• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • modesto
    Paksenarrion skrev 2012-03-17 19:42:57 följande:
    Du måste ha väldigt få räkningar
    man måste SE TILL att ha få räkningar efter hur mina ekonomiska möjligheter ser ut, har altid haft låga inkomster, men känner mig varken hungrig eller fattig, har aldrig behövd vara utan kläder även om jag använde begagnade ibland vid behov
  • Paksenarrion
    Paksenarrion skrev 2012-03-17 19:49:57 följande:
    Visst vi kan begrepp det hela tråden igenom men det är inte vad tråden handlar om.
    Visst vi kan diskutera begrepp

skulle det stå
  • Anonym (zzzz)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 19:29:49 följande:
    Är man 2 personer får man 1030 till förbrukningsvaror, tidning, tv-licens, telefon. Hit räknas alltså internet också. Kan man få över 800 när man har betalat tv, internet och telefon för att gå på krogen menar du? Vad består okunskapen i?
    ja så som jag levde,telefonkort 100kr
    ,internet på biblioteket.
  • Paksenarrion
    modesto skrev 2012-03-17 19:50:23 följande:
    man måste SE TILL att ha få räkningar efter hur mina ekonomiska möjligheter ser ut, har altid haft låga inkomster, men känner mig varken hungrig eller fattig, har aldrig behövd vara utan kläder även om jag använde begagnade ibland vid behov
    Fortfarande är 2700 kr egentligen inte rimligt att ha kvar till att betala el, försäkringar, telefon mm. Det är bra att du klarar det men det är inte norm eller som sagt rimligt
  • Selfish Geene
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 19:48:02 följande:
    Man överlever inte att bo i tält hela vintern i minusgrader. Speciellt inte om man redan är sjuk och därför inte kan förändra sin situation och påverka sin ekonomi.
    jodå, det gör man visst! folk överlever i iggloos för tusan!
    (Om du är förlamad är förutsättningarna förståss helt andra, men "sjuk" brukar vanligtvis inte betyda annat än värk) 
  • Annette 732
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 19:38:51 följande:
    1.Säg att du köper ett par begagnade skor för 100:- (jag räknar ganska högt) de håller i 5 år. det blir 20:-/år
    2. om du äter potatis, lök och pasta (och tex fisk och bär som du fiskar/plockar själv) skulle det kosta en knapp tia per dag, det blir 3650:-/år
    3. Värme bör vara billigast att få från egenhändigt ihopsamlad ved (förslagsvis sådan som redan ligger på marken)     0:-/år
    4.en adress är inte en förutsättning för överlevnad

Hittills är du uppe i 306:- i månaden (men du får nog lägga till iaf 100-200:- till för att täcka övriga utgidfter)

ja och VART ifrån får du dessa pengar???
  • Lonlely Wolf
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 19:45:53 följande:
    en 1:a med el är mycket mer än du behöver för din överlevnad!

Du skulle kunna härbärgera minst 3 personer till i din lägenhet 
    Du hur är det funtat hos dig.....Jag bor nu i en etta, men när mina barn var mindre så bodde jag i en koja långt uppe i norrbotten där minusgraderan på vintern gick ner till -37 --40 grader. Och jag fick ingen hjälp av socialen. Så jag vet vad ÖVERLEVNAD är.....Hade du kunnat leva så med dina barn. Skulle du ens klara dig vara ute i den kylan. Sitta ute på isen och hoppas på att du får fisk för att få mat på bordet.

Ni som är födda med Silverskeden i munnen ni kommer aldrig att föstå vad fattigdom är, men mågna av er hamnar i Lyxfällan för ni lever mest på krediter och så tror ni att ni är rika.
  • Selfish Geene
    Annette 732 skrev 2012-03-17 19:53:20 följande:
    från soc får du alltihop och mer därtill!
  • Anonym (fattig-no way)
    Annette 732 skrev 2012-03-17 19:53:20 följande:
    Sälja bär? Panta flaskor som du hittar? Tigga?
  • Kimona
    Anonym (fattig-no way) skrev 2012-03-17 18:04:23 följande:
    Det finns faktiskt inga fattiga i Sverige. Det finns föräldrar som inte kan ta hand om sin ekonomi.

Fattigdom räknar jag till dom som inte har mat för dagen. Eller kläder som måste lappas och lagas flera gånger om. 
    Och det existerar i Sverige
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?