• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Stjärnfall76

Hur kan man skriva att det är moderaternas fel att man varit fattig hela sitt liv..... det är ju i så fall sossarnas fel, de har ju suttit vid makten största delen av vuxna människors liv. Moderaterna är bara inne på sin andra mandatperiod och sedan en kort tid på 90talet. resten är sossarnas styre.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-17 21:25:45 följande:
    Emovat, mildison bl a. Antihistaminen var... Bara därför kommer jag inte ihåg. Hon får Atarax nu, men fick något annat "vanligt" antihistamin tidigare, och det har inte fallit under högkostnadsskyddet, och soc har inte gett ersättning för det.
    Konstigt för jag har Emovat sen 1987 och Atarax sen 1990 och har bägge på högkostnadsskyddet. Ta upp det med läkaren och säg till h*n att du SKA ha de på högkostnadsskyddet. Jag har även "vanlig" antihistamin Loratadin/Clarityn och bägge går på högkostnadsskyddet. Gå på läkaren för det är h*n som har gjort fel när h*n skrev receptet.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-17 20:54:08 följande:
    Jag har fått hjälp av soc(försörjningsstödet) i några månader nyligen innan jag fick jobb. Kan intyga att man lever fattigt, även om man inte svälter till döds. Man behöver skilja på relativ och absolut fattigdom.

Jag fick 6200kr i månaden av Soc. För utom den inkomsten hade jag 3200kr i bostadsbidrag, 1050 i barnbidrag och 636 i underhåll.

Total inkomst = ca 11000.-

Mina utgifter: Hyra 5900 + el 400 + hemförsäkring/barnförsäkring 250 + mobil 600 (ja, dumt att ha tecknat en sådan dyr utgift) + Busskort 500. Totala utgifter = 7600 ca.

11000 - 7600 = 3400 kr. Det GÅR absolut, men det är inte enkelt. Några fritidsaktiviteter får man nästan glömma. Vi brukade åka till "Busfabriken" någon gång i månaden men för utom det hade vi inte råd.  Att ha råd med nya ytterkläder är uteslutet, men turligt nog har jag en väldigt generös mamma som gärna handlar second hand.

Det jag märkt av mest är att det är svårt att ha råd att få i sig protein. Min dotter har dessutom otroliga problem med eksem och mjölkallergi, och medicinerna kostar ganska mycket och hamnar av någon anledning inte under högkostnadsskyddet. Det samma gäller mig själv, jag har haft ångestproblem men har inte haft råd att gå till den psykolog jag blev remitterad till. Mina mediciner har inte soc heller velat hjälpa mig med.

Så det är väl egentligen så att man klarar sig bra på det man får från försörjningsstödet, om man inte behöver köpa ytterkläder eller medicin. Man kan ju faktiskt köpa ägg som är ganska billigt och äta ett sådant till maten...     
    vill bara fråga avser det en vuxen summan,eller är det för en vuxen o ett barn
  • Astarte
    Annette 732 skrev 2012-03-17 21:26:41 följande:
    tittade på konsumentverkets ostnader nu...
    de räknar 180kr mobiltelefon/månad,det är ju åt helvete för lågt!
    jag har ett abonnemang som kostar 345kr/månad nu hos tele 2 och de är BILLIGAST på marknaden just nu!
    abonemnaget heter MAXI unlimited..
    Jag har 75/ mån på mobilen, och då har jag ändå ingen fast telefon. . .
  • Kimona
    Annette 732 skrev 2012-03-17 21:26:41 följande:
    tittade på konsumentverkets ostnader nu...
    de räknar 180kr mobiltelefon/månad,det är ju åt helvete för lågt!
    jag har ett abonnemang som kostar 345kr/månad nu hos tele 2 och de är BILLIGAST på marknaden just nu!
    abonemnaget heter MAXI unlimited..
    Tyvärr räknar de med att du har en gammal telefon och kontantkort
  • Anonym
    Kimona skrev 2012-03-17 21:32:06 följande:
    Tyvärr räknar de med att du har en gammal telefon och kontantkort
    Men det är väl inte så konstigt om man ser till vad man minimum behöver?
  • Indianica
    konkelbär skrev 2012-03-17 21:15:53 följande:
    Indianica: Tjänar man 60 000kr skattar man 22 000kr, (om man som exempel då tillhör tabell 31 och kolumn 1). Så man skattar inte 50% av sin lön, trots så hög inkomst.
    Av makens lön försvinner ca 50% i skatt, bevisa mig gärna att han betalar för mycket
  • Annette 732
    Kimona skrev 2012-03-17 20:23:29 följande:
    Precis. Jag behövde mycket vård i December och det kostade en hel del.
    Ambulans 150 kr
    Behandling på akuten 150 kr
    Sjukresa hem 150 kr
    Återbesök hos VC 100 kr
    Gastroskopi 300 kr

Så den "fria sjukvården" kostade mig: 750 kr på en månad

Och sedan tillkommer mediciner på det
    ja precis!
  • Annette 732

är på sidan 29 och läser och ni är på 37..men jag komer...

• Kimona
    Anonym skrev 2012-03-17 21:33:24 följande:
    Men det är väl inte så konstigt om man ser till vad man minimum behöver?
    nej det vet jag, men man kanske skaffat sig ett abonnemang innan man behövde soc. De flesta är ju på 24månader
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?