Inlägg från: Anonym (student) |Visa alla inlägg
  • Anonym (student)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym (tursam?) skrev 2012-03-17 17:40:29 följande:
    Någon skrev tidigare och var upprörd över att folk måste jobba när de pluggar för att bidraget inte räcker till och att det skulle vara "det nya Sverige".
    När jag pluggade under första halvan av 90-talet jobbade jag parallellt med studierna för att få det att gå ihop, det är VERKLIGEN inget nytt. Det som är nytt är att folk verkar tro att de inte behöver lyfta ett finger för att få en vettig levnadsstandard. Jag ser det hos min yngsta bror som är född i slutet på 80-talet, han tycvker också att alla andra är skyldiga att hjälpa honom om han inte orkar göra något själv.
    Jag tycker verkligen inte att det är så illa när man är student. Tar man bidrag och lånedelen så får man 8200 kr/mån. De flesta har rätt till bostadsbidrag så säg att 3-4000 går åt till boende varje månad. Då har man 4-5000 kvar, vlket man kan leva ganska gott på! Jag tror att problemet är att många inte vet hur man använder sina pengar förnuftigt. Jag är alltså student och vet hur det ser ut!
  • Anonym (student)
    Kimona skrev 2012-03-17 18:00:04 följande:
    Vilka har rätt till såna summor? Vi har rätt till 500 spänn i bostadsbidrag.
    Vi lever på mitt CSN och hans aktivitetsstöd på runt 3000 kr
    8200 är studiebidrag + studielån. Eller vilka summor pratar du om? Ditt problem är ju egentligen inte CSN utan att din sambo inte har någon inkomst. Du ska på din inkomst försörja två personer, det är inte konstigt att det blir tajtare. Men även det borde gå utan några större problem.
  • Anonym (student)
    Kimona skrev 2012-03-17 18:12:15 följande:
    Nej jag får totalt runt 8900 (ibland mer, ibland mindre, beroende på när på året det är) och det är bidrag med lånet inräknat.

Visst går det, absolut. Vi svälter inte, vi har en bostad, vi kan se på tv med mera, men det är inte alltid vi har råd att besöka vårdcentralen eller hänga med vännerna ut på krogen eller gå ut och äta på restaurang någon gång.

Så vi kan sällan unna oss något utanför eller få den hjälp vi egentligen behöver
    Med 12000 i inkomst så borde ni kunna leva ganska bra ändå! Det är klart att man måste prioritera och inte kan göra ALLT. Så är det att vara student men man har det fortfarande det rätt bra. Du försörjer ju dessutom två personer och klarar det galant. Hur kan då en ensam student klaga över CSN-inkomsten? Jag prioriterar hellre än får högre lån i slutändan.
  • Anonym (student)
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 23:44:48 följande:
    Ett fel till varför jag blev fattigare var att på min a-kassa beräknade inkomst som jag hade tog moderaterna när dom kom i makten och kapade den från 80% till 65%.

Det är en stor summa pengar som försvann. Inte tänkte regeringen på att hyrorna, elen, maten och allt annat siger i pris. Det enda dem tänkte på var att folk ska tvingas ut i arbetslivet

Även dom sjuka som kanppt kan stå på sina ben skulle tvingas ut, men hur många företag tar inte en person som inte orkar göra sitt jobb och där till har ett läkar intyg där det står att det och det får inte personen göra.

Ni som tjatar om att det inte finns fattiga försök och leva på en inkomst på 8000 kr. När ni betalt hyran, elen och det vanliga räkningar man har och kvar är 1500 kr till mat och hygien. Hur ska man ha råd till allt annat en människa behöver. Jag bor ensam och har ingen att låna pengar av. Inte för att jag skulle göra det heller då är det bättre och vara utan mat i en vecka eller två.
    Det där ska du knappast skylla på Moderaterna för, skyll på alla bidragsfuskare som har gjort att man måste skärpa till reglerna. Hade alla skött sig hade det inte blivit några problem med sjukskrivningar m.m.

8000 kr är egentligen inga problem att leva på. Däremot skulle du om du har så hög hyra försöka flytta.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?