• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (Inte soc)

I vår familj har vi levt i flera år under existensminimum, om man räknar med tabellerna på sos hemsida. Barnen har haft nyttig mat och oftast kläder efter väder, leksaker.

Som vuxen har jag avstått läkarbesök, tandläkare, frisör, har inte haft en sjukdag på flera år eftersom karensdagen hade drabbat oss för hårt. Bio, semester, restaurang, fritidsintressen var bara att glömma.

Anledning till att vi har haft det så är att en av de vuxna i vår familj drabbades av en psykisk sjukdom i samband med arbetslöshet, och kunde inte längre bidra till försörjningen.

Jag personligen anser inte att vår familj var fattig och har förbjudit barnen att använda ordet. Samtidigt hade det varit betydligt lättare att leva med små resurser, om vi hade haft en mer tillåtande samhällsklimat. Detta med att behöva dölja att vi hade ont om pengar var lika illa som att inte veta hur man ska klara sig till slutet av månaden.

• Anonym (Vanilj)
    Anonym skrev 2012-03-17 16:24:43 följande:
    Och ändå så kräver skolan in pengar för museibesök och dagsutflykter till stenålderbyar. Jag har tyvärr kollegor som inte ser något problem med att kräva in 200 kronor för att besöka just en stenåldersby för en dag. Sen står det föräldrar och hejar på och säg bara till så betala vi. Somliga lärare sätter upp en show och sätter ett "frivillig" inträdespris på 85 kronor.Hur kul är det att inte kunna gå eftersom pengarna inte räcker till eller att gå och inte kunna skänka så mycket?
    Jag tog upp diskussionen på min skola och mina kollegor vägrade förstå problemet. Jag är lärare i en sk rik kommun och här fanns det minsann inga fattiga barn. Då kunde väl föräldrarna bara avstå en flaska vin till helgen.  Och en liten avgift på 100 kronor var väl inga problem.  En kollega ryckte på axlarna under diskussionen och sa att då får de väl sätta mig i fängelse då.  

En kollega är nu jättesur på mig eftersom hon redan har krävt in 200 kronor för en heldagsaktivitet så får hon nämligen inte be föräldrarna om pengar till en musikal. Naturligtvis är det mitt fel eftersom jag tog upp diskussionen. Att hon bryter mot skollagen verkar ha mindre betydelse.

Sen finns det många föräldrar som står och hejar på och tycker att alla borde kunna avstå de här pengarna. Så enormt blåögt. Jag vet en elev som jag hade som inte kunde följa med på klassresan eftersom det krävdes att man skulle betala in 500 kronor på ett bräde. De andra föräldrarna var väldigt upprörda och tyckte att den här tjejen svek de andra i klassen. Några tyckte att då kunde väl hon panta glas eller sälja kokosbollar om det var så svårt med pengar. Och de skulle den här tjejen göra medans de andra föräldrarna bara betalade rakt av. Solidaritetskänslan var noll.

Jag blir så arg framförallt på mina kollegor som kan vara så naiva!
    Fy fasen alltså...man blir ju mörkrädd Skulle finnas flera som du!! All heder åt dig!  {#emotions_dlg.flower}
  • Kimona
    pluvdo skrev 2012-03-17 16:23:50 följande:
    Alla som lever på existensminimum anses väl vara fattiga, men... Om man inte missbrukar eller så så räcker faktiskt de pengarna om man exempelvis får försörjningsstöd. Även till vissa extrautgifter.

När jag tänker på fattigdom tänker jag inte på svenskar med försörjningsstöd. Men de räknas ju med i sån där statistik över barn som lever i fattigdom.
    Jag bodde hemma hos mamma och fick försörjningsstöd eftersom mamma ansåg att jag skulle betala efter att jag tagit studenten.

Soc räknade på 800 kr för att betala min del av hyra, el, vatten odyl, men mamma krävde mer pengar och soc vägrade betala ut mer, så den där femhundringen till kläder fick gå till mamma och hundralapparna till aktiviteter/hobby fick också gå till mamma, eftersom jag åt hemma också.

Det jag hade kvar räckte till hygienartiklar och ett busskort och eftersom det inte alltid fanns mat hemma fick jag ibland införskaffa det också.

Jag hade alltså ingen möjlighet att köpa nya kläder. Gick i läckande skor på vintern och fick ta min lillasysters gamla vinterjacka (som var för liten) för att inte frysa.
  • Kimona
    Anonym (Mio) skrev 2012-03-17 16:27:42 följande:
    Fast det hade varit intressant att veta hur många av de fattiga barnen vars föräldrar inte behövt vara fattiga om de gjort ett annorlunda val.

Nu syftar jag inte på sjuka och dyl utan de som står med skyhöga lån och har noll koll på ekonomin, inte velat ha en utbildning osv, för de finns också.

Sedan finns det självklart fattiga människor men det skulle varit intressant att veta hur många som kunnat gjort något av det för egen maskin och vilka som inte kunnat påverka sin situation alls.

Att vara fattig i Sverige betyder att man har svårt att få ekonomin att gå ihop, att man måste avstå från sådant som de flesta i samhället har tillgång till.

