Inlägg från: Paksenarrion |Visa alla inlägg
  • Paksenarrion

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Kimona skrev 2012-03-17 16:08:21 följande:
    5% av alla barn har någon gång varit tvungna att avstå från skolaktiviteter för att de inte haft råd
    Det är så fel det bara kan bli. Skolan ska vara en plats där ingen ska behöva känna sig utanför. Skolan ska inte ta ut extra avgifter (oavsett om man kallar det för barnens bästa mm)
  • Paksenarrion
    sextiotalist skrev 2012-03-17 16:11:19 följande:
    Visst finns det fattiga i Sverige, absolut. Sedan finns det många orsaker till att de är fattiga, en del har hamnat i den sitsen av egen maskin, en del har hamnat där pga omständigheter de själva har haft svårt eller kanske tom omöjligt att kontrollera.

Personligen anser jag att man är fattig om man inte på egen maskin kan leva på existensminimum. Sedan att soc kan gå in och stötta är en sak, men då är man fattig.  
    Å andra sidan så har socialens existensminimum inte ökat på väldigt många år och är inte realistisk. Konsumentverkets beräkningar är mer överensstämmande med verkligheten.
  • Paksenarrion
    Kimona skrev 2012-03-17 16:16:25 följande:
    Fast det gör dom
    Jag vet och det är fel. Skolan misslyckas i många fall med att vara en neutral plats där barnens familjeekonomiska situation inte har någon betydelse och det leder till ökade klyftor och bidrar, enligt min mening, säkerligen till mobbning.
  • Paksenarrion
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 16:18:14 följande:
    jag trodde att existensminimum ska motsvara en minimilön!?

Säger du att det lägst betalda heltidsarbetet genererar högre inkomst än socialens existensminimum?
    Socialens existensminimum är lägre
  • Paksenarrion
    Kimona skrev 2012-03-17 16:23:15 följande:
    Existensminimum är det som anses vara nödvändigt för att familjen skall överleva.
    Jag har rätt till knappt 3500 kronor.
    Galet att det inte ändrats. Det var vad människor fick för typ 20 år sen och sedan dess har kostnaderna/utgifterna/inflationen gått upp.
  • Paksenarrion
    Anonym (Mio) skrev 2012-03-17 19:33:58 följande:
    Haha, typiskt FL som tror att man dör av ålderdom strax efter pensionen, man går i pension runt 65 upplysningsvis, kommer barnbarnen vid 60 års ålder så är de 67 när barnen börjar skolan, de ALLRA ALLRA flesta har inte dött av ålderdom då eller lever på äldreboende.
    Varför ska de bidra till barnbarnens försörjning? Varför ska de ta ansvar som skolan tex borde göra? Som samhället säger att de ska göra?
  • Paksenarrion
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 19:38:51 följande:
    1.Säg att du köper ett par begagnade skor för 100:- (jag räknar ganska högt) de håller i 5 år. det blir 20:-/år
    2. om du äter potatis, lök och pasta (och tex fisk och bär som du fiskar/plockar själv) skulle det kosta en knapp tia per dag, det blir 3650:-/år
    3. Värme bör vara billigast att få från egenhändigt ihopsamlad ved (förslagsvis sådan som redan ligger på marken)     0:-/år
    4.en adress är inte en förutsättning för överlevnad

Hittills är du uppe i 306:- i månaden (men du får nog lägga till iaf 100-200:- till för att täcka övriga utgidfter)
    Ja vi har förstått att du pratar om överlevnad men tråden har ett lite vidare begrepp än så
  • Paksenarrion
    modesto skrev 2012-03-17 19:41:49 följande:
    2700 går lungt att leva på, kläder kan man ha begagnade, man behöver inte köpa kläder varje månad, det är fattigdom i Sverige enligt svensk standard men kunde vara lyx i många länder
    Du måste ha väldigt få räkningar
  • Paksenarrion
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 19:44:03 följande:
    sjukvården kostar maximalt 225:- per månad (högkostnadsskydd)
    Utslaget på ett år. Tyvärr måste pengarna ut med det samma.
  • Paksenarrion
    Anonym (Mio) skrev 2012-03-17 19:47:58 följande:
    Ett hett tips, säg upp bredbandet, det ger iaf några middagar.
    En upplysning: det ingår i många fall i hyran
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?