• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Selfish Geene
    Kimona skrev 2012-03-17 17:47:46 följande:
    Det är en förutsättning för att du öht ska få pengar
    pengar som inte är en förutsättning för överlevnad
  • Kimona
    Anonym (c) skrev 2012-03-17 17:51:49 följande:
    Kimona-
    Du lever alltså inte på försörjningstöd idag? Det var ju skönt att höra i alla fall. Hur kom det sig att din mamma gjorde det? 
    Mamma levde inte på försörjningsstöd
  • Anonym (vakna!)
    ViVäntarLois skrev 2012-03-17 17:39:34 följande:
    Självklart är vissa fattigare än andra, även i Sverige. Men det är ju ganska naturligt att vissa tjänar mer om man inte vill ha det extremt vänster och alla delar på allt. 

För mig handlar fattigdom om något som vi inte har i Sverige. Det handlar inte om att kunna ta en fika, köpa en vinterjacka till ordinarie pris, ta barnen till leklandet osv. En fattig för mig är någon som inte har tak över huvudet, inte kan äta sig mätt, inte kan skyla kroppen och inte har möjlighet att få grundläggande skola och sjukvård.  
    Fattigdom är ett relativt begrepp och den fattigdom som finns i Sverige är inte vacker. Tittar man specifikt på fattiga barns situation så blir i alla fall jag ledsen och upprörd, hur du reagerar vet jag inte. Att påstå att fattigdom inte finns i Sverige tycker jag är felaktigt:

"Fattigdom i Sverige är enligt Rädda Barnen andelen barn i familjer som får socialbidrag och/eller har låg inkomststandard. Det innebär att inkomsterna är lägre än vad som behövs för att täcka de nödvändiga kostnaderna. För barnen i dessa familjer kan det till exempel innebära att inte kunna följa med på skolutflykter, gå till simhallen, vara med i musikskolan eller gå på bio med kompisar. Nästan en kvarts miljon av Sveriges två miljoner barn lever i fattigdom. Fattigdom är ett relativt begrepp. Att växa upp i ett fattigt hem i Sverige är inte samma sak som att vara fattig i exempelvis Brasilien. Oavsett land ska barn inte diskrimineras på grund av föräldrarnas ekonomiska situation. Rädda Barnens rapport Barns hälsa i Sverige (2004) visar att det finns ett starkt samband mellan barns hälsa och ekonomisk utsatthet.

Forskning har också visat att barn som lever i ekonomiskt utsatta hushåll löper tre gånger så stor risk för att bli utsatta för våld i hemmet av en vuxen, och 50 procent större risk för att bli utsatt för mobbning i skolan. Även barnens rätt till fritid begränsas, då deltagande i organiserade verksamheter kostar mycket, något dessa familjer inte har råd med."

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

• Anonym
    Anonym (tursam?) skrev 2012-03-17 17:37:01 följande:
    Jag förstår det, det gör jag verkligen, men tycker du att det är staten som är skyldig att ge dig en inkomstnivå som gör att du kan "leva" (vad det nu betyder), eller är du själv som är skyldig att se till att du har det?

