Inlägg från: Anonym (fattig-no way) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fattig-no way)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Det finns faktiskt inga fattiga i Sverige. Det finns föräldrar som inte kan ta hand om sin ekonomi.

Fattigdom räknar jag till dom som inte har mat för dagen. Eller kläder som måste lappas och lagas flera gånger om. 

• Anonym (fattig-no way)
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 18:00:42 följande:
    du, jag kan säga en hel del om dig.

*du har tillgång till dator
    *du har tid att sitt på fl och debattera
    *du kan läsa och skriva
    *du kan äta varje dag
    *du går i skola
    *du har en säng att sova i
    *du har åtminstone 1 förälder i livet, som har ett eget hem
    *du har tillgång till fri sjukvård
    *du får bidrag från staten  
    etc etc

globalt sett tillhör du det absoluta toppskiktet och förmodligen vet du inte ett smack om hur det är att kämpa för din överlevnad ( i likhet med de flesta av oss)
  • Anonym (fattig-no way)
    Centrumhets skrev 2012-03-17 18:57:20 följande:
    Har inte läst hela tråden men såg att någon var inne på det med klyftor i skolorna.. och det stämmer VERKLIGEN!

Som det är just nu lever jag på soc, ensam med två barn och jag tycker att det funkar rent ekonomisk, OM jag inte utsätts för extra utgifter. Har ett exempel...

För ett par månader sedan fick sonen hem en lapp från skolan där det stod:
    "På tisdag ska vi upp till skridskobanan och åka skridskor så alla barn får ta med sig egna skridskor och egen hjälm, de barn som inte har några skridskor får leka brevid i en snöhög under tiden"

Jag trodde jag skulle smälla av! Menade dom allvar? Jag blev vansinnig över brevet och sonen tog illa vid sig och sa att fröken hade sagt till honom att vi kunde köpa skridskor och hjälm på erikshjälpen. Detta var i slutet av månaden och jag hade absolut inga pengar till att köpa nåt sånt! Inte ens på erikshjälpen!

Jag ville inte riskera att min son skulle få sitta ensam i en snöhög när resten av klassen hade roligt på skridskobanan så jag sa till honom att vi fick helt enkelt ta och stanna hemma den dagen. 

Dagen innan skridskoåkningen fixade dock sonens fröken personligen fram skridskor till min son och en pojke till- för att hon var snäll! Hon hade ingen plikt att göra det.

Jag förstår att det är skillnad på fattigdom och fattigdom, vi har tak över huvudet och mat i kylskåpet.. Men barn i Sverige blir lidandes av de ökade klyftorna och det kan inte kallas något annat än fattigdom!     
    Jag kan inte låta bli att reagera på följande:

Varför försökte du inte själv ordna fram ett par skridskor till din son. Dvs låna ett par genom att ringa runt.

Jag antar att dina barn har en far. Jag tycker att han borde ställa upp med extra pengar om det behövs. Om nu inte underhållet räcker. STäm honom på mer pengar så att era gemensamma barn slipper leva i "fattigdom". 

I ditt inlägg låter det som om samhället ska bekosta dina barns behov. Jag har lite svårt att förstå det här resonemanget. Om du inte klarar försörjningen då finns det en pappa som ska lägga till pengar till barnens försörjning. 
  • Anonym (fattig-no way)
    Anonym (12) skrev 2012-03-17 18:49:16 följande:
    Att vara student är inte att leva i fattigdom, inte heller att vara ensamstående och tvingas handla billig mat men det finns tusentals fattiga människor i sverige som har det mycket tuffare än så!

Det finns människor som sover under en vidukt mitt i centrala Göteborg, och tro mig det finns många fler otänkbara platser där människor bor. Tänk dig själv, vart hade tagit vägen? Om du inte hade någon eller något? Antagligen nånstans som ger skydd för vinden och kylan och troligtvis hade du sökt dig till andra i samma situatio.

Vänliga medborgare med både insikt och medkänsla går dit dagligen och förser dom med mackor och något varmt att dricka. De bor där året runt! Dom kan inte stanna inne i soffan en regning dag som denna och göra sin röst hörd här på familjeliv.

Varför de har hamnat där eller om de kan läsa och skriva har jag ingen aning om. De kanske helt enkelt har sig själva att skylla. Eller inte... vem vet? Men att de är fattiga råder inga som helst tvivel om!

Det finns fattigdom i Sverige! Fattigdom som absolut kan liknas vid fattigdom i andra länder. Vad ska den annars jämföras med tycker ni?

