Inlägg från: MrsHughes |Visa alla inlägg
  • MrsHughes

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Har nu läst 31 sidor i tråden och frågan som jag ställer mig då är: Ni som tycker att det finns fattigdom i Sverige, vad ska man göra för att den ska försvinna då?

Ska man höja skatten för låg- och medelinkomsttagare ( att höja bara för höginkomsttagare ger knappast tillräckligt med pengar)?

Det finns ju helt klart de som inte prioriterar rätt med sina pengar och spenderar dem på läsk, cigg, alkohol, djurmat etc istället för att köpa kläder till barnen, se till att barnen har tillräckligt med mat, ser till att de har råd med ett par matsäckar, lucialinnen, skridskor etc. Vad ska man göra med dessa föräldrar? Ska man ge dem mer pengar? Höja bidragen? Hur troligt är det att de kommer att prioritera bättre då?

Hur gör man med uteliggare som håller sig undan myndigheter och inte anpassar sig till deras krav? Ska de få pengar ändå?

Hur många är det egentligen som verkligen inte har mat på bordet, som inte äger någonting som kan säljas, inte har några tillgångar alls och som ÄNDÅ nekas försörjningsstöd?

Självklart är det synd om de barn som har föräldrar som inte kan se till att de har allt de behöver men frågan är om mer bidrag till föräldrarna skulle medföra någon egentlig förändring. Jag är tveksam.

• MrsHughes
    Kimona skrev 2012-03-17 22:21:49 följande:
    Studierna visar tydligt att det som behövs är en tryggare ekonomi för barnfamiljer, antingen genom att öka riksnormen eller skapa fler lättillgängliga arbeten, samt att man informerar familjer och skolor om de kostnadsfria aktiviteter som exempelvis Svenska Kyrkan och många bibliotek anordnar och att man försöker skapa fler kostnadsfria aktiviteter för barn och ungdomar. Det är också viktigt att informera eleverna om vart de kan vända sig när de behöver någon att prata med, b la genom att sätta upp information om BRIS och Bup i skolorna och på andra offentliga platser. Man behöver även informera skolorna om hur de kan hjälpa de barn som lever i fattigdom, så att skolorna kan ge det stöd som behövs till dessa elever. Detta gör att skolorna kommer behöva fler kuratorer att tillgå.-Rädda Barnen 2011

Nu undrade jag i och för sig mer vad du (och andra) själv tycker.
  • MrsHughes
    Kimona skrev 2012-03-17 22:33:31 följande:
    Jag håller med dom, annars hade jag inte postat det. Jag arbetar ideelt för Rädda Barnen

Höjda socialbidrag och fler, lättillgängliga jobb? Om man nu tillhör den grupp som genom egen förskyllan hamnat i en situation där man på grund av sina dåliga prioriteringar inte kan köpa ett par begagnade skridskor till barnen eller göra två matsäckar per termin, ska man ha mer socialbidrag, då?

Om man istället hör till gruppen som är sjuk och inte får sjukpenning eller sjukersättning på grund av att läkaren skrivit ett taffligt intyg som FK inte kan godkänna, kan man ta ett av de där lättillgängliga jobben, då?

Vem betalar för de höjda socialbidragen undrar jag? Ska vi höja skatten för de låg- och medelinkomsttagare som fått mer i plånboken med jobbskatteavdraget?

Om skattetrycket blir FÖR högt kan det ju bli så att fler tycker att det inte lönar sig att arbeta och vad händer då? Ännu mindre pengar in i statskassan.
  • MrsHughes
    Kimona skrev 2012-03-17 22:53:04 följande:
    Socialbidraget måste regleras i takt med att matpriser höjs exempelvis

Ok, vi höjer socialbidragen! Vem betalar? Höginkomsttagarna är inte tillräckligt många för att det ska räcka att höja deras skatt. Ska du, som låginkomsttagare betala? Sjuksköterskorna, kanske...De är väl många!?

Och jag undrar fortfarande om du tror att det hjälper de barn som är fattiga pga att deras föräldrar inte kan prioritera, att socialbidraget höjs? Kommer det inte bara leda till fler felprioriteringar? Har du lust att betala det?

Och jag undrar också fortfarande hur många det verkligen är som inte har mat på bordet och noll realiserbara tillgångar som nekas försörjningsstöd. Jag tippar att det är väldigt få.
  • MrsHughes
    Kimona skrev 2012-03-17 23:21:14 följande:
    Jag betalar ingen skatt i.o.m att jag studerar, men jag tror inte att det skulle krävas särskilt mycket per person för att kunna höja bidragen med ett par hundra.

