• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-17 17:29:25 följande:
    Man ska alltså bara leva för att överleva tills man dör?
    Det är mening att man ska veta sin plats, man ska inte kunna bli mer än en som överlever?
    Fattigdom i civiliserade välfärdsstater handlar inte om att inte svälta eller frysa ihjäl.

Alla överlever tills de dör, om de kan göra andra saker under tiden handlar det om levnadsstandard (inte "överlevnad")

Fattigdom är en sak
    överlevnad en annan
    levnadsstandard är en tredje sak

Dessa tre begrepp betyder olika saker! 
  • Anonym (tursam?)
    Anonym skrev 2012-03-17 17:31:50 följande:
    dessutom vill jag kunna leva inte försöka överleva ..........
    Jag förstår det, det gör jag verkligen, men tycker du att det är staten som är skyldig att ge dig en inkomstnivå som gör att du kan "leva" (vad det nu betyder), eller är du själv som är skyldig att se till att du har det?

Och varför ska man skicka med matsäck till skolan? I grundskolan ingår det.
  • Anonym (c)
    Kimona skrev 2012-03-17 17:24:23 följande:

Kimona.
    Hur kommer det sig att du lever på socialbidrag? Hur länge har du gjort det? 
  • Astarte
    Anonym (Inte soc) skrev 2012-03-17 17:36:03 följande:
    Men det är just snacket om att om man har dåligt med pengar så beror det på dåliga val som är att verkligen sparka på de som ligger!
    Jag är inte den som tycker att alla ska vara försörjda av samhället, men alla arbetslösa och sjuka har inte gjort dåliga val, även om det säkert stämmer på en del.
    Fast man behöver inte ha gjort dåliga val för att hamna där, men säger man att man inte har råd med mat eller bra kläder till barnen så har man gjort dåliga val med sina slantar.
  • Anonym (vakna!)
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 17:32:50 följande:
    existenminimum betyder INTE "det minsta som krävs för att en levande människa ska kunna vara vid liv" (iaf inte i detta sammanhang)

I början trodde jag att du bara var omedveten om ordens olika innebörd, men nu börjar jag ana att du kanske bara har haft det lite för bra lite för länge.
    Du skulle nog må bra av att få testa på en tillvaro som verkligen handlade om överlevnad ett tag, det kanske skulle ge dig lite perspektiv på tillvaron 
    Existensminimum är en grundläggande lägsta levnadsnivå som inte tillåter några utsvävningar. Självklart överlever man men att påstå att de som lever på existensminimum är slarviga, super och röker upp sina pengar istället för att ha pengar över till aktiviteter och nöjen för barnen, till extrakostnader i skolan osv är rena dumheter. Det utrymmet finns inte när man lever på grundläggande nivå.
  • ViVäntarLois

Självklart är vissa fattigare än andra, även i Sverige. Men det är ju ganska naturligt att vissa tjänar mer om man inte vill ha det extremt vänster och alla delar på allt. 

För mig handlar fattigdom om något som vi inte har i Sverige. Det handlar inte om att kunna ta en fika, köpa en vinterjacka till ordinarie pris, ta barnen till leklandet osv. En fattig för mig är någon som inte har tak över huvudet, inte kan äta sig mätt, inte kan skyla kroppen och inte har möjlighet att få grundläggande skola och sjukvård.  

• Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 17:36:54 följande:
    Alla överlever tills de dör, om de kan göra andra saker under tiden handlar det om levnadsstandard (inte "överlevnad")

Fattigdom är en sak
    överlevnad en annan
    levnadsstandard är en tredje sak

Dessa tre begrepp betyder olika saker! 
    Och denna tråd handlar om fattigdom och inte överlevnad och inte överlevnad.
  • Anonym (tursam?)

Någon skrev tidigare och var upprörd över att folk måste jobba när de pluggar för att bidraget inte räcker till och att det skulle vara "det nya Sverige".
    När jag pluggade under första halvan av 90-talet jobbade jag parallellt med studierna för att få det att gå ihop, det är VERKLIGEN inget nytt. Det som är nytt är att folk verkar tro att de inte behöver lyfta ett finger för att få en vettig levnadsstandard. Jag ser det hos min yngsta bror som är född i slutet på 80-talet, han tycvker också att alla andra är skyldiga att hjälpa honom om han inte orkar göra något själv.

• yoyo90

Skönt att det finns personer som förstår att man kan vara fattig i Sverige 2012.

• Anonym
    Anonym (tursam?) skrev 2012-03-17 17:37:01 följande:
    Jag förstår det, det gör jag verkligen, men tycker du att det är staten som är skyldig att ge dig en inkomstnivå som gör att du kan "leva" (vad det nu betyder), eller är du själv som är skyldig att se till att du har det?

Och varför ska man skicka med matsäck till skolan? I grundskolan ingår det.
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 17:38:41 följande:
    va fan, pratar jag med en 10-åring????Skrikandes
    nej det gör du inte , men talar av konkret erfarenhet.......behöver inte bli arg för det .
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?