• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (fattig-no way)
    Kimona skrev 2012-03-17 20:05:40 följande:
    Såklart man klarar sig, men det finns saker som många får avstå som många anser vara en rättighet i Sverige
    Bara ett sådant här uttryck får mig att känna att  sk fattiga i Sverige inte är annat än BRATS
  • Lonlely Wolf
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 19:58:56 följande:
    jag bor också i Norra Norrland så temperaturerna imponerar inte på mig ;)

Jag (till skillnad från många här) vet absolut vad fattigdom är!
    Dessutom vet jag vad överlevnad, relativ fattigdom och levnadsstandard är

(och jag vet att många med dig blandar begreppen helt utan urskiljning)
    Jag orkar inte tajta med dig, men jag vet vad fattigdom är.....Vad folk än säger åt dig så fortsätter du tjata om överlevnad och jag har sakt att jag vet vad det innebär. Punkt slut.
  • Kimona
    Centrumhets skrev 2012-03-17 18:57:20 följande:
    Har inte läst hela tråden men såg att någon var inne på det med klyftor i skolorna.. och det stämmer VERKLIGEN!

Som det är just nu lever jag på soc, ensam med två barn och jag tycker att det funkar rent ekonomisk, OM jag inte utsätts för extra utgifter. Har ett exempel...

För ett par månader sedan fick sonen hem en lapp från skolan där det stod:
    "På tisdag ska vi upp till skridskobanan och åka skridskor så alla barn får ta med sig egna skridskor och egen hjälm, de barn som inte har några skridskor får leka brevid i en snöhög under tiden"

Jag trodde jag skulle smälla av! Menade dom allvar? Jag blev vansinnig över brevet och sonen tog illa vid sig och sa att fröken hade sagt till honom att vi kunde köpa skridskor och hjälm på erikshjälpen. Detta var i slutet av månaden och jag hade absolut inga pengar till att köpa nåt sånt! Inte ens på erikshjälpen!

Jag ville inte riskera att min son skulle få sitta ensam i en snöhög när resten av klassen hade roligt på skridskobanan så jag sa till honom att vi fick helt enkelt ta och stanna hemma den dagen. 

Dagen innan skridskoåkningen fixade dock sonens fröken personligen fram skridskor till min son och en pojke till- för att hon var snäll! Hon hade ingen plikt att göra det.

Jag förstår att det är skillnad på fattigdom och fattigdom, vi har tak över huvudet och mat i kylskåpet.. Men barn i Sverige blir lidandes av de ökade klyftorna och det kan inte kallas något annat än fattigdom!     
    Jag känner igen mig så väl.
    De krävde egna skridskor och hjälm i skolan (räknades som gymnasiklektion)
    De krävde egen cykel och hjälm (räknades som gymnasiklektion)
    De krävde egna skidor eller pengar att hyra skidor på en utflykt samt lämpliga kläder +hjälm och glasögon (räknades som gymnastiklektion)

Hade inget av det så jag fick IG i gymnasik på högstadiet.
  • Anonym (vakna!)
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 19:58:56 följande:
    jag bor också i Norra Norrland så temperaturerna imponerar inte på mig ;)

Jag (till skillnad från många här) vet absolut vad fattigdom är!
    Dessutom vet jag vad överlevnad, relativ fattigdom och levnadsstandard är

(och jag vet att många med dig blandar begreppen helt utan urskiljning)
    För rika länder som Sverige talar man istället vanligen om relativ fattigdom.  Fast på officiell svenska kallas det förstås inte fattigdom. Såhär skriver regeringen i budgetpropositionen 2010: “Vad som avses med låg ekonomisk standard är dock inte självklart och utvecklingen beror därför i stor utsträckning på hur gruppen definieras. Det vanligaste sättet är att sätta en inkomstgräns och betrakta alla som hamnar under denna gräns som låginkomsthushåll.”

I budgetpropositionen sätts denna gräns för “låg ekonomisk standard” till 60 procent av medianinkomsten. Att definiera fattigdomsgränsen på det sättet innebär att den kommer att variera med den ekonomiska utvecklingen. När medianinkomsten stiger så kommer även låginkomstgränsen att röra sig uppåt.

Regeringens fattigdomsgräns motsvarar 9 535 kronor i månaden i disponibel inkomst (beräknat på detta). Med denna definition hade enligt regeringen drygt 12 procent av Sveriges befolkning en “låg ekonomisk standard” år 2007. 1991 var motsvarande andel 7,5 procent. Fram till 2006 steg andelen fattiga till ca 10 procent, för att sedan – på ett enda år – göra ett skutt upp till 12,2 procent. Regeringen spår dessutom att andelen har fortsatt att öka under mandatperioden, så att den nu bör ligga på ca 13 procent.
  • Kimona
    Annette 732 skrev 2012-03-17 19:17:48 följande:
    jag har verkligen inte gjort några dåliga val i livet.
    jag hade oturen att födas utav en mamma som drack alkohol under graviditen och skadade mig!
    försökte jobba men blev utbränd och fick hjärtmuskelinflammation med mera som höl bokstavligt talat att ta livet utav mig.
    här sitter jag 35år gammal med en sjukpension på 6.700kr efter skatt.
    TROR på på allvar att jag inte VILL jobba???
    Vet verkligen hur tufft det är. Mamma försörjde oss på just sin sjukpension (samma summa) +bostadsbidrag, underhållsstöd och barnbidrag
  • Anonym (c)

Anonym skrev- "Genomsnitt för förstföderskor är 29 år, då är man väl 36 år när barnen börjar skolan. Eftersom det är omkring 30% som går på högskola och universitet så är det inte bara högutbildade som får barn vid 29 år. " Nej givetvis är det inte bara höginkomsttagare som får barn vid 29 eller äldre. Sen skrev jag inget om att man måste vara varken höginkomsttagare eller högutbildad för att man inte leva på soc? Men de flesta som skaffar barn sent i livet går inte på soc helt enkelt. Sen är 29 eller vad nu snittåldern ligger på ett snitt. I vissa delar av sthlm innerstad t.ex är många uppåt 35-36 när de får första barnet.

