Inlägg från: Anonym (verkligheten anr) |Visa alla inlägg
  • Anonym (verkligheten anr)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-03-17 18:49:40 följande:
    Mitt ute på landet? Nej du, om ni bor däremot i en liten by finns det lägenheter. Har aldrig sett lägenheter ute på landet.....om vi menar samma landet. Ni får väll flytta då om det är så hemskt dyrt med mat.
    Tror du på allvar att alla som bor "på landet" äger sitt boende?
    modesto skrev 2012-03-17 19:41:49 följande:
    2700 går lungt att leva på, kläder kan man ha begagnade, man behöver inte köpa kläder varje månad, det är fattigdom i Sverige enligt svensk standard men kunde vara lyx i många länder
    Varför kommer alltid det argumentet upp i de här diskussionerna? Har du hört uttrycket "tänk på barnen i Biaffra"? Jag trodde att vi hade kommit längre än så. Barn i Sverige som inte får äta sig mätta blir lider inte mindre av det för att det finns andra barn som har det sämre.

Ta och läs folkhälsorapporten. Sorglig läsning om hur verkligheten ser ut. Eller ta och hospitera en dag hos t ex Svenska kyrkan. Ibland skadar det inte att ta en titt utanför sin egen välmöblerade, välklädda och matstinna bubbla..............
    modesto skrev 2012-03-17 19:59:25 följande:

haha jag lever på pension som är lite över 5000, har aldrig haft höga inkomster innan heller,

barn svälter i sverige för deras föräldrar kan inte ta hand om hushållets ekonomi av olika anledningar, såna föräldrar har alltid funnits och kommer att finnas oavsett hur socialstödet i samhället ser ut

....och de lever på grund av det i fattigdom.

Man kan (bevisligen) leva i en glasbubbla om man har en inkomst på 5000;- också. De fattiga i Sverige existerar och saker och ting blir knappast bättre av att påpeka att de finns andra länder där man har det sämre. (Jämfört med dom har du också en hög inkomst)
    modesto skrev 2012-03-18 13:27:21 följande:
    annars går det lugnt att leva på bidrag om man inte har de extra skulder och omkostnader, som socialen inte godkänner, det är kanske fattigt men det funkar ändå och mycket bättre än i många andra länder
    Varför jämföra med "andra länder". Det finns alltid någon någonstans som har det värre vare sig det handlar om ekonomi, sjukdom eller sorg. Det betyder inte att de problemen slutar att existera.

Har du ont? Det finns de som har det värre så klaga inte.....
    Sörjer du ditt avlidna barn? Du det finns de som förlorat flera barn så gnäll inte..... osv, osv.

Det är precis det som gör att vi aldrig kan lösa de här problemet. Att man blundar för det därför att "i andra länder har man det värre". Med andra ord kan vi inte arbeta för att förbättra något i Sverige för vi kan aldrig säga tt vi har det värst.
    modesto skrev 2012-03-18 13:54:26 följande:
    det går inte lösa problemet, som i din jämförelse, folk vill alltid ha mer hur mycket än de har, och det är i för sig kanske bra, det driver utvecklingen framåt.
    Nu svarade du inte riktigt på mitt inlägg va? Vad har jag gjort för jämförelse?
    modesto skrev 2012-03-18 14:16:55 följande:

jag tycker att jag svarade bra på din fråga. Visst ska vi inte rätta oss efter andra fattiga länder men det hjälper att ha lite perspektiv för alla som påstår att de som lever på soc svälter och fryser och inte har råd till medicin och sjukvård, det finns undantag och extema fall men som stora bilden har sverige ett bra system men visst, allt bra går alltid att förbättra både på den personliga och på den statliga nivån.

ja, man kan alltid känna sig fattigare eller mer olycklig är någon annan.  jag drar parallellen att man kan också känna att det aldrig räcker till, man kan alltid ha mer med det är något bra för att det driver utvecklingen, dock befinner sig inte svenska fattiga i någon fruktansvärd situation, de som bor på gatan eller inte får soc uppfyller inte deras villkor, t ex vill inte sluta missbruka osv 

Visst är det bra att ha perspektiv till saker och ting. Fortfarande är det så att det finns barn i Sverige som inte äter sig mätta eller har varma kläder på vintern. Oavsett orsaken till det så existerar de. Det är också fakta att de barnen löper större risk att bli arbetslösa, lågutbildade, sjuka och dö tidigare än barn som växer upp med trygga ekonomiska förutsättningar.
    Man kan "tycka" vad man vill. Det tar inte bort det faktum att fattigdom och barnfattigdom existerar. Den definitionen görs självklart efter de förutsättningar vi har i vårt land. Liksom ohälsa, tandstatus, undernäring och dålig ekonomi. Det är väl självklart att man inte kan jämföra med u-länder när de definitionerna görs.
    modesto skrev 2012-03-18 14:41:23 följande:
    och de kommer nog alltid existera, de som är sämre än andra på ett eller annat sätt eller inte passar in.  som det är nu beror det oftast inte på systemet men på föräldrarna, vad kan man göra åt det? ger man föräldrar mer bidrag förvinner det ändå åt fel hål
    För det första ska man inte förneka att deras situation existerar. Att sluta bagatellisera problemet genom att säga att det bara är att handla på Lidl, myrorna och blocket. Att de får skylla sig själva. Det finns många föräldrar som av olika orsaker saknar kapaciteten att ta han om sig själva och sin familj. Det är de och deras barn som hamnar på botten och inte har någon chans.

Visst handlar det till viss del om systemet. Som jag skrev innan, läs folkhälsorapporten.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?