• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Annette 732
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 19:44:03 följande:
    sjukvården kostar maximalt 225:- per månad (högkostnadsskydd)
    vad patar du om?

Högkostnadsbelopp

Öppen sjukvård, sjukvårdande behandling och viss tandvård: 900 kronor Läkemedel: 2 200 kronor Tekniska hjälpmedel: 2 000 kronor Sjukresor: 1 400 kronor

detta är alltså avgifter du måste betala INNAN du får ditt frikort!
    det är massor med pengar som folk inte har!!!

källa: http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Lagar--rattigheter/Hogkostnadsskydd/

• Anonym (fattig-no way)
    Paksenarrion skrev 2012-03-17 20:01:08 följande:
    Den är inte skälig
    Jo om man planerar ordentligt så lever man bra på den.
  • Paksenarrion
    Kimona skrev 2012-03-17 20:00:51 följande:
    Varför då? CSN lånet betalas ju tillbaka, så tekniskt sett betalar jag visst för att kunna gå min utbildning
    Du betalar inte för skolgången så som man gör i många andra länder - där det kan kosta 20-40 000/termin för att ens få plugga på skolan.

Det är det som de menar
  • Anonym (vakna!)
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 19:38:51 följande:
    1.Säg att du köper ett par begagnade skor för 100:- (jag räknar ganska högt) de håller i 5 år. det blir 20:-/år
    2. om du äter potatis, lök och pasta (och tex fisk och bär som du fiskar/plockar själv) skulle det kosta en knapp tia per dag, det blir 3650:-/år
    3. Värme bör vara billigast att få från egenhändigt ihopsamlad ved (förslagsvis sådan som redan ligger på marken)     0:-/år
    4.en adress är inte en förutsättning för överlevnad

Hittills är du uppe i 306:- i månaden (men du får nog lägga till iaf 100-200:- till för att täcka övriga utgidfter)
    1. Begagnade skor som räcker för minusgrader men även funkar på våren, sommaren och hösten samt ska räcka i 5 år? Hittar du såna specialskor för 100 kronor?
    2. Hur ska jag få hem potatisen, löken och pastan och hur ska jag förvara den i tältet vid isen vid skogen där du tycker jag ska bo om jag blir fattig? Hur ska jag kunna fiska upp fisken och förvara bär och svamp?
    3. Ska jag elda med ved i tältet? Hur ska jag torka och förvara veden och hur ska jag såga den i bitar? Vad gör jag om kroppen inte klarar av alla de tunga fysiska momenten som du påstår att "man klarar av"?
    4. En adress är en nödvändighet för att barnen ska gå skola.

Tråden handlar inte om överlevnad utan om fattigdom. Att du anser att människor ska leva vid en sjö, bo i tält och samla ved får stå för dig. Tack och lov har vi aningen bättre lägsta skäliga levnadsnivå i landet och den är ändå inte mycket att hurra för.
  • Kimona
    Annette 732 skrev 2012-03-17 18:44:28 följande:
    räknas jag med mina 6.700kr netto efter skatt som fattig?
    Ja det gör du defenitivt om det är hushållets inkomst
  • Paksenarrion
    Anonym (fattig-no way) skrev 2012-03-17 20:02:13 följande:
    Jo om man planerar ordentligt så lever man bra på den.
    Nej man lever inte bra men man lever.

Alla har inte förutsättningar för att handla billigt i x antal butiker. Alla kan inte minska sina kostnader, de är redan så låga som de kan bli.
  • Kimona
    Anonym skrev 2012-03-17 18:44:34 följande:

Jag har gått på soc.

Jag levde på existensminimum, fick 6200 inkl. Hyra. Då hade jag 2 lån att betala också! Och JAG KLARADE MIG, för jag lärde mig från en UNG ålder att prioritera rätt!

Jag gick inte och köpte dyraste telefonen för att "Passa in", jag åt billigt men nyttigt, köpte inga färdigrätter, köpte inte kläder varje månad...

Jag förväntade mig inte att kunna leva som jag gjorde innan när jag levde på SKATTEPENGAR.

Vad har gått snett om vi har så många "fattiga" människor i Sverige? Är det för att vi skapat ett samhälle där unga tror att alla har rätt till allt oavsett om man har råd eller ej? Är det för att vi tar ut dyra lån till barnen för att de ska ha råd med en iphone som alla andra? Det är inte realistiskt helt enkelt.

Nu är man fattig om man inte har råd med bredband och gymkort...Skrämmande.

Vi har det väldigt bra i Sverige....Vissa av er skulle jag vilja skicka till Darfur för att se vad riktig fattigdom är...först då kanske ni inser hur fel ni har när ni säger att ni är fattiga.

"men du kan inte jämföra med andra länder!!" - Jo, det kan jag och jag gör det för att ge er perspektiv.

Det är inte realistiskt att en ensamstående arbetslös kvinna med 3 barn ska ha råd med sånt som föräldrar med två barn och två löner har.

Allt kan inte vara lika, livet är inte rättvist och vissa av er får uppfostra era barn bättre och få dom att inse att om man vill ha nåt så måste man arbeta och kämpa för det.

Lär er säga "Nej, vi har inte råd och det är inget fel med det". Sluta upp med att kalla er själva fattiga för det är ni inte!

/Är anonym för jag är inne på en väns konto

Såklart man klarar sig, men det finns saker som många får avstå som många anser vara en rättighet i Sverige
  • Annette 732

det har blivit högre avgifter nu med,såg att akutbesök på akuten kostar numera 400kr!
    från 300 till 400kr det är STOR höjning!
    va å akuten förra torsdagen,och jag måste ju såklart gå till läkaren även att jag bara har en sjukpension på 6.700kr efter skatt,så det är bara att försöka pressa in dessa 400kr,tur att en granne skjutsade in mig annars hade ju ambulansfärden tillkommit med 150kr (tror inte den har höjts)

källa: http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Stod/Patientavgifter/

• Anonym
    Kimona skrev 2012-03-17 20:05:40 följande:
    Såklart man klarar sig, men det finns saker som många får avstå som många anser vara en rättighet i Sverige
    Och det är...?
  • Anonym (verkligheten anr)
    modesto skrev 2012-03-17 19:59:25 följande:

haha jag lever på pension som är lite över 5000, har aldrig haft höga inkomster innan heller,

barn svälter i sverige för deras föräldrar kan inte ta hand om hushållets ekonomi av olika anledningar, såna föräldrar har alltid funnits och kommer att finnas oavsett hur socialstödet i samhället ser ut

....och de lever på grund av det i fattigdom.

Man kan (bevisligen) leva i en glasbubbla om man har en inkomst på 5000;- också. De fattiga i Sverige existerar och saker och ting blir knappast bättre av att påpeka att de finns andra länder där man har det sämre. (Jämfört med dom har du också en hög inkomst)
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?