Inlägg från: Paksenarrion |Visa alla inlägg
  • Paksenarrion

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Annette 732 skrev 2012-03-18 19:48:18 följande:
    man vad är det du inte förstår,de ansåg att med mina 4,800kr+1000kr från bilförsäljningen per månad så skulle jag klara mig!!
    jag va aldrig ine i systemet!!! ag gjorde ingen ansökan!!
    DE ANSÅG i vetlanda(ja som varit med i uppdrag granskning o deras socialförvaltning )
    att jag skulle klra mina utgifter på 5.800kr

så det såg ut såhär:

4800kr aktivitetsstöd
    1000kr från bilförsäljningen
    -----------------------------------------
    5.800kr att leva på varje månad

utgifter:
    hyra 2.800kr
    el 150kr
    akassa 119kr
    fackavgift 158kr
    kontantkort 100kr
    ---------------------------------
    2.473kr att köpa mat och övrigt för.
    Men ursäkta om jag missat ett inlägg från just dig.

Du skulle fått bidrag om du sökt, det är jag helt övertygad om. De lyckades dock övertyga dig om att det inte var lönt att ansöka och det är beklagligt men du är inte ensam
  • Paksenarrion
    modesto skrev 2012-03-18 19:51:33 följande:
    de räcker till hyran och räkningar och mat, men kanske inte till märkeskläder och dyra abbonnemang och diverse prylar
    Som sagt det är nog väldigt beroende på hur man bor.

Jag anser inte att det är en rimlig summa att leva på. T.o.m en studentlägenhet (ca 25kvm) kostar 4000 i månaden
  • Paksenarrion
    Anonym skrev 2012-03-18 21:07:59 följande:
    Men shit... 12 000 för en flytt.

Jag flyttade till en annan stad i höstas. 4 fullmöblerade rum, 90 kartonger, ingen hiss i det nya huset (och lägenheten på 4:e våningen) och det gick inte att parkera utanför porten. Det blev 8000:-
    Ni får väl kolla runt och be om offerter innan ni väljer flyttfirma. Man måste ju inte ta den dyraste.
    Kanske är det så att om man får så kort varsel så är det det bästa pris personen kunde få. Så kan det bli ibland om det är privata hyresvärdar.
  • Paksenarrion
    orpon skrev 2012-03-18 21:25:55 följande:
    Skulle aldrig falla mig in, jag misstänker att du tycker jag är oempatisk, och i det här fallet håller jag med... De som valt att stå utanför samhällets regler o skyddsnät skiter jag i, helt ärligt...

Misstänker starkt att det är missbrukare, psykist sjuka och människor i den kategorin som hamnar som uteliggare... Och ja, jag anser att de förbrukat sitt värde i samhället...  
    Jag tycker det är en ganska hemsk människosyn att anse att de förbrukat sitt värde i samhället.
  • Paksenarrion
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-18 23:46:20 följande:
    Nu förstår inte jag hur du menar.....Vilken väg ska jag söka det. Måste inte en läkare sjukskriva en . Ursäkta men jag är inte insatt på detta.
    Din läkare måste skriva ett intyg på din varaktigt nedsatta arbetsförmåga som du lämnar med din ansökan. VIll han inte ens sjukskriva dig så lär han nog inte skriva ett sådant intyg
  • Paksenarrion

fast man får inte mer än sina 6700netto om man bor med någon som har en inkomst. Bra? Dåligt? Jag vet inte

Å ena sidan anser jag att man ska klara en normalhyra + allt annat på sin försörjning utan att behöva "ta" pengar ifrån någon annan. Å andra sidan anser jag att man självklart hjälps åt om man bor ihop med en partner...

• Paksenarrion
    Argo skrev 2012-03-19 22:20:26 följande:
    *sätt en signatur så vi vet vilken "anonym" du är i fortsättningen*
    Håller med. Önskar alla hade gjort det redan vid första uppmaningen.

Se så, välj nu alla anonyma
  • Paksenarrion
    Argo skrev 2012-03-19 23:05:34 följande:
    Antar att det automatjusteras. Om inte annat så underlättar det i fortsättningen.
    Tror inte att det ändras för tidigare inlägg men alla fortsatta inlägg är i varje fall namngivna.

Jag har gett upp att diskutera med folk som inte väljer en signatur till anonym, det blir bara förvirrande och alla skyller på alla
  • Paksenarrion
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-19 23:44:48 följande:
    Ett fel till varför jag blev fattigare var att på min a-kassa beräknade inkomst som jag hade tog moderaterna när dom kom i makten och kapade den från 80% till 65%.

Det är en stor summa pengar som försvann. Inte tänkte regeringen på att hyrorna, elen, maten och allt annat siger i pris. Det enda dem tänkte på var att folk ska tvingas ut i arbetslivet

Även dom sjuka som kanppt kan stå på sina ben skulle tvingas ut, men hur många företag tar inte en person som inte orkar göra sitt jobb och där till har ett läkar intyg där det står att det och det får inte personen göra.

Ni som tjatar om att det inte finns fattiga försök och leva på en inkomst på 8000 kr. När ni betalt hyran, elen och det vanliga räkningar man har och kvar är 1500 kr till mat och hygien. Hur ska man ha råd till allt annat en människa behöver. Jag bor ensam och har ingen att låna pengar av. Inte för att jag skulle göra det heller då är det bättre och vara utan mat i en vecka eller två.
    Har du pratat med AF om lönebidrag? Kanske är det något du skulle kunna få
  • Paksenarrion
    Anonym skrev 2012-03-20 11:41:11 följande:
    Klart man både kan och ska skylla det på moderaterna.
    Det är dom som gjort inskränkningarna.
    Dom hade kunnat göra på ett sätt så det inte drabbade oskyldiga.
    Men det vet vi ju, att moderaterna gärna offrar dom på samhällets skuggsida till förmån för dom rika och välbeställda, så har moderaterna alltid gjort.
    Dom är ett parti som värnar om dom som redan har.     
    Så jag som är s.k fattigpensionär men som ändå tycker jag fått det bättre kan inte existera? För moderaterna har ju alltid slått på de som lite har och gjort det värre för dem
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?