Och varför ska man skicka med matsäck till skolan? I grundskolan ingår det.
    det är min egen skyldighet att i förstahan försörja själv och det vill man med ,och jag begär inte att staten ska bidra till min försörjning, men som säkert många som lever i fattigdom i sverige så söker man arbete , mer än så kan man inte göra , vem är då skyldig till att bidra under tiden sociala myndigheterna som e hopplösa och tar inget ansvar  överhuvodtaget,det är där den bruttala fattigdomen i sverige väger in extremt då det fungerar så här ,det är tillräckligt hemskt o jobbit och tufft , kämpit allt går inte och beskriva känslan och slitet att försöka vända på varje krona om det ens finns en krona och ligga och veta att nästa månad har jag ingenstans att bo eventuellt, och så ska du sen hålla på och bli förnedrad av socialen samt klydda , gissa , springa runt  och fan och hans moster , för att kanske få en liten krona av dom , och det är inte ens säkert,samt säka arbete på heltid .... och mycket mer ...jag gråter fan när jag läser mångas kommentarer, det ni inte värdesätter skulle en som levt så här värdesätta som guld , tragiskt men sant. man är inte mer än människa .i vilket fall som helst ser man ju fram emot jobb, men ni ska veta att lever man så snålt och fattigt så funderar man inte på vem som ska betala ,skyldigheter och rättigheter  utan hur ska jag få ihop denna månad...
  • Kimona
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 17:55:11 följande:
    pengar som inte är en förutsättning för överlevnad
    Om du tänker på överlevnad generellt, alltså att bo under en granrishydda i skogen och jaga harar så självklart inte, men man får jämföra med samhället
  • Anonym (student)
    Anonym (tursam?) skrev 2012-03-17 17:40:29 följande:
    Någon skrev tidigare och var upprörd över att folk måste jobba när de pluggar för att bidraget inte räcker till och att det skulle vara "det nya Sverige".
    När jag pluggade under första halvan av 90-talet jobbade jag parallellt med studierna för att få det att gå ihop, det är VERKLIGEN inget nytt. Det som är nytt är att folk verkar tro att de inte behöver lyfta ett finger för att få en vettig levnadsstandard. Jag ser det hos min yngsta bror som är född i slutet på 80-talet, han tycvker också att alla andra är skyldiga att hjälpa honom om han inte orkar göra något själv.
    Jag tycker verkligen inte att det är så illa när man är student. Tar man bidrag och lånedelen så får man 8200 kr/mån. De flesta har rätt till bostadsbidrag så säg att 3-4000 går åt till boende varje månad. Då har man 4-5000 kvar, vlket man kan leva ganska gott på! Jag tror att problemet är att många inte vet hur man använder sina pengar förnuftigt. Jag är alltså student och vet hur det ser ut!
  • Kimona
    Wittra skrev 2012-03-17 17:55:07 följande:
    Förlåt nu, men varför gjorde din mamma så? för att du inte hade råd att betala för dig hemma eller vad
    Ja. Hon tycker att man ska vara utflugen efter studenten och jag fick lov att bo kvar ett och ett halvt år till, trots att jag betalade "för lite" hemma
  • Anonym
    Wittra skrev 2012-03-17 17:55:07 följande:
    Förlåt nu, men varför gjorde din mamma så? för att du inte hade råd att betala för dig hemma eller vad
    Det finns en del föräldrar som faktiskt inte vill försörja sina barn längre än nödvändigt, som tycker att de gjort nog när barnen är myndiga.
  • Kimona
    Anonym (student) skrev 2012-03-17 17:57:57 följande:
    Jag tycker verkligen inte att det är så illa när man är student. Tar man bidrag och lånedelen så får man 8200 kr/mån. De flesta har rätt till bostadsbidrag så säg att 3-4000 går åt till boende varje månad. Då har man 4-5000 kvar, vlket man kan leva ganska gott på! Jag tror att problemet är att många inte vet hur man använder sina pengar förnuftigt. Jag är alltså student och vet hur det ser ut!
    Vilka har rätt till såna summor? Vi har rätt till 500 spänn i bostadsbidrag.
    Vi lever på mitt CSN och hans aktivitetsstöd på runt 3000 kr
  • Anonym (student)
    Kimona skrev 2012-03-17 18:00:04 följande:
    Vilka har rätt till såna summor? Vi har rätt till 500 spänn i bostadsbidrag.
    Vi lever på mitt CSN och hans aktivitetsstöd på runt 3000 kr
    8200 är studiebidrag + studielån. Eller vilka summor pratar du om? Ditt problem är ju egentligen inte CSN utan att din sambo inte har någon inkomst. Du ska på din inkomst försörja två personer, det är inte konstigt att det blir tajtare. Men även det borde gå utan några större problem.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?