• Poulsen

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-03-17 22:15:06 följande:
    Det är lätt att klanka ner på fattiga när man ej är i den sitsen själv men faktum är att om du lever på socialbidag / försörjningsstöd så hamnar du allt mer back och kan till slut ej byta ut saker som går sönder och som ej kan anses vara någon lyx.

För övrigt så har den relativa fattigdomen ökat kraftigt sedan 2006 och idag är 1,1 -1,2 miljoner personer fattiga enligt den definitionen som för övrigt är den mätmetod som används inom hela oecd / eu förutom i sverige där valde alliansen att börja mäta fattigdom enligt begreppet absolut fattigdom. Att alliansen gått över till att mäta fattigdom enligt begreppet absolut fattigdom beror på att man ej vill skylta med att klyftorna ökar i snabb takt mellan de med jobb och de utan jobb vilket hela deras politik bygger på men de vågar ej stå för det öppet utan väljer istället att mörka detta när det blir allt för besvärande och negativt ur deras synvinkel.
    word
  • Poulsen
    Kimona skrev 2012-03-17 22:34:44 följande:
    Ja och då tillkommer dessutom 50 kr.
    har jag inte råd månaden innan så varför skulle jag ha det månaden efter och dessutom 50 kr mer?

Sjukresa till sjukhuset går inte att få på faktura btw
    Det gör det visst! Det har jag fått, kan iof vara olika mellan olika landsting :)
  • Poulsen
    Anonym (klaga inte) skrev 2012-03-17 22:36:49 följande:

Litteratur, kopior etc (dvs det som kan klassas som “arbetsmaterial”) får man studiebidrag för (dvs inte lån). Detta är omkring 2000 i månaden och täcker fint studierelaterade arbetskostnader. Lånet är för din försörjning. Det är generöst i mitt tycke att både få själva utbildningen betald (inga terminsavgifter – världsunikt!), + bidrag till litteraturkostnader + möjlighet att låna till levnadsomkostnader, dessutom till världens mest förmånliga återbetalningsvillkor.

Vad klagar folk på? Sen att en massa väljer att inte studera och sen får svårt att hitta jobb, blir arbetslösa, inte kan åka till Gran Canaria, barna blir lessna osv är en annan femma. FÖRUTSÄTTNINGARNA att inte vara fattig finns i Sverige, upp till var och en hur man förvaltar förutsättningarna. Jag tycker inte det är statens uppgift att garantera att alla har en kanoninkomst oavsett hur de presterar och vilket ansvar de tar, statens uppgift är bara att säkerställa att det finns förutsättningar att lyckas. Det finns det i Sverige.

/Säger en som bott/arbetat/studerat i fem andra länder i tre världsdelar. Dit skulle en del svenskar flytta och fatta hur bra de har i Sverige.

Håller med till viss del. Det finns möjlighet i Sverige, men inte för alla. För alla har inte möjlighet till utbildning, de passar helt enkelt inte in i systemet. Missuppfatta mig rätt nu, jag tycker Sverige är ett fantastiskt land att växa upp  och leva i och i mångt och mycket så har alla samma möjlighet. Men i många sammanhang har vi inte det och då tycker jag att det är självklart att staten tar hand om dem som inte klara det själva.

Som student (studerar juridik, mig passar systemet utmärkt) och blivande mamma vill jag att mina barn ska slippa växa upp i ett samhälle där deras bästa vänner inte har råd att leva ett bra liv. Barnen ska slippa se och drabbas av att samhället är uppdelat i klasser där viss har råd att ta med smörgåsar med massa pålägg som skolmat och andra bara ett äpple (som i Norge där maten i skolan tas med hemifrån). Nej, jag betalar gärna skatt till staten så att mina grannar och barnens skolkamrater kan ha fina liv och berika min vardag med  sådant som inte går att värdera i pengar, dvs ett rikt umgänge men människor från olika kulturer och tider.

