Inlägg från: Paksenarrion |Visa alla inlägg
  • Paksenarrion

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Loket skrev 2012-03-18 17:41:55 följande:
    Det Paksenarrion menar är att i sverige så överlever betydligt fler svårt sjuka och handikappade barn en förlossning och upp till vuxen ålder än i mindre utvecklade länder där skulle en person som skulle räddas till livet här i landet ha dött istället pga bristande sjukvård så i många länder är alltså andelen sjuka lägre pga ökad dödlighet vid födseln eller i samband med / efter en olycka.
    Du var betydligt tydligare än jag var
  • Paksenarrion
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-18 18:08:26 följande:
    Pluss fri körkort för att dem ska kunna ta sig till jobb dem får.
    Nej, papperslösa får inte körkort. Ingen annan flykting eller. Det är ett förslag
  • Paksenarrion
    Annette 732 skrev 2012-03-18 19:08:31 följande:
    fast flytgubbar packar INTE ner  eler upp saker,de bär kartonger från lägenhet til bil och från bil till lägenhet ,inget annat. packningen står lägenhetsinnehavaren för.
    Det finns flyttfirmor som packar, flyttar och packar upp.
  • Paksenarrion
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-18 18:52:09 följande:
    Och jag fick ett telefonnummer för att min äldste skulle kunna söka ersättning för att kunna köpa sig byxa och kavaj till nians avslutning. Alla i klassen skulle vara uppklädda så.

Tack och lov lyckades vi få hans välbärgade farsa att punga ut med vad det kostade. Men det satt långt inne och krävde både kuvad stolthet och många telefonsamtal från min son till hans far. Och hård förhandling när de pengar han avsatte inte räckte alls.
    Förr i tiden fanns fonder och fattighus för de som hade det sämst ställt. Känner att det är dit vi är på väg igen. I skolans värld dessutom. Det är inte kul att bli utpekad varken som förälder eller barn när det gäller ekonomisk utsatthet.
    Bra skrivit.

Helgalet att det blivit så
  • Paksenarrion
    modesto skrev 2012-03-18 19:17:23 följande:
    jag tycker att det går lugnt att leva på det utan problem. Dessutom om du är sjukpensionerad har du rätt till bostadstilllägg som kan vara upp till 93% av din hyra om du får mindre än 105 tusen om året, helt ok enligt mig.
    Hade det inte varit bättre om inkomsten (sjukersättningen) varit tillräcklig hög istället för att det ska läggas till bidrag?!
  • Paksenarrion
    modesto skrev 2012-03-18 19:30:06 följande:
    jag vet inte, men det går att leva utan att svälta även med nuvarande system
    För en del, inte för alla.
  • Paksenarrion
    Annette 732 skrev 2012-03-18 19:33:37 följande:
    fast jag är ju ett levande bevis på att man kan bli undernärd när man har 4.800kr i inkomst och en hyra på 2.800kr. kom inte och säg nåt annat!
    Hur kom det sig att du inte fick försörjningsstöd upp till normen? Fick du avslag på din ansökan? Överklagade du i så fall?
  • Paksenarrion
    modesto skrev 2012-03-18 19:36:05 följande:
    för dem som har den även den lägsta pension som jag 5200 och de som får social bidrag tycker jag går det att leva på, de som har stora skulder eller missbrukarproblem är det en helt annat sak.
    Jag håller inte med men det kanske beror på hur man bor, om man är singel eller ej, om man har barn eller ej
  • Paksenarrion
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 19:43:34 följande:
    Operation får man inom högkostnadsskyddet, samma med massage och sjukgymnastik. Ev. kan hjälpmedel kosta och de kan man säkert få dra av från summan man måste använda innan man får försörjningsstöd igen. kosttillskott? På vilket sätt blir man rehabiliterad av det?

Får man ersättning för medicinsk invaliditet så är det just för att man inte kan jobba (fullt ut) som man får pengarna.
    Du är verkligen inte insatt.

Massage ingår inte i högkostnadsskyddet i de flesta län.

Kosttillskott (näringstillskott antar jag att du menar) brukar man få om man inte kan tillgodogöra sig näring bara genom vanlig mat. Det kostar mer än vanlig mat. Näring är väsentligt för att leva
  • Paksenarrion
    modesto skrev 2012-03-18 19:44:42 följande:
    man brukar få bidrag och underhållstöd för varje barn
    Ja?

Jag vidhåller att man inte kan leva ett drägligt liv på den summa som du talar om. Att pengarna inte räcker till hyra andra räkningar och mat
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?