• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (fattig-no way)
    Anonym (12) skrev 2012-03-17 18:49:16 följande:
    Att vara student är inte att leva i fattigdom, inte heller att vara ensamstående och tvingas handla billig mat men det finns tusentals fattiga människor i sverige som har det mycket tuffare än så!

Det finns människor som sover under en vidukt mitt i centrala Göteborg, och tro mig det finns många fler otänkbara platser där människor bor. Tänk dig själv, vart hade tagit vägen? Om du inte hade någon eller något? Antagligen nånstans som ger skydd för vinden och kylan och troligtvis hade du sökt dig till andra i samma situatio.

Vänliga medborgare med både insikt och medkänsla går dit dagligen och förser dom med mackor och något varmt att dricka. De bor där året runt! Dom kan inte stanna inne i soffan en regning dag som denna och göra sin röst hörd här på familjeliv.

Varför de har hamnat där eller om de kan läsa och skriva har jag ingen aning om. De kanske helt enkelt har sig själva att skylla. Eller inte... vem vet? Men att de är fattiga råder inga som helst tvivel om!

Det finns fattigdom i Sverige! Fattigdom som absolut kan liknas vid fattigdom i andra länder. Vad ska den annars jämföras med tycker ni?

Herregud, öppna ögonen och sluta vara så förbannat trångsynta!
    Det är klart att det finns några få riktigt fattiga i Sverige. de finns i Stockholm också. Jag skulle bara vilja säga att det i nästan alla just dessa fall är självvalt. Därför att de vill inte ha med myndigheter att göra. Ofta är de psykiskt sjuka. En del drar runt med kundvagnar med sitt bohag i Stockholm. De sover ute. De samlar pantflaskor för att överleva. Dock finns det hjälp dvs stadsmissionen eller som du själv skriver snälla med borgare som går ut och ger dem smörgåsar. Om de gav sig tillkänna så skulle de också få soc-hjälp men det vill de inte.
  • Centrumhets
    Anonym (fattig-no way) skrev 2012-03-17 19:04:58 följande:
    Jag kan inte låta bli att reagera på följande:

Varför försökte du inte själv ordna fram ett par skridskor till din son. Dvs låna ett par genom att ringa runt.

Jag antar att dina barn har en far. Jag tycker att han borde ställa upp med extra pengar om det behövs. Om nu inte underhållet räcker. STäm honom på mer pengar så att era gemensamma barn slipper leva i "fattigdom". 

I ditt inlägg låter det som om samhället ska bekosta dina barns behov. Jag har lite svårt att förstå det här resonemanget. Om du inte klarar försörjningen då finns det en pappa som ska lägga till pengar till barnens försörjning. 

Jag klarar försörjningen, men skridskor ingår inte i normen för existensminmun! Precis som biobiljetter och simhallen och sånt som folk redan har nämnt...

Hade jag haft någon att låna av så hade jag givetvis gjort det pappan kunde inte bidra heller.

Det jag pratar om är klyftorna i skolan, om inte "samhället ska bekosta mina barns behov" som du skrev. Så ska skolan iaf vara en neutral plats för alla barn, där ingen ska känna sig utanför av en eller annan anledning, håller du inte med om det?   

• Lonlely Wolf
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 17:16:36 följande:
    Vem hyr ut uppställda husvagnar med elplats billigare än så? Länka gärna!
    Tänkte fråga precis samma sak....
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (fattig-no way) skrev 2012-03-17 19:12:27 följande:
    Det är klart att det finns några få riktigt fattiga i Sverige. de finns i Stockholm också. Jag skulle bara vilja säga att det i nästan alla just dessa fall är självvalt. Därför att de vill inte ha med myndigheter att göra. Ofta är de psykiskt sjuka. En del drar runt med kundvagnar med sitt bohag i Stockholm. De sover ute. De samlar pantflaskor för att överleva. Dock finns det hjälp dvs stadsmissionen eller som du själv skriver snälla med borgare som går ut och ger dem smörgåsar. Om de gav sig tillkänna så skulle de också få soc-hjälp men det vill de inte.
    Varför anser du att det är din definition av fattigdom som ska styra om man är fattig eller inte? Jag tycker Röda Korsets definition fungerar bra i SVerige och för svenska förhållanden.
  • Annette 732
    Anonym skrev 2012-03-17 17:36:37 följande:
    Många som är fattiga har gjort dåliga val i livet. Varför ska vi andra som tagit ansvar för oss själva och våra liv ta ansvar även för dem? 
    jag har verkligen inte gjort några dåliga val i livet.
    jag hade oturen att födas utav en mamma som drack alkohol under graviditen och skadade mig!
    försökte jobba men blev utbränd och fick hjärtmuskelinflammation med mera som höl bokstavligt talat att ta livet utav mig.
    här sitter jag 35år gammal med en sjukpension på 6.700kr efter skatt.
    TROR på på allvar att jag inte VILL jobba???
  • Anonym (fattig-no way)
    Centrumhets skrev 2012-03-17 19:13:08 följande:

