• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Lonlely Wolf
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 19:23:01 följande:
    som sagt, vi pratar om överlevnad!

Folk överlever i tält i skogen, varför tror du att husvagnscamping är en förutsättning för överlevnad?
    Du jag vet vad det innebär
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (zzzz) skrev 2012-03-17 19:21:47 följande:
    fast du kan väl ta pengarna som är för tidningen (cirka 800kr) och gå på krogen för om du vill?
    precis som någon som vil ha hund inte får extra för det utan får försaka någon anan post i sitt socialbidrag.

börjar bli trött på viss okunskap som fins.
    nej jag har inte socialbidrag själv.
    Är man 2 personer får man 1030 till förbrukningsvaror, tidning, tv-licens, telefon. Hit räknas alltså internet också. Kan man få över 800 när man har betalat tv, internet och telefon för att gå på krogen menar du? Vad består okunskapen i?
  • Anonym
    Anonym (fattig-no way) skrev 2012-03-17 19:19:03 följande:
    Så det var alltså en principfråga för dig. Dvs  du lät hellre din son stanna hemma för att visa skolan vad du tycekr än att själv kontakta ngn av din sons föräldrar och höra om de inte hade några extra skridskor?

Har ni inte far eller morföräldrar som kan ställa upp?
    Om man har så otroligt låg inkomst och pappan inte kan bidra med någonting och inte heller far- eller morföräldrar då förstår jag itne varför man skaffar barn överhuvudtaget. Barn är dyra.
    Du vet de finns de som skaffar barn när mor och farföräldrarna är i 60 års åldern kanske inte har dem i livet när barnen börjar skolan, mor och farföräldrarna kanske har låg inkomst eller pension eller lever på sjukhem.
    Alla skaffar inte barn när mor och farföräldrar är i yrkesverksamma. 
  • Selfish Geene
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-17 19:28:22 följande:
    Du jag vet vad det innebär
    tydligen inte (eller så har du en aningen.... snedvriden bild av vad som krävs för att hålla en människa vid liv)
  • Annette 732
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 17:55:11 följande:
    pengar som inte är en förutsättning för överlevnad
    selfish,låt mig fråga dig:

säg att du lyckas skrapa ihop pengar så du kan köpa dig en gammal husvagn och flyta till en tjärn i norrland..

1. vad ska du köpa skor för? eller ska du gå barfota?
    2.mat? visst fiska,men ger kanske inte napp...
    3.värme? även värmeljus kostar. även en tändare om du gör öppen eld ute...och korven du ska grilla över den öppna elden.

pengar behövs varesig man vill eller inte. och föresten,din post? ska din adress vara:
    "någonstans vid njuttjärn"
  • Anonym (vakna!)
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 19:23:01 följande:
    som sagt, vi pratar om överlevnad!

Folk överlever i tält i skogen, varför tror du att husvagnscamping är en förutsättning för överlevnad?
    Där jag bor skulle inte någon överleva i ett tält i skogen. Vi har minusgrader en stor del av året. Det går inte att ha ett stadigvarande boende i tält under de förutsättningarna. Ska barn växa upp i tält menar du?
  • Centrumhets
    Anonym (fattig-no way) skrev 2012-03-17 19:19:03 följande:
    Så det var alltså en principfråga för dig. Dvs  du lät hellre din son stanna hemma för att visa skolan vad du tycekr än att själv kontakta ngn av din sons föräldrar och höra om de inte hade några extra skridskor?

Har ni inte far eller morföräldrar som kan ställa upp?
    Om man har så otroligt låg inkomst och pappan inte kan bidra med någonting och inte heller far- eller morföräldrar då förstår jag itne varför man skaffar barn överhuvudtaget. Barn är dyra.

Mina föräldrar hade kanske kunnat bidra om jag frågat dem.. men de hjälper till med mycket annat och jag är inte tiggar-typen.

Principfråga? Jag tänkte på sonens bästa.. är det inte det optimala en förälder brukar göra?

Jadu, det finns nog många som "inte borde skaffa barn" av olika anledningar.. men jag är inte den dom dömer folk öppet i första taget. Det är klart, man kan ju gömma sig bakom en anonymitet och klanka ner på andra, rätt tufft ju.

Du pratar bort det jag menar hela tiden, skolans ansvar! Du pratar om pappor och mor/farföräldrar och att jag inte borde ha barn för att jag inte ber släktingar betala skridskor till min son.. Alla har inte samma möjligheter vet du. Han är snart 8 år och du antyder att han inte borde finnas.. usch! 
  • modesto
    ViVäntarLois skrev 2012-03-17 17:39:34 följande:
     En fattig för mig är någon som inte har tak över huvudet, inte kan äta sig mätt, inte kan skyla kroppen och inte har möjlighet att få grundläggande skola och sjukvård.  
  • Anonym (Mio)
    Anonym skrev 2012-03-17 19:30:08 följande:
    Du vet de finns de som skaffar barn när mor och farföräldrarna är i 60 års åldern kanske inte har dem i livet när barnen börjar skolan, mor och farföräldrarna kanske har låg inkomst eller pension eller lever på sjukhem.
    Alla skaffar inte barn när mor och farföräldrar är i yrkesverksamma. 
    Haha, typiskt FL som tror att man dör av ålderdom strax efter pensionen, man går i pension runt 65 upplysningsvis, kommer barnbarnen vid 60 års ålder så är de 67 när barnen börjar skolan, de ALLRA ALLRA flesta har inte dött av ålderdom då eller lever på äldreboende.
  • Anonym
    Kimona skrev 2012-03-17 16:27:01 följande:
    I Sverige 2009 var summan för riksnormen, årligen fastställd av Socialstyrelsen, 3680 kronor per månad för ensamstående. 2008 var summan 3550 kr per månad. Dessutom tillkommer en summa för boendet beroende på vad det kostar i det individuella fallet. Den skäliga kostnaden för bostadskostnad är olika för olika kommuner, t ex skiljer sig hyresnivåerna mycket mellan storstäder och landsbygd. I mindre städer och landsbygdskommuner brukar maximalt 3000 kr i månaden accepteras som bostadshyra för unga ensamstående vuxna,18-29 år. Äldre personer ges rätt till högre bostadshyra. Kostnader för barn under 18 år tillkommer också. Beloppet för ensamstående utan barn är 2700 +850 =3550 per månad plus hyra, el osv

Detta gäller i många kommuner inte om man är under 25 år, då man anser att man fortfarande kan bo hos sina föräldrar. Summan för boendet är då 800 kr.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?