Jag vill att vi ska ha ett mångkulturellt, jämställt och jämlikt Sverige. I den bästa av världar behöver inte staten hjälpa till men den bästa av världar finns inte än.
  • Poulsen
    Anonym (klaga inte) skrev 2012-03-17 23:08:35 följande:

Passar man inte in i systemet så beror det på en själv, “utbildning” är inte en och samma linje för alla utan det finns flera tusen olika vägar man kan gå som alla bekostas av staten. Ingen människa kan i ärlighetens namn säga att man inte passar in i någonting alls.

Vill du betala för ett ”bra liv” till din näromgivning så finns alltid möjlighet att skänka pengar till välgörenhet eller starta en egen fond att sätta av pengar i. Egna pengar gör man vad man vill med och skänka till andra är naturligtvis ett alternativ. Men statens roll är i mitt tycke endast att förse befolkningen med förutsättningar – inte garantera en viss outcome med skattebetalarnas medel. Det måste finnas en klar och tydlig skillnad i levnadsstandard mellan dem som studerar/arbetar/startar företag etc och dem som är skoltrötta/arbetströtta/inte vill flytta till annan ort för att få jobb etc, annars finns ju inga incitament att välja det första spåret.

De enda som jag tycker skattebetalarna ska hjälpa är dem som drabbas av sjukdom/skada som man inte kunnat hjälpa, flyktingar och andra som inte haft förutsättningar - även om jag också tycker att alla människor ska inse att sjukdom/arbetslöshet/skilsmässa/graviditet/dödsfal l etc som gör att man i perioder inte kan arbeta fullt ut är naturliga skeenden som förekommer i alla människors liv och som man måste spara en buffert till för att kunna hantera. Tyvärr verkar sparande stå ganska lågt på mångas prio-lista, något halvonödigt man ev kan ägna sig åt efter att man varit på systemet, köpt en ny tröja man eg inte behövde, druckit vin på krogen för 100 spänn glaset eller gått på bio med hela familjen. Själv sparar jag först och roar mig sen. Det borde fler göra.

Håller med om att man ska ha en buffert, absolut!

Jag betalar hellre skatt och försöker tillförsäkra en bra levnadsstandard för många ist för att skänka matpengar till grannarna.

Jag har ett konkret verkligt exempel: En kvinna +40, tre barn och gift. Företagen hon jobbar på går i konkurs och hon står utan arbete. A-kassan säger att om hon inte söker jobb och tackar ja till det hon får så blir hon utan a-kassa. Det gäller HELA Sverige. Hennes man har heltid men de klarar sig inte på enbart hans lön. Hon söker massa jobb i närområdet men dom vill att hon ska söka jobb som ligger 50-100mil från där hon bor. Moment 22 uppstår, hon MÅSTE söka ett lämpligt jobb som ligger 60mil från där dom bor, om hon får det måste hon tacka ja. För mig låter det hemskt att hon som jobbat hela livet ska vara tvungen att flytta 60mil från hus och familj för att få det att gå ihop. Ett sånt samhälle vill jag inte ha. Att man tvingar familjer till uppbrott och tar i från barn ena föräldern (som dom tom. har rätt till enligt föräldrabalken). Nej tack, jag är GLAD att betala skatt om jag kan bidra till att mina medmänniskor slipper genomgå sånt lidande.

Jag respekterar att vi tycker olika, i slutändan handlar det ändå om den egna människosynen och vår skiljer sig uppenbarligen åt.
  • Poulsen
    Anonym (klaga inte) skrev 2012-03-17 23:47:33 följande:

Varför är det fruktansvärt att man måste flytta för att hitta ett jobb? Man kan inte sätta arslet på punkten A och säga ”fixa jobb till mig här annars får ni betala mina levnadsomkostnader när jag inte jobbar”. Resonerar man så så vill man ju inte ens göra rätt för sig. Har själv flyttat många ggr, fem ggr mellan olika länder för att mina jobb funnits i andra länder. Inga problem, en självklarhet att jag ska komma till jobbet, jobbet ska inte komma till mig.