Rädda Barnen utgår ifrån två separata mått i sitt fattigdomsindex:

Låg inkomststandard Försörjningsstöd (socialbidrag)

Låg inkomststandard är ett mått av SCB (Statistiska centralbyrån) och innebär att man beräknar inkomststandarden genom att dividera familjens disponibla inkomst med en norm för levnadsomkostnader, som är justerad efter familjens sammansättning. Normen består av baskonsumtion av t ex mat och kläder, boendeutgifter samt eventuella fackföreningsavgifter och barnomsorgskostnader.

Vid inkomststandarnd 1,0 har familjen precis tillräckliga inkomster för att klara de mest nödvändiga utgifterna. Värden under 1,0 räknas som låg inkomststandard, medan värden på 2,0 eller högre räknas som hög inkomststandard.

Försörjningsstöd, tidigare kallat socialbidrag, är den ekonomiska hjälp man kan få om man inte kan försörja sig själv på något annat sätt. Detta försörjningsstöd består av en riksnorm som riksdagen fastställt att man ska klara sig på. Riksnormen är ett såkallat existensminimum, alltså ”det som behövs för att familjen skall överleva”.

Denna riksnorm har inte ökat, trots att både livsmedel och många utgifter för boendet har ökat, vilket gör att pengarna inte täcker allt de ska. Detta resulterar i att vissa barn inte har möjlighet att äta sig mätta hemma, utan får förlita sig på att äta sig mätta i skolan. Många barn har heller inte möjligheten att få nya kläder när de gamla blivit för små och kan heller inte få väderanpassade ytterkläder. Det finns till och med familjer som inte har råd att ge sina barn glasögon

• Anonym (Mio)
    Kimona skrev 2012-03-17 16:33:01 följande:

Att vara fattig i Sverige betyder att man har svårt att få ekonomin att gå ihop, att man måste avstå från sådant som de flesta i samhället har tillgång till.

Rädda Barnen utgår ifrån två separata mått i sitt fattigdomsindex:

Låg inkomststandard Försörjningsstöd (socialbidrag)

Låg inkomststandard är ett mått av SCB (Statistiska centralbyrån) och innebär att man beräknar inkomststandarden genom att dividera familjens disponibla inkomst med en norm för levnadsomkostnader, som är justerad efter familjens sammansättning. Normen består av baskonsumtion av t ex mat och kläder, boendeutgifter samt eventuella fackföreningsavgifter och barnomsorgskostnader.

Vid inkomststandarnd 1,0 har familjen precis tillräckliga inkomster för att klara de mest nödvändiga utgifterna. Värden under 1,0 räknas som låg inkomststandard, medan värden på 2,0 eller högre räknas som hög inkomststandard.

Försörjningsstöd, tidigare kallat socialbidrag, är den ekonomiska hjälp man kan få om man inte kan försörja sig själv på något annat sätt. Detta försörjningsstöd består av en riksnorm som riksdagen fastställt att man ska klara sig på. Riksnormen är ett såkallat existensminimum, alltså ”det som behövs för att familjen skall överleva”.

Denna riksnorm har inte ökat, trots att både livsmedel och många utgifter för boendet har ökat, vilket gör att pengarna inte täcker allt de ska. Detta resulterar i att vissa barn inte har möjlighet att äta sig mätta hemma, utan får förlita sig på att äta sig mätta i skolan. Många barn har heller inte möjligheten att få nya kläder när de gamla blivit för små och kan heller inte få väderanpassade ytterkläder. Det finns till och med familjer som inte har råd att ge sina barn glasögon

Det var fortfarande inte svaret på min fråga.
  • Kimona
    Paksenarrion skrev 2012-03-17 16:25:15 följande:
    Galet att det inte ändrats. Det var vad människor fick för typ 20 år sen och sedan dess har kostnaderna/utgifterna/inflationen gått upp.
    Ja, det är vad min hyra går på liksom
  • Selfish Geene
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 16:32:00 följande:
    fö anser jag att "barnfattigdom" är ett korkat och missvisande ord. 
    att använda om barn till fattiga föräldrar i Sverige alltså
  • Litet My
    Anonym (Mio) skrev 2012-03-17 16:27:42 följande:
    Fast det hade varit intressant att veta hur många av de fattiga barnen vars föräldrar inte behövt vara fattiga om de gjort ett annorlunda val.

Nu syftar jag inte på sjuka och dyl utan de som står med skyhöga lån och har noll koll på ekonomin, inte velat ha en utbildning osv, för de finns också.

Sedan finns det självklart fattiga människor men det skulle varit intressant att veta hur många som kunnat gjort något av det för egen maskin och vilka som inte kunnat påverka sin situation alls.
    Det kan jag hålla med dig om, det hade varit intressant.

Flr precis som du säger, det finns de som satt sig i det själva/inte kunnat prioritera och sedan finns de dem som inte haft en chans att påverka alls.
  • Äppelpaj80

Klart man kan kalla sig fattig i sverige.
    Problemet är ju att när man som svensk tänker på fattig så är det ju folk som inte har mat för dagen vilket man alltid har i sverige. Sen kanske den maten då består av falukorv och mackaroner.

Såg den där statistiken om att 1 av 10 barn i sverige idag skulle leva i fattigdom vilket blir missvisande då det som jag förstod det räknades med alla familjer som har något sort bidragsstöd. Det borde ju då även innebära bostadsbidrag?
    Jag känner flera ensamstående mammor som haft bostadsbidrag och de var då långt ifrån fattiga.

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?