Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
oktobermamman93 skrev 2012-03-17 18:30:38 följande:
det ända man kan säga är att folk som inte levt med soc, inte förstår hur knapert det är.. sorgligt. alla borde testa det någon gång och då med en tom frys/kyl från månaden innan. det är inte lätt att få till det! värst e det på somrarna då alla åker på semester och barnen får vara glad om de ens kommer till sjön och får bada!Däremot så är det ju skillnad i att man som student gjort ett aktivt val att studera och leva med den inkomsten och den enda kontrollen som sker är att man klarar tentorna så man behöver inte känna sig granskad som jag antar att man kan göra när man går på socialbidrag.
Så det är helt rätt att säga att den som inte gått på soc vet inte hur det är, men däremot är det inte korrekt att säga att den som inte haft socialbidrag inte vet hur det är att leva på den inkomstnivån.
När jag ser att ca 3 500 är riksnormen för en ensamstående efter att hyra och el är betald blev jag faktiskt förvånad, jag trodde det var mindre. Inte att jag tycker 3 500 är mycket, men det känns ju som en summa man inte bör ha några problem att klara sig på som ensamstående.
När min dotter var nyfödd hade min sambo precis startat eget och hade ingen inkomst så vi levde på min föräldrapenning enbart vilket var ca 16 000. Då hade vi ca 7 000 i räkningar, 6 000 till mat, blöjor, hygien mm, 1000 kr till kläder och nöjen och kunde varje månad spara undan 2000 kr. 16 000 är ju helt klart över normen men om man ser på de pengar vi la på löpande utgifter så var det 7 000 kr i månaden och jag kan knappast säga att vi var speciellt fattiga när vi levde på den nivån.
Det som behövs är väl egentligen inte mer pengar utan kanske bättre stöd för hur man ska göra för att ta sig ur socialbidragstagande till egen försörjning. Hjälp att hitta vilka yrken som passar ens fysiska och psykiska förutsättningar och vilka utbildningar man behöver för att få dessa yrken. Se till att den som mår dåligt verkligen får rätt hjälp för att må bättre, hjälpa till med cv och personligt brev för att lättare kunna komma till intervjuer, "öva" anställningsintervjuer så att man väl där har bättre chans att få jobbet, tipsa om ideella uppdrag man kan ta för att förbättra sitt cv för att öka möjligheterna till arbete mm.
Vet att det absolut inte är så det ser ut, varken på socialen, försäkringskassan eller arbetsförmedlingen utan att man bara blir runtskickad för att bli kontrollerad. Men det är så jag tycker det borde vara.