Jag klarar försörjningen, men skridskor ingår inte i normen för existensminmun! Precis som biobiljetter och simhallen och sånt som folk redan har nämnt...

Hade jag haft någon att låna av så hade jag givetvis gjort det pappan kunde inte bidra heller.

Det jag pratar om är klyftorna i skolan, om inte "samhället ska bekosta mina barns behov" som du skrev. Så ska skolan iaf vara en neutral plats för alla barn, där ingen ska känna sig utanför av en eller annan anledning, håller du inte med om det?   

Så det var alltså en principfråga för dig. Dvs  du lät hellre din son stanna hemma för att visa skolan vad du tycekr än att själv kontakta ngn av din sons föräldrar och höra om de inte hade några extra skridskor?

Har ni inte far eller morföräldrar som kan ställa upp?
    Om man har så otroligt låg inkomst och pappan inte kan bidra med någonting och inte heller far- eller morföräldrar då förstår jag itne varför man skaffar barn överhuvudtaget. Barn är dyra.
  • Anonym (zzzz)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 17:39:23 följande:
    Existensminimum är en grundläggande lägsta levnadsnivå som inte tillåter några utsvävningar. Självklart överlever man men att påstå att de som lever på existensminimum är slarviga, super och röker upp sina pengar istället för att ha pengar över till aktiviteter och nöjen för barnen, till extrakostnader i skolan osv är rena dumheter. Det utrymmet finns inte när man lever på grundläggande nivå.
    fast du kan väl ta pengarna som är för tidningen (cirka 800kr) och gå på krogen för om du vill?
    precis som någon som vil ha hund inte får extra för det utan får försaka någon anan post i sitt socialbidrag.

börjar bli trött på viss okunskap som fins.
    nej jag har inte socialbidrag själv.
  • Vinterankan
    Centrumhets skrev 2012-03-17 19:13:08 följande:

Jag håller med om det med skolan. Att man ska skicka med en frukt tycker jag borde vara ok då barn ska äta frukt varje dag och om man då skickar med den till skolan istället för att äta hemma borde då inte spela någon roll. Däremot de lite "roligare" utflykterna som kostar pengar tycker jag att man borde kunna ha ett bättre system för. T.ex. att alla betalar 110 kr istället för 100 kr så kan de som verkligen inte ha de där 100 kr få åka med utan att betala (och att det såklart ska vara hemligt att man inte betalat). Jag skulle inte ha något emot att betala någon tia eller tjuga extra för att säkerställa att alla kan följa med. Gällande skridskor och liknande utrustning så borde det sägas till i god tid så att man som förälder får tid på sig att ringa runt för att låna eller hålla utkik på blocket eller liknande efter billigare begagnat att köpa. 
  • Selfish Geene
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-17 19:13:16 följande:
    Tänkte fråga precis samma sak....
    som sagt, vi pratar om överlevnad!

Folk överlever i tält i skogen, varför tror du att husvagnscamping är en förutsättning för överlevnad?
  • Annette 732
    ViVäntarLois skrev 2012-03-17 17:39:34 följande:
    Självklart är vissa fattigare än andra, även i Sverige. Men det är ju ganska naturligt att vissa tjänar mer om man inte vill ha det extremt vänster och alla delar på allt. 

För mig handlar fattigdom om något som vi inte har i Sverige. Det handlar inte om att kunna ta en fika, köpa en vinterjacka till ordinarie pris, ta barnen till leklandet osv. En fattig för mig är någon som inte har tak över huvudet, inte kan äta sig mätt, inte kan skyla kroppen och inte har möjlighet att få grundläggande skola och sjukvård.  
    ett exempel,så får vi se om du kallar detta fattigdem..

inkomst 6.700kr efter skatt med en hyra på 4.000kr
    kvar återstår 2.70kr som ska räcka till mat,kläder,hygien och alt annat man behöver,hade DU kallat det fattigdom ?
    hade DU klarat dig på det??
    *nyfiken*
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?