Herregud, öppna ögonen och sluta vara så förbannat trångsynta!
    Det är klart att det finns några få riktigt fattiga i Sverige. de finns i Stockholm också. Jag skulle bara vilja säga att det i nästan alla just dessa fall är självvalt. Därför att de vill inte ha med myndigheter att göra. Ofta är de psykiskt sjuka. En del drar runt med kundvagnar med sitt bohag i Stockholm. De sover ute. De samlar pantflaskor för att överleva. Dock finns det hjälp dvs stadsmissionen eller som du själv skriver snälla med borgare som går ut och ger dem smörgåsar. Om de gav sig tillkänna så skulle de också få soc-hjälp men det vill de inte.
  • Anonym (fattig-no way)
    Centrumhets skrev 2012-03-17 19:13:08 följande:

Jag klarar försörjningen, men skridskor ingår inte i normen för existensminmun! Precis som biobiljetter och simhallen och sånt som folk redan har nämnt...

Hade jag haft någon att låna av så hade jag givetvis gjort det pappan kunde inte bidra heller.

Det jag pratar om är klyftorna i skolan, om inte "samhället ska bekosta mina barns behov" som du skrev. Så ska skolan iaf vara en neutral plats för alla barn, där ingen ska känna sig utanför av en eller annan anledning, håller du inte med om det?   

Så det var alltså en principfråga för dig. Dvs  du lät hellre din son stanna hemma för att visa skolan vad du tycekr än att själv kontakta ngn av din sons föräldrar och höra om de inte hade några extra skridskor?

Har ni inte far eller morföräldrar som kan ställa upp?
    Om man har så otroligt låg inkomst och pappan inte kan bidra med någonting och inte heller far- eller morföräldrar då förstår jag itne varför man skaffar barn överhuvudtaget. Barn är dyra.
  • Anonym (fattig-no way)
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 19:38:51 följande:
    1.Säg att du köper ett par begagnade skor för 100:- (jag räknar ganska högt) de håller i 5 år. det blir 20:-/år
    2. om du äter potatis, lök och pasta (och tex fisk och bär som du fiskar/plockar själv) skulle det kosta en knapp tia per dag, det blir 3650:-/år
    3. Värme bör vara billigast att få från egenhändigt ihopsamlad ved (förslagsvis sådan som redan ligger på marken)     0:-/år
    4.en adress är inte en förutsättning för överlevnad

Hittills är du uppe i 306:- i månaden (men du får nog lägga till iaf 100-200:- till för att täcka övriga utgidfter)
    Det blir inte många pantflaskor per dag:) att samla.
  • Anonym (fattig-no way)
    Annette 732 skrev 2012-03-17 19:53:20 följande:
    ja och VART ifrån får du dessa pengar???
    Sälja bär? Panta flaskor som du hittar? Tigga?
  • Anonym (fattig-no way)
    Anonym skrev 2012-03-17 19:57:47 följande:

Det är ju ni som skapar denna stigmatiseringen.

Jag var aldrig fattig för att jag inte hade råd att åka på semester varje sommar eller köpte nya kläder varje månad men enligt er "fattiga föräldrar" så var jag det.

Ni får dessa "fattiga" barn att tro att dom är fattiga när dom inte är det! Man ÄR inte fattig för att man har samma mössa och vantar på sig varje dag under vintern eller samma badkläder på sig varje sommardag.

Jag kände mig aldrig fattig under min uppväxt men jag förstår varför vissa barn känner så när vuxna människor kallar en fattig och får en att känna sig på det viset!

• Anonym (fattig-no way)
    Kimona skrev 2012-03-17 19:58:30 följande:
    Men herregud vad du hängt upp dig på det ordet.
    Existensminimum= fattig i Sverige. Simple as that
    Du är inte fattig när du har existensminimum. Var har du fått det ifrån. Du har en skälig levnadsnivå.
  • Anonym (fattig-no way)
    Paksenarrion skrev 2012-03-17 20:01:08 följande:
    Den är inte skälig
    Jo om man planerar ordentligt så lever man bra på den.
  • Anonym (fattig-no way)
    Kimona skrev 2012-03-17 20:05:40 följande:
    Såklart man klarar sig, men det finns saker som många får avstå som många anser vara en rättighet i Sverige
    Bara ett sådant här uttryck får mig att känna att  sk fattiga i Sverige inte är annat än BRATS
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?