Inlägg från: Stjärnfall76 |Visa alla inlägg
  • Stjärnfall76

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Det är klart att man kan vara fattig jämfört med andra i Sverige. Men som sagt så finns ju försörjningsstöd, och med det så kan man äta bra och klara sig, men det räcker ju inte till extrasaker så klart. Man känner ju sig fattig eftersom man lever i denna verklienheten, Sverige. Men alla i Sverige har råd till tak över huvudet, kläder och mat. Då är man inte riktigt fattig, bara det att man så klart vill ha mer, det vill ju alla människor.

Enl mitt sätt att se är man inte fattig i Sverige, bara fattigare än andra.

Jag har träffat två fattiga familjer som bor häromkring. De hade inte råd att skicka sina barn till billig träning ch skoldisco. Men däremot rökte båda föräldrarna i båda famlijer. De hade fina mobiler som de köpt på abonnemang. De famljerna ansåg sig fattiga och deras barn levde i fattigdom eftersom de inte kunde göra det andra barn kan göra, som disco och fotboll. Men deras familjer prioriterade fel. Man har inte rätt att röka och ha de senaste mobilerna och sen inte ha råd med livets nödtorft.

Och vad skulle samhället göra åt det. ge famlijerna mer pengar? Då skulle de ju i princip sponsra cigaretterna i stället.

• Stjärnfall76

Vilken summa i månaden räknas som fattigt?

Vad är socnormen för en famlilj med tex 2 vuxna och 2 barn?  

• Stjärnfall76

Min famlij skulle få lite över 11000:- + hyran då. Vet inte om det är ink barnbidrag eller om man lägger till det. (2vuxna och 3 barn)

i vilket fall som helst så klarade vi oss när vi bara hade 20 000:- efter skatt, när min man jobbade som lärling och jag var FL.

Inte så kul, men man fick anpassa munnen efter matsäcken,

Har man den inkomsten är man inte rik, men man har absolut råd att ge barnen mat och köpa billiga kläder. man har inte råd att röka och snusa.    

Varför skulle man inte klara av att ge sina barn mat på den summan??        

• Stjärnfall76
    Kimona skrev 2012-03-17 20:49:41 följande:
    70 000 skall betalas tillbaka. Räcker det?
     men det är väl inte för utbildningen, utan för din egen försörjning.

Min man och jag jobbar och vi betalar ju också för vår försörjning varje månad. Skillnaden är att du lånar till din och betalar försörjnigen för denna period i efterhand. Annars ser jag faktiskt inte skillnaden.

Skulle man bo och leva gratis för att man studerar menar du, men inte när man jobbar??     
  • Stjärnfall76
    Dr Mupp skrev 2012-03-17 20:51:10 följande:
    Fattiga på socialbidrag är de som inte kan sköta sin ekomomi.

Vi kan ta ett enkelt räkneexempel.

Ensamstående mamma med två barn i åldern 8 resp 4 år.

Enligt riksnorm får familjen
    Ensamstående vuxen 2920
    Fyraåring 1960
    åttaåring 2390
    gemensamma kostnader 1300  

Totalt:  8570
    utöver riksnormen så får familjen sin hyra, el, läkarbesök, medciner, a-kassa, hemförsäkring och ev arbets/praktiksresor betalda.

Vad är det familjen behöver bekosta med dessa 8570 kr. Vad är absolut nödvändigt för en skälig levnadsstandard.

Mat = 4500 kr (socialens riksnorm säger 3800) men lägg till lite extra för skithuspapper och schampoo.

Kläder = 1440 enligt riksnorm (vem köper kläder för nästan 1500 varje månad)

Tv-licens 173 kr = TV finns i familjen annars brukar det alltid finnas tjock-TV att få eftersom folk gör sig av med fullt fungerade TV-apparater. Nått mer än grundbutbutet är absolut inte nödvändigt. 

Mobiltelefon= 200. Med ca 200 kr laddat på ett bra kontantkort kommer man långt. Mobilen brukar man ju ha annars finns det enkla modeller att köpa från 300 kr. 

Bredband=200 kr. Dator har man förhoppningsvis sen innan annars finns det ofta gamla datoer att få eller köpa billigt. Precis som med TV så byter folk ut datorer innan de är slut eftersom de vill ha nytt.

Försäkring: ca 300 kr. En sjuk och olycksförsäkring är viktigt när man lever på marginalerna. 

Kvar av socialbidraget:  1757 som ska räcka till nöjen och guldkant i tillvaron. 

Nån som fortfarande anser att man är fattig på socialbidrag? 
    jag fattar inte heller och håller helt med ditt inlägg. Men med fattig menar man att man inte har det som de felsta andra har. COh det har man ju inte med denna summa så klart. Men jag anser inte heller att det går någon nöd på hushåll med dessa kostnader.

