/hobby fick också gå till mamma, eftersom jag åt hemma också.

Det jag hade kvar räckte till hygienartiklar och ett busskort och eftersom det inte alltid fanns mat hemma fick jag ibland införskaffa det också.

Jag hade alltså ingen möjlighet att köpa nya kläder. Gick i läckande skor på vintern och fick ta min lillasysters gamla vinterjacka (som var för liten) för att inte frysa.
    Tycker du att soc borde ha skickat med lite "utpressningspengar" också??

Jag tycker att du resonerar lite avigt
  • Kimona
    Anonym (Mio) skrev 2012-03-17 16:33:46 följande:
    Det var fortfarande inte svaret på min fråga.
    Det var det väl???? Man räknar på en familjs utgifter jämfört med andra familjer. Vanliga utgifter. Boende, mat, räkningar m.m
  • Selfish Geene
    Kimona skrev 2012-03-17 16:37:48 följande:
    Klart jag hade 0:- som utgångsläge.
    Och jo, existensminimum handlar om överlevnad plus att inte förhindra dig från att kunna söka jobb och det är det som ingår i själig levnadsnivå.

Jag fick inte ens ersättning för mina p-piller som då kostade ca 8:- om dagen...... För det ingick inte i själig levnadsnivå.
    Jag konfronterade dom om detta, eftersom det skulle bli betydligt dyrare för dom om jag blev gravid. Då fick jag svaret "Ja, det vore dumt om du skaffade barn i den här sitsen".

De fattade inte ens poängen...
    tror du verkligen att du behöver 3500:- för att överleva??
  • Kimona
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 16:40:26 följande:
    Tycker du att soc borde ha skickat med lite "utpressningspengar" också??

Jag tycker att du resonerar lite avigt
    Nej, men de hade kunnat bedöma individuellt. Jag blev ju utslängd sedan för att jag inte kunde betala tillräckligt hemma och inte fan fick jag hjälp med boende då heller.
    "Du är under 25 och ska bo hemma"
    "Men det går inte, de kastade ut mig"
    "Ingen förälder stänger dörren till sitt barn"
    "Jo, tydligen"
    "Synd för dig"

Ungefär så
  • Anonym (klart de finns!)

Klart det finns fattiga männsikor i Sverige?!! Vem f*n påstår annat?
    Isf är den oerhört okunnig och inskränkt! Kräks
    ¨
    Och hur i hela f*n har man råd att fika flera ggr i veckan om man lever på soc????   

• Selfish Geene
    Kimona skrev 2012-03-17 16:39:11 följande:
    inga!
    Jag fick aktivitetsstöd på 2700 kronor och resterande tusenlapp av soc, eftersom det var vad jag hade rätt till.
    trots att du hade en hyra på 3500 (du pratar om hyran du behövde betala efter du flyttat ut från föräldrahemmet va?)
  • Kimona
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 16:42:02 följande:
    tror du verkligen att du behöver 3500:- för att överleva??
    3500 kr täcker precis min hyra och elen som sammanlagt blir 3400 ungefär. Sen har jag en hundring kvar den månaden.

Nu har jag inte existensminimum längre, eftersom jag började studera på Komvux så fort jag kunde
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?