För mer information om barnfattigdomen kan du läsa Dåligt ställt - Barns röster om ekonomisk utsatthet från 2004 eller besöka www.stadsmissionen.se
    Jag fattar att det finns barn som har det dåligt ställt. Verkligen. Men vems ansvar är det och kommer de att få det bättre ställt om bidragen höjs? De föräldrar som felprioriterar (de finns) får mer pengar att felprioritera för. 

Menar du på allvar att lösningen på det du upplever som ett "fattigdomsproblem" i Sverige idag ligger i två hundra mer i socialbidrag? Låter enkelt...att inte Anders Borg har kommit på det...
  • MrsHughes
    Anonym (.) skrev 2012-03-17 23:27:06 följande:
    Vi har inte råd med mat. Får alltid låna i slutet av månaden, jag får hjälp av socialen, men ni kan inte inbilla mig att man kan leva på så jävla lite!

Bara för att man har lite pengar så ska man acceptera allt eller?
    Hur tycker du att det ska vara i stället? Ni får ju hjälp när ni behöver.
  • MrsHughes
    Anonym (idioter) skrev 2012-03-17 23:33:49 följande:
    DET GÅR INTE ATT LEVA PÅ 500 I MÅNADEN, är du go i hela huvudet eller??

När halva månden gått så har vi kanske 200 kronor kvar som ska räcka till mat, inbilla mig inte att det funkar! För det går inte, prova själva så ska ni fan se. Jävligt lätt att sitta på sin röv bakom datorskärmen och säga till andra hur dem ska leva och att vi ska vara tacksamma för det vi får!

Vi kämpar för vår överlevande, går fan hungrig alltid! men vi försöker, men hur jävla länge ska man orka det när alla bara trampar?
    Har ni inte rätt till försörjningsstöd, då?
  • MrsHughes
    Anonym skrev 2012-03-17 23:39:22 följande:
    Så enkelt man kan göra det för sig och skylla allt på felprioriteringar.Kräks
    Snacka om att ha huvudet i en tilltäppt kakburk.
    Nästa man kan förvänta sig att du kläcker ur dig är att alla bidragstagare super skallen i bitar, röker och käkar på resturang.
    Att inte Borg anställer dig, du verkar vara som klippt och skuren för det jobbet.
    Om du kollar lite i tråden har jag skrivit om de som är sjuka och inte har rätt till sjukpenning eller sjukersättning också... Har inte huvudet i någon burk. Menar du att de som felprioriterar inte finns? Sett lyxfällan någon gång?
  • MrsHughes
    Anonym skrev 2012-03-17 23:45:27 följande:
    Visst finns det men det stora flertalet gör det INTE. Men självklart ska man dra upp felprioriteringar i det så sammanhanget blir ett helt annat. Självklart måste du dra upp undantagen eftersom du annars inte kan vara så dömande som du är.
    Jag har efterlyst förslag på lösningar från de som anser att fattigdom är ett stort problem i Sverige idag. Höjda socialbidrag och matkuponger är det som har lagts fram hittills. Sen har jag sagt att jag inte tror att höjda socialbidrag är lösningen för att en del (inte alla, jag har aldrig sagt alla) är fattiga på grund av att de inte kan prioritera och deras barn kommer inte få det bättre av att föräldrarna får mer bidrag. Vem har jag dömt och i vilket inlägg?
  • MrsHughes
    Anonym (idioter) skrev 2012-03-17 23:45:56 följande:
    Felprioriteringar finns, helt klart. Men dra inte oss alla över en kam tack! Jag är sjukskriven och kan därför inte jobba. Och jag roar mig aldrig, allt går till mat och räkningar som jag hjälper mamma med
    Jag har inte dragit alla över en kam. Det finns de som är fattiga på grund av felprioriteringar. Något annat har jag aldrig hävdat. Och dessa tror jag inte blir hjälpta av höjt försörjningsstöd. 
  • MrsHughes

Men vad tycker ni ska göras åt det här då!? Det är nu över 100 sidor med åsikter men inga förslag på hur det borde vara istället! Ni som tycker den att den svenska modellen är SÅ dålig och att det är så många människor i Sverige som lever i fattigdom och misär, vad är det som ska till för att det ska bli bättre, då? Det är lätt att tycka att allt är dåligt men kom med förslag på förbättringar då! Ett förslag har jag sett och det var matkuponger...

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?