Tycker bara det är konstigt att kalla det “lidande” när folk måste hantera normala förändringar som inträffar i alla människors liv.

Som ensamstående kan man flytta vart som helst tycker jag, men att ta ifrån barn ena föräldern? Det är fruktansvärt!. Men som jag skrev, vi har nog olika sätt att se på människor.

Själv kommer jag från övre medelklass, köpte nyss en lägenhet för 1,3 miljoner och lever ett kanonliv, tänk om fler kunde ha det så! Tänk om jag, som har så mycket och som har möjlighet, kan vara med att bidra till att min barns kompisar får möjlighet att ha en cykel, att lära sig åka skidor och att ha en trygg barndom där föräldrar och familjer ska slippa uppbrott. Om jag får den chansen är jag glad att ta den. Jag har bara ett liv och om jag tillsammans med så många människor runt och kring mig mår bra under det livet så kommer jag att vara en lyckligare människa.

Med det sagt så tycker jag inte att man kan sätta sig och förvänta sig att bli serverad lycka men det är ytterst få av alla som är bidragsberoende som mår bra och vill leva sådana liv. Det allra allra flesta vill ut, vill känna sig behövda, vill kunna åka utomlands. Hjälp dom in på arbetsmarknaden ist för att tvinga dom ställa sig i soppkön utanför kyrkan!
  • Poulsen
    Signatur skrev 2012-03-18 07:24:13 följande:
    Ärligt talat, hur många sådana fall har du hört talas om? Riktiga fall, inte hypotetiska fall. Om de hade existerat så skulle kvällspressen slagit på stora trumman som bara den.Reglerna kanske ser ut så att det skulle kunna hända, men det gör inte det.  Af skiljer inte familjer åt. Arbetsgivare vill inte anställa folk som bor 60 mil bort och har familjen på annan plats. Så tvingas söka kanske man göra, men man lär inte få jobbet och AF ger ersättning eftersom man uppfyller kraven för detta iom att man sökt. Tillbaka till verkligheten tack!
    ETT fall vet jag, precis som jag skrev. Det spelar ingen roll om det är ett eller ett tusen, mitt problem är att jag inte vill ha ett sånt samhälle. Jag betalar hellre skatt, precis som jag skrev tidigare. Tillbaka till verkligheten? Verkligheten ser ut så idag, välkommen hit!

Det som däremot är helt sjukt är den sk. ungdomsgarantin, som bara löper mellan 8-17 (har jag för mig) så all annan tid du jobbar räknas inte. Har FLERA kompisar som får full ersättning men jobbar heltid på natten, det är just ett snyggt system. Först plocka ut 25' i lön och sen få 10' av staten. Dom pengarna kunde ju användas till bra mycket bättre saker tycker jag!
  • Poulsen
    sockerdricka skrev 2012-03-18 20:28:41 följande:
    Tycker att många i den här tråden har skuldbelagt fattiga, inte tyckt att hjälp är direkt nödvändig... ser folk skriva att de inte tänker hjälpa folk som inte haft vett att ta hand om sig själva, och den människosynen skrämmer mig!

Håller med dig om att man klarar sig, precis som de flesta har räknat ut överlever man, men i mina ögon handlar det om så mycket mer än det. Att inte kunna unna sig något extra någon enda gång, och att behöva vända på varje krona, är slitsamt för en människa. Extra slitsamt blir det naturligtivs om hon inte kan räkna med hjälp från någon familj eller vän - och det finns många som inte kan det (gäller dock inte studenter som lever på CSN men vet att OM det krisar så kan familjen betala hyran.) På lång sikt blir detta ett liv utan trygghet, utan möjlighet att planera och fruktansvärt stressfyllt... något som faktiskt borde ligga i samhällets intresse att undvika, eftersom det riskerar att leda till psykisk ohälsa och därmed vård - som ju mestadels bekostas av samhället  Glad
    word
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?