• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • puss

och du får bo i sverige, det är inte alla förunnat

Easy cum easy go
  • Kimona
    Anonym (student) skrev 2012-03-17 18:03:04 följande:
    8200 är studiebidrag + studielån. Eller vilka summor pratar du om? Ditt problem är ju egentligen inte CSN utan att din sambo inte har någon inkomst. Du ska på din inkomst försörja två personer, det är inte konstigt att det blir tajtare. Men även det borde gå utan några större problem.
    Nej jag får totalt runt 8900 (ibland mer, ibland mindre, beroende på när på året det är) och det är bidrag med lånet inräknat.

Visst går det, absolut. Vi svälter inte, vi har en bostad, vi kan se på tv med mera, men det är inte alltid vi har råd att besöka vårdcentralen eller hänga med vännerna ut på krogen eller gå ut och äta på restaurang någon gång.

Så vi kan sällan unna oss något utanför eller få den hjälp vi egentligen behöver
  • Anonym
    Kimona skrev 2012-03-17 18:12:15 följande:
    Nej jag får totalt runt 8900 (ibland mer, ibland mindre, beroende på när på året det är) och det är bidrag med lånet inräknat.

Visst går det, absolut. Vi svälter inte, vi har en bostad, vi kan se på tv med mera, men det är inte alltid vi har råd att besöka vårdcentralen eller hänga med vännerna ut på krogen eller gå ut och äta på restaurang någon gång.

Så vi kan sällan unna oss något utanför eller få den hjälp vi egentligen behöver

buu huuuu
  • Selfish Geene
    Kimona skrev 2012-03-17 18:08:39 följande:
    *Ja, jag fick datorn i studentpresent
    *Ja, jag har tid att sitta på fl. Jag är ledig på lördagar, som så många andra studerande
    *Ja, jag kan läsa och skriva, det ingår liksom när du går i skolan.
    *Ja, jag kan äta varje dag. Äter 1-2 mål om dagen. Hemlagade.
    *Ja, jag går i skolan och det betalar jag för
    *Njae, jag har ingen säng. Sover i bäddsoffa
    *Ja, jag har föräldrar med egna hem.
    * Fri och fri. Det finns gånger jag inte har råd att söka vård.
    *Ja, jag får bidrag, som så många andra i Sverige.

Men du, nu snackar vi inte om global fattigdom utan fattigdomen i SVERIGE
    nej, vi pratade om att du inte förstår begreppet "kämpa för sin överlevnad"
  • Anonym (student)
    Kimona skrev 2012-03-17 18:12:15 följande:

Med 12000 i inkomst så borde ni kunna leva ganska bra ändå! Det är klart att man måste prioritera och inte kan göra ALLT. Så är det att vara student men man har det fortfarande det rätt bra. Du försörjer ju dessutom två personer och klarar det galant. Hur kan då en ensam student klaga över CSN-inkomsten? Jag prioriterar hellre än får högre lån i slutändan.
  • Anonym (klart de finns!)

Jag som mamma arbetssökande, 28år 2barn, 1 på dagis, 1död (begravningskostnader 30-40.000)
    En man som e sjukskriven av förklarliga själ. 
    Jag som klarar av att jobba 25-50% max, hjärtproblem.

JA vi ÄR fattiga. Vi handlar enbart ICA BASIC(som förut hette euroshopper). Förutom medicin och hygienartiklar.

Så ja MAN KAN VARA FATTIG I SVERIGE!!!     

• puss
    Anonym (klart de finns!) skrev 2012-03-17 18:16:13 följande:
    Jag som mamma arbetssökande, 28år 2barn, 1 på dagis, 1död (begravningskostnader 30-40.000)
    En man som e sjukskriven av förklarliga själ. 
    Jag som klarar av att jobba 25-50% max, hjärtproblem.

JA vi ÄR fattiga. Vi handlar enbart ICA BASIC(som förut hette euroshopper). Förutom medicin och hygienartiklar.

Så ja MAN KAN VARA FATTIG I SVERIGE!!!     

ni har allltså en och en halv inkomst?
    Easy cum easy go
  • Anonym

Drygt 3 barn i varje klass lever i fattigdom.
    Eftersom vi har skolplikt kommer dessa barn 5 dagar i veckan se och höra vad andra barn gjort och fått.
    Höra andra barn berätta om vad de gjort i helgen, på semestern, se deras nya kläder.
    Dessa barn är de som inte följer med på saker som kostar pengar, de som inte följer med på utflykter eftersom de inte vill visa vad de har i matsäck.
    Dessa barn är de som inte har barnkalas och blir då heller inte bjudna.
    Deras föräldrar går inte på föräldramöten eller engagerar sig eftersom de skäms.

Några av dessa barn klarar sig ändå bra i livet många gör det inte. 

• Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 15:50:48 följande:
    I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/P...
    jag tycker inte man kan jämnföra fattigdom med fattidom i svenska samhället ,vi lever i ett svenskt land ,där många lever som i ett u-land ...tragiskt men den bittra sanningen.
  • puss
    Anonym skrev 2012-03-17 18:24:01 följande:
    Drygt 3 barn i varje klass lever i fattigdom.
    Eftersom vi har skolplikt kommer dessa barn 5 dagar i veckan se och höra vad andra barn gjort och fått.
    Höra andra barn berätta om vad de gjort i helgen, på semestern, se deras nya kläder.
    Dessa barn är de som inte följer med på saker som kostar pengar, de som inte följer med på utflykter eftersom de inte vill visa vad de har i matsäck.
    Dessa barn är de som inte har barnkalas och blir då heller inte bjudna.
    Deras föräldrar går inte på föräldramöten eller engagerar sig eftersom de skäms.

Några av dessa barn klarar sig ändå bra i livet många gör det inte. 

dessa föräldrar måste ta ansvar och skärpa till sig.
    Easy cum easy go
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?