Inlägg från: Vinterankan |Visa alla inlägg
  • Vinterankan

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

oktobermamman93 skrev 2012-03-17 18:30:38 följande:
    det ända man kan säga är att folk som inte levt med soc, inte förstår hur knapert det är.. sorgligt. alla borde testa det någon gång och då med en tom frys/kyl från månaden innan. det är inte lätt att få till det! värst e det på somrarna då alla åker på semester och barnen får vara glad om de ens kommer till sjön och får bada!
    De allra flesta som har höga inkomster har någon gång varit studenter vilka har en inkomstnivå som ligger på ungefär samma nivå. Så alla dessa människor vet precis hur det är att leva på den inkomstnivån. 

Däremot så är det ju skillnad i att man som student gjort ett aktivt val att studera och leva med den inkomsten och den enda kontrollen som sker är att man klarar tentorna så man behöver inte känna sig granskad som jag antar att man kan göra när man går på socialbidrag.

Så det är helt rätt att säga att den som inte gått på soc vet inte hur det är, men däremot är det inte korrekt att säga att den som inte haft socialbidrag inte vet hur det är att leva på den inkomstnivån.

När jag ser att ca 3 500 är riksnormen för en ensamstående efter att hyra och el är betald blev jag faktiskt förvånad, jag trodde det var mindre. Inte att jag tycker 3 500 är mycket, men det känns ju som en summa man inte bör ha några problem att klara sig på som ensamstående. 

När min dotter var nyfödd hade min sambo precis startat eget och hade ingen inkomst så vi levde på min föräldrapenning enbart vilket var ca 16 000. Då hade vi ca 7 000 i räkningar, 6 000 till mat, blöjor, hygien mm, 1000 kr till kläder och nöjen och kunde varje månad spara undan 2000 kr. 16 000 är ju helt klart över normen men om man ser på de pengar vi la på löpande utgifter så var det 7 000 kr i månaden och jag kan knappast säga att vi var speciellt fattiga när vi levde på den nivån. 

Det som behövs är väl egentligen inte mer pengar utan kanske bättre stöd för hur man ska göra för att ta sig ur socialbidragstagande till egen försörjning. Hjälp att hitta vilka yrken som passar ens fysiska och psykiska förutsättningar och vilka utbildningar man behöver för att få dessa yrken. Se till att den som mår dåligt verkligen får rätt hjälp för att må bättre, hjälpa till med cv och personligt brev för att lättare kunna komma till intervjuer, "öva" anställningsintervjuer så att man väl där har bättre chans att få jobbet, tipsa om ideella uppdrag man kan ta för att förbättra sitt cv för att öka möjligheterna till arbete mm.

Vet att det absolut inte är så det ser ut, varken på socialen, försäkringskassan eller arbetsförmedlingen utan att man bara blir runtskickad för att bli kontrollerad. Men det är så jag tycker det borde vara. 
  • Vinterankan
    Centrumhets skrev 2012-03-17 19:13:08 följande:

Jag klarar försörjningen, men skridskor ingår inte i normen för existensminmun! Precis som biobiljetter och simhallen och sånt som folk redan har nämnt...

Hade jag haft någon att låna av så hade jag givetvis gjort det pappan kunde inte bidra heller.

Det jag pratar om är klyftorna i skolan, om inte "samhället ska bekosta mina barns behov" som du skrev. Så ska skolan iaf vara en neutral plats för alla barn, där ingen ska känna sig utanför av en eller annan anledning, håller du inte med om det?   

Jag håller med om det med skolan. Att man ska skicka med en frukt tycker jag borde vara ok då barn ska äta frukt varje dag och om man då skickar med den till skolan istället för att äta hemma borde då inte spela någon roll. Däremot de lite "roligare" utflykterna som kostar pengar tycker jag att man borde kunna ha ett bättre system för. T.ex. att alla betalar 110 kr istället för 100 kr så kan de som verkligen inte ha de där 100 kr få åka med utan att betala (och att det såklart ska vara hemligt att man inte betalat). Jag skulle inte ha något emot att betala någon tia eller tjuga extra för att säkerställa att alla kan följa med. Gällande skridskor och liknande utrustning så borde det sägas till i god tid så att man som förälder får tid på sig att ringa runt för att låna eller hålla utkik på blocket eller liknande efter billigare begagnat att köpa. 
  • Vinterankan
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 09:50:55 följande:
    Jag vill påstå att det är i stort sett omöjligt att slinga håret och röka upp barnens del av försörjningsstödet, och samtidigt ha barn som man får behålla hemma (=inte vanvårdar), även om du gärna vill påstå det. Det är inga enorma pengar man får budgetera till kläder och skor utan kring 500 kronor per månad bara för ett växande barn i skolåldern. Man behöver inte vara överintelligent för att förstå att om man oplanerat behöver köpa nya termobyxor kan det orsaka stora problem i familjens budget.

Kommer skolan sen med krav om att  skridskor och hjälm ska skickas med eller 50 kronor till inträde till en utflykt så kan det bli riktigt kris. Det stora problemet, som jag ser det, är att det sällan finns utrymme att spara till dyrare månader. Om man en månad bara behövt köpa kläder för 150 kronor så har man 350 kronor kvar. Men då blir kanske barnet sjuk och behöver penicillin, plus blir hemma ett antal dagar =högre kostnad för mat/hygien osv de dagarna). Visst får de kompensation i efterskott för ev. medicin som de då ska kunna spara till framtida klädinköp (eftersom man lånade från klädbudgeten) men då går kanske däcket på barnets cykel sönder och hjälmen har spruckit så fengarna behövs till det. Det blir tyvärr en ond cirkel om man inte hinner arbeta upp ett visst sparande. Det kan vara omöjligt att fynda på rea för man har ingea pengar att handla för just den månaden pga oförutsedda utgifter som man inte kan hindra.
    Vi lägger kanske 500 kr i månaden i snitt på kläder till mig, min sambo och vår dotter. Detta utan att snåla på något sätt utan det är helt enkelt den summan som det blir. Min sambo behöver kostymer i arbetet så när han måste köpa nya kostymer så blir det såklart dyrare men om man har försörjningsstöd så behöver man knappast kostymer. 
  • Vinterankan
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 10:03:06 följande:
    Ursäkta att jag säger det men 2000 kronor per år för alla kläder och skor som ett barn behöver är nästan omöjligt att klara sig på. Din man kan säkert hitta begagnade kostymer för kanske 400 kronor, men några mängder kan det inte bli för hans 2000 kronor per år. Som vuxen kan man ha samma vinterjacka i många år. Kanske har man ett par bra vinterskor som också håller länge. Då klarar man sig billigt undan så klart. Men, när kläderna börjar vara utnötta och man behöver hitta något nytt kan det vara svårt att hitta en varm och bra vinterjacka som ska hålla några år utan man får köpa billigare, begagnat och då är det inte säkert att det håller så länge heller och karusellen är igång med att skor och jackor går sönder fortare än planerat osv.
    I det inlägget som jag citerar så står det att man får budgetera kring 500 kr i månaden för ett barn och det kan ju inte vara svårt att klara. 
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?