Inlägg från: Anonym (c) |Visa alla inlägg
  • Anonym (c)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Kimona skrev 2012-03-17 17:24:23 följande:

Kimona.
    Hur kommer det sig att du lever på socialbidrag? Hur länge har du gjort det? 
  • Anonym (c)
    ViVäntarLois skrev 2012-03-17 17:39:34 följande:
    Självklart är vissa fattigare än andra, även i Sverige. Men det är ju ganska naturligt att vissa tjänar mer om man inte vill ha det extremt vänster och alla delar på allt. 

För mig handlar fattigdom om något som vi inte har i Sverige. Det handlar inte om att kunna ta en fika, köpa en vinterjacka till ordinarie pris, ta barnen till leklandet osv. En fattig för mig är någon som inte har tak över huvudet, inte kan äta sig mätt, inte kan skyla kroppen och inte har möjlighet att få grundläggande skola och sjukvård.  

Fast i rättvisans namn så är ju ordet fattigdom väldigt brett.

Jag tycker nog man kan säg att man är fattig när man inte har råd att ta en fika på stan eller tillåta några utsvävningar mer än det absolut nödvändiga. Det betyder inte att man har det lika illa som de fattiga i slumkvarteren där barnen letar mat på soptippen osv. 
    Där talar vi nog snarare om att leva i "misär" något som ingen i sverige behöver uppleva tack och lov. 
  • Anonym (c)

Kimona-
    Du lever alltså inte på försörjningstöd idag? Det var ju skönt att höra i alla fall. Hur kom det sig att din mamma gjorde det? 

• Anonym (c)
    Anonym skrev 2012-03-17 18:28:52 följande:
    Hur menar du att de ska skärpa sig?
    Tror du att de flesta har valt att vara fattiga?
    De som är arbetslösa eller sjuka, de har valt att vara detta?
    Och nej alla kan faktiskt inte få ens enkla arbeten på McDonalds eller som telefonförsäljare, dessa arbeten går till yngre människor. Föräldrar till barn i skolan räknar jag från 36 års ålder enligt genomsnitt för förstföderskor i Sverige. 

Inte för att vara sån men de som skaffar barn vid genomsnittsåldern 31 år går nog väldigt sällan på bidrag i sverige.

Sen håller jag med om att alla inte kan skärpa sig. Många är sjuka psykiskt eller fysiskt och kan inte skärpa sig, så det är tur att socialen finns i sverige för de människor som inte klarar av att ta hand om sig själva eller sin familj. Alla männskor är inte A människor eller föds med silversked i munnen som man brukar säga.  
  • Anonym (c)

Anonym skrev- "Genomsnitt för förstföderskor är 29 år, då är man väl 36 år när barnen börjar skolan. Eftersom det är omkring 30% som går på högskola och universitet så är det inte bara högutbildade som får barn vid 29 år. " Nej givetvis är det inte bara höginkomsttagare som får barn vid 29 eller äldre. Sen skrev jag inget om att man måste vara varken höginkomsttagare eller högutbildad för att man inte leva på soc? Men de flesta som skaffar barn sent i livet går inte på soc helt enkelt. Sen är 29 eller vad nu snittåldern ligger på ett snitt. I vissa delar av sthlm innerstad t.ex är många uppåt 35-36 när de får första barnet.

• Anonym (c)
    Kimona skrev 2012-03-17 20:23:29 följande:
    Precis. Jag behövde mycket vård i December och det kostade en hel del.
    Ambulans 150 kr
    Behandling på akuten 150 kr
    Sjukresa hem 150 kr
    Återbesök hos VC 100 kr
    Gastroskopi 300 kr

Så den "fria sjukvården" kostade mig: 750 kr på en månad

Och sedan tillkommer mediciner på det

Vad är din poäng? Visst är det mycket när man har lite pengar. Men du menar väl inte att vården ska vara helt gratis? Den är redan extremt mycket Gratis för dig jämfört med vad den kostar egentligen.
    Dessutom ligger väl högkostnadskortet på 900? Så när du betalat in 200 kr till så har du GRATIS medicin och vård resterande året. Är det en dålig deal tycker du? 
  • Anonym (c)

Anonym perspektiv - Vart utomlands bor du? Existerar inte fattigdom där?

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?