• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (c)
    Kimona skrev 2012-03-17 20:23:29 följande:
    Precis. Jag behövde mycket vård i December och det kostade en hel del.
    Ambulans 150 kr
    Behandling på akuten 150 kr
    Sjukresa hem 150 kr
    Återbesök hos VC 100 kr
    Gastroskopi 300 kr

Så den "fria sjukvården" kostade mig: 750 kr på en månad

Och sedan tillkommer mediciner på det

Vad är din poäng? Visst är det mycket när man har lite pengar. Men du menar väl inte att vården ska vara helt gratis? Den är redan extremt mycket Gratis för dig jämfört med vad den kostar egentligen.
    Dessutom ligger väl högkostnadskortet på 900? Så när du betalat in 200 kr till så har du GRATIS medicin och vård resterande året. Är det en dålig deal tycker du? 
  • Anonym
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 20:36:53 följande:
    Trist att du inte kan hitta ett jobb, det är inte roligt att gå arbetslös.
    Men om du inte hittat ett jobb på 3 år. Varför sätter du dig då inte i skolbänken så att du kan få ett jobb sen? Eller varför har du inte flyttat dit du kan få ett jobb? Så som vi andra arbetslösa som inte vill gå på soc har fått göra? Jag är uppvuxen i en småstad där det fanns noll chans till jobb, inte ens städjobb fick jag efter gymnasiet så då var det bara packa väskan och flytta.

Är det förresten moderaternas fel att du inte kan hitta ett jobb? Var det även moderatstyre när du var liten då med. Det tror jag nog inte eftersom sossar har styrt detta land fram tills de senaste åren? Med din logik måste ju dem vara ännu värre då eftersom det var deras fel att du fick växa upp med en fattig mamma, eller?

Det är ungefär 30% som har går på universitet eller högskola, alla klarar inte av en högre utbildning. Om det hade varit så att det bara är att utbilda sig skulle inte 70% valt att nöja sig med gymnasieutbildning.
    För det är väl en utbildning du pratar om när du säger sätta sig på skolbänken, det är väl inte lite kurser för att få att få en inkomst?

• Kimona
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 20:29:23 följande:
    Vad läser du för något i skolan egentligen?
    Hur kan du påstå att du på något vis betalar för din utbildning? Menar du kanske att staten skulle ge dig mer pengar varje månad än det du redan får idag. Plus att själva utbidlningen skulle vara gratis?

Du betalar inte en krona för din utbildning! (om du inte läser en privat utbildning)!

Du FÅR i stället pengar av staten varje månad, studiebidraget på runt 2500 kr.Har man barn får man ännu mer i bidrag, något jag vet eftersom jag själv studerar och har 2 barn.

Den summan som du däremot lånar av CSN varje månad är ett riktigt privilegium för dig att få låna ska du veta. För hur skulle du annars ha råd att försörja dig under dina studier?
    Pengarna som du nu lånar av CSN varje månad ska gå till din försörjning under studietiden så att DU inte ska behöva jobba under studietiden och kunna fokusera helt på studierna. De pengarna är ingen betalning för själva utbildningen! Det är dessutom väldigt bra förmåner på detta lån till skillnad från alla andra lån du kan ta!

Gå in på studera.nu och sök en kurs eller program. Där står det nu för tiden priset på din utbildning eftersom utlänningar nu för tiden (äntligen) själva får betala för studier i sverige.

Förutom försörjning skall pengarna även gå till skolböcker och annat material.
    Det är väl klart att det är en förmån, men likväl är det 70 000 som jag i slutändan skall betala tillbaka för att jag gått utbildningen
  • villhaenliten

Herregud, det ena utesluter inte det andra. Det finns MÅNGA i Sverige som är fattiga med svenska mått mätt. Dvs de har mat på bordet och tak över huvudet, men inte så mycket mer. Det kallas relativ fattigdom. Fattigdom är inte bara svält, utan handlar också om vilka möjligheter och förutsättningar man har. Har du råd att gå till tandläkaren? Har du råd att ta körkort? Har du råd att ha mobiltelefon och dator? Ganska nödvändigt i vårt samhälle för att kunna söka jobb mm!

Sedan finns det dem som inte kan sköta sin ekonomi, men det är en annan grupp. Bara för att det finns ekonomiskt handikappade eller slarviga människor som hamnar i Lyxfällan eller dylikt, betyder inte det att det inte existerar verklig fattigdom! Ska det vara så svårt att förstå? 

• Kimona
    Anonym (c) skrev 2012-03-17 20:43:11 följande:
    Vad är din poäng? Visst är det mycket när man har lite pengar. Men du menar väl inte att vården ska vara helt gratis? Den är redan extremt mycket Gratis för dig jämfört med vad den kostar egentligen.
    Dessutom ligger väl högkostnadskortet på 900? Så när du betalat in 200 kr till så har du GRATIS medicin och vård resterande året. Är det en dålig deal tycker du? 
    Nej, de har höjt det till närmare 1500 kronor.
    Och jag svarade på ett inlägg som du kanske skulle läsa innan du går till attack
  • Paksenarrion
    Nej, summan har höjts till 1100 för vård (i de flesta landsting) och 2200 för medicin. Dvs kostnaderna för vård + medicin har höjts med 600kr/år.

Det som det slår hårdast mot (sjukskrivna, de med sjukersättning) fick inte sina inkomster höjda med den summan eller ens något i närheten av den summan.
  • Anonym
    Högkostnad sjukvård 1100:-
    Högkostnad medicin 2200:- 
  • Kimona
    Paksenarrion skrev 2012-03-17 20:38:47 följande:
    Nej, det är faktiskt rätt. Du betalar inte för själva utbildningen, du får bidrag och möjlighet till lån för att försörja DIG.
    Ja, självklart, men som sagt skall pengarna även gå till studiematerial, att kunna ta sig till skolan om man bor en bit ifrån m.m
  • Kimona
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 20:39:27 följande:
    Jasså, berätta gärna i detalj på vilket sätt du betalar för din utbildning? Jag studerar och ingen av mina klasskamrater betalar för sin utbildning på något sätt. Är du unik kanske?
    70 000 skall betalas tillbaka. Räcker det?
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?