Sen är det kanske många som röker och då räcker ju naturligtvis inte pengarna. 
  • Stjärnfall76
    Kimona skrev 2012-03-17 21:00:37 följande:
    Nej, men läs vad det handlade om från början! Herregud!
    Det togs upp i en lista på "hur bra vi har det i Sverige" att jag kan gå i skolan. Därför tog jag upp att jag faktiskt skall betala tillbaka pengarna
    jag vet, du betalar tillbaka för din försörjning. Du betalar din försörjning i efterskott, medan om man jobbar så betalar man den i förskott, eller i samband med att man handlar mat. 

• Stjärnfall76
    Anonym (Arg) skrev 2012-03-17 20:59:01 följande:
    Vad är det för skitstövlar i början i tråden? Det är  väl klart att det finns fattigdom i Sverige. Jag är en av dom.
    Min mamma har inte råd med att köpa mat hem, så jag och mina syskon måste proppa oss fulla med mat under dagen i skolan. På helgen så äter vi oftast bara nudlar.
    Jag har aldrig kunnat följa med på någon aktivitet i skolan. Jag har inte haft någon riktigtr vinterjacka under vintermånaden och går fortfarande runt i samma kläder som jag hade i sexan, och nu går jag i nian. Vissa av kläderna är för små, men jag har tur i att jag inte har växt så mycket på dessa år. Jag har gått i gympaskor året runt.

Visst fan finns fattigdom i sverige.
    Förstår att det är jobbigt för barn.... men det hela handlar ändå om hur mycket pengar familjen får att leva av och sedan hur famlijen väljer att disponera dessa.

Om man tittar här: http://www.socialstyrelsen.se/nyheter/2011december/nuharregeringenfaststalltriksnormenfor2012

så känns det som att din familj inte disponerar sin inkomst så bra som de skulle göra.    
  • Stjärnfall76
    Anonym (Sjukskriv. mamma) skrev 2012-03-17 21:07:08 följande:
    Nej det är klart, men jag har också mål och drömmar i livet. Tycker mig själv vara rätt så intelligent, gick igenom gymnasiet med MVG i allt, så någonting måste ju finnas bakom pannbenet. Problemet är att just min drömutbildning är en utbildning som är väldigt populär. Så alltid är det något, men hoppet lämnar ju en aldrig så jag får hoppas på att komma in till hösten. Har sökt varje år och blivit 4-5-13- reserv, så förhoppningsvis så kommer jag in i år.

Annars får man hållla till godo med att kanske inte få drömutbildningen utan bara en utbildning och inte drömjobbet utan bara ett jobb.

hade du MVG i allt så bör du väl komma in ändå tycker man.... 
  • Stjärnfall76
    Signatur skrev 2012-03-17 21:10:03 följande:
    Barnfattigdom köper jag att det finns i Sverige. Och det ärbedrövligt eftersom barnen inte kan påverka sin egen situation i särskilt stor utsträckning.

När det gäller vuxna, myndiga individer anser jag att det i minst 90% av fallen handlar om felprioriteringar. 

Jag har varit student. Jag ansåg att jag klarade mig bra på den summan man fick då (men det var jäääkligt tight om man inte fick sommarjobb eller när man väntade på första sommarjobbslönen som inte kom förrän i juli). Många av mina kursare tyckte att de fattiga och inte hade råd att köpa mat. Det är lite underligt med tanke på att studiemedlet var detsamma för oss alla.
    Jag klarade mig också bra. Köpte inte så dyra kläder som vissa andra kostade på sig, utan köpte mer bra mat.

Men jag håller med dig, det är synd om barnen, för det kan inte påverka det.  
  • Stjärnfall76
    hallonfot skrev 2012-03-17 21:13:52 följande:

Jag studerar och har LÅN, alltså, jag ska betala tillbaka dessa pengar. På det sättet betalat man för sin utbildning
    Nej, du har, liksom alla som arbetar i Sverige, betalat för ditt uppehälle. Även vi som jobbar betalar ju för vår mat och vår hyra.

Med sett resonemang som ditt låter det soma tt man skulle bli bjuden på mat och bostad bara för att man studerar. det blir man ju inte när man jobbar.  
  • Stjärnfall76
    konkelbär skrev 2012-03-17 21:15:53 följande:
    Indianica: Tjänar man 60 000kr skattar man 22 000kr, (om man som exempel då tillhör tabell 31 och kolumn 1). Så man skattar inte 50% av sin lön, trots så hög inkomst.
    Och det är ju tur att folk inte måste skatta bort häften av sin inkomst.
  • Stjärnfall76

Hur kan man skriva att det är moderaternas fel att man varit fattig hela sitt liv..... det är ju i så fall sossarnas fel, de har ju suttit vid makten största delen av vuxna människors liv. Moderaterna är bara inne på sin andra mandatperiod och sedan en kort tid på 90talet. resten är sossarnas styre.

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?