sockerdricka skrev 2012-03-18 20:28:41 följande:
Tycker att många i den här tråden har skuldbelagt fattiga, inte tyckt att hjälp är direkt nödvändig... ser folk skriva att de inte tänker hjälpa folk som inte haft vett att ta hand om sig själva, och den människosynen skrämmer mig!
Håller med dig om att man klarar sig, precis som de flesta har räknat ut överlever man, men i mina ögon handlar det om så mycket mer än det. Att inte kunna unna sig något extra någon enda gång, och att behöva vända på varje krona, är slitsamt för en människa. Extra slitsamt blir det naturligtivs om hon inte kan räkna med hjälp från någon familj eller vän - och det finns många som inte kan det (gäller dock inte studenter som lever på CSN men vet att OM det krisar så kan familjen betala hyran.) På lång sikt blir detta ett liv utan trygghet, utan möjlighet att planera och fruktansvärt stressfyllt... något som faktiskt borde ligga i samhällets intresse att undvika, eftersom det riskerar att leda till psykisk ohälsa och därmed vård - som ju mestadels bekostas av samhället
Poängen är väl ändå också att de här bidragen inte är avsedda att vara så pass vanliga som de är. Det är inte planerat så att en familj ständigt ska leva på eller dryga ut kassan med socialbidrag eller A-kassa, utan man ska vara självförsörjande och själv se till att få guldkant. Som någon skrev är det inte heller hållbart med en hel del guldkant för de som lever på t ex socialbidrag, det blir fel och konstigt om man då lever på samma nivå som t.ex. låginkomsttagande arbetare.
Sedan är det där med bidrag och guldkant lite svartvitt i tråden. Åtminstone socialbidragstagare har rätt att ansöka om extra bidrag för t ex just guldkant i olika form, även om det är olika vad som godkänns och inte. H
ar själv en kompis med socialbidrag (haft det i många år) och hon och sonen får årligen av socialtjänsten en familjeresa för henne och sonen till hennes föräldrar 100 mil bort med tillhörande Skansenbesök på sommaren som stopp på vägen med hotellnatt. Det har aldrig så vitt jag vet varit tjafs om detta, utan det ligger i socialtjänstens budget att man har rätt till dylikt. Men sedan har kommuner olika ekonomier, så det gäller nog inte alla.
Ville inflika detta för jag märker att det finns en okunskap runt socialbidrag och många verkar tro att det är någonslags fattighjonvarning på de som har det, kanske för att det ser olika ut i olika kommuner? Men i vår kommun är det relativt frikostigt tror jag. Min kompis har även avlastningsfamilj och stödperson till sonen, vilket så vitt jag förstår är dyrt för kommunen och när sonen varannan helg är hos sin stödfamilj äter han ju och så där (= pengar sparas) han fick i vintras även vinterkläder av dem och de går t ex på bio med honom.