• Annette 732
    Kimona skrev 2012-03-17 20:03:27 följande:
    Ja det gör du defenitivt om det är hushållets inkomst
    Anonym (fattig-no way) skrev 2012-03-17 20:09:15 följande:
    Bara ett sådant här uttryck får mig att känna att  sk fattiga i Sverige inte är annat än BRATS
    passa din tunga,jag är verkligen ingen BRAT,bara en tjej som föddes sjuk,försökte jobba men blev sjukare och nu är sjukpensionär vid 35års ålder!!! född in i fattigdom tror jag det kallas med ett annat ord...
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 20:12:12 följande:
    För rika länder som Sverige talar man istället vanligen om relativ fattigdom.  Fast på officiell svenska kallas det förstås inte fattigdom. Såhär skriver regeringen i budgetpropositionen 2010: “Vad som avses med låg ekonomisk standard är dock inte självklart och utvecklingen beror därför i stor utsträckning på hur gruppen definieras. Det vanligaste sättet är att sätta en inkomstgräns och betrakta alla som hamnar under denna gräns som låginkomsthushåll.”

I budgetpropositionen sätts denna gräns för “låg ekonomisk standard” till 60 procent av medianinkomsten. Att definiera fattigdomsgränsen på det sättet innebär att den kommer att variera med den ekonomiska utvecklingen. När medianinkomsten stiger så kommer även låginkomstgränsen att röra sig uppåt.

Regeringens fattigdomsgräns motsvarar 9 535 kronor i månaden i disponibel inkomst (beräknat på detta). Med denna definition hade enligt regeringen drygt 12 procent av Sveriges befolkning en “låg ekonomisk standard” år 2007. 1991 var motsvarande andel 7,5 procent. Fram till 2006 steg andelen fattiga till ca 10 procent, för att sedan – på ett enda år – göra ett skutt upp till 12,2 procent. Regeringen spår dessutom att andelen har fortsatt att öka under mandatperioden, så att den nu bör ligga på ca 13 procent.
    Och det är det som gör att ett antal barn i varje klass känner sig som annorlunda och utanför de övriga barnen i klassen/skolan.
    Sedan undras det i rubriker och från regeringshåll varför barn och ungdomars psykiska hälsa försämrats, varför studieresultaten försämras, varför den vuxna befolkningens psykiska ohälsa och stressrelaterade ohälsa ökar.

Det är ett faktum att negativ stress inte är bra ut hälsosynpunkt förutom psykisk ohälsa ökar även fysiska problem som tex hjärt-och kärlsjukdomar. Inte så mycket som är så negativt stressande som att inte veta hur pengarna ska räcka till.
  • Anonym (Sjukskriv. mamma)

Det finns visst fattiga i Sverige, och ni andra som säger annorlunda, vet absolut ingenting!!!

När jag var barn och tonåring vilket inte var så längesedan så fick vi ibland havregrynsgröt till frukost, middag och kvällsmat flera dagar i veckan, just för att vår ensamstående mor inte hade pengar att köpa mat till oss. Resten av tiden så fick vi ta högst två skivor med bröd, en skiva med ost, korv och makaroner var vanligt förekommande.
    Ibland fick vi också vara utan mat, men det är ju sånt som inte kan hända enligt vissa.

Och för att förtydliga, min mamma drack inte, rökte inte, var inte ute på stan, utan hon blev sjukpensionär.

Vi fick låna kläder eller fick begagnat, vi fick godis för tjuga på julafton och födelsedagar (inget annat).
    Det var fest för oss när mamma köpte hem pommes, fläskfilé och bea-sås. Allt var Eldorado, Euroshopper, you name it. Frukt någon gång i månaden kanske. Utflykter fick vi vara "sjuka" ifrån, just för att mamma inte hade råd. 

Leksaker, vad var det? Vi hittade på egna lekar ute istället, mobiltelefoner (hell no!), Jag började jobba extra när jag var 14 år gammal och finansierade sådana saker själv. Jag tar aldrig någonting för givet, vi var nära att bli utslängda på gatan vissa månader just för att det alltid var någonting som strulade eller gick fel.

Du kan leva gått en dag och nästa så kan det ha gått åt helvete, så att ni säger att det inte finna fattiga människor är total BS. Som jag nu som ett exempel bara, jag är arbetslös, har också varit så i snart 3 år, jag har utmärkta betyg ifrån gymnasiet, men jag har ingen chans att få jobb, jag har sökt både högt och lågt. Allt som kan tänkas göras. Men i och med att jag är med sambo så har jag ingen rätt till bidrag och i och med att jag inte heller har haft ett fast jobb sen gymnasiet så har jag inte heller rätt till Alfa-kassa. Jag är fortfarande lika fattig som jag var som barn. Så kom fan inte och säg någonting annat. (Och vem kan man tacka för det? Alla moderater till (ursäkta) Svin!)

• Anonym

Kimona: Eh va? Varifrån tror du pengarna till skolan du går på kommer ifrån och lärare, undervisningen? Från csn? Skojar du?

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?