• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym
    Anonym (klaga inte) skrev 2012-03-17 23:55:58 följande:

Man tvingas inte splittra nånting, man kan 1) flytta båda och söka nytt jobb båda, 2) en part pendlar (funkar utmärkt), 3) båda pendlar varannan vecka om det går, 4)  se det som en övergångslösning och ta ett jobb någon annanstans medans man söker jobb på samma ort.

Jag och man har periodvis bott i två olika länder/delstater, sen får man länka ihop sig när möjligheten ges igen. Inga problem, vi har två karriärer och det är helt orealistiskt att förutsätta att båda ska kunna arbeta med det vi är utbildade för på samma ort hela livet, dvs i 50 år. Man får anpassa sig till förutsättningarna, det är det som är livet och inte synd om någon för det.

Du missade vad livet är. Att det inte är lika för alla. Att alla inte är som du med dina förutsättningar.
  • Annette 732

vad har vi diskuterat hittils i tråden?
    *mat
    *tamponger
    *tvättmedel
    *sjukhusavgifter

• MrsHughes
    Anonym (idioter) skrev 2012-03-17 23:45:56 följande:
    Felprioriteringar finns, helt klart. Men dra inte oss alla över en kam tack! Jag är sjukskriven och kan därför inte jobba. Och jag roar mig aldrig, allt går till mat och räkningar som jag hjälper mamma med
    Jag har inte dragit alla över en kam. Det finns de som är fattiga på grund av felprioriteringar. Något annat har jag aldrig hävdat. Och dessa tror jag inte blir hjälpta av höjt försörjningsstöd. 
  • Diabetikern Jojo
    Loket skrev 2012-03-17 23:45:23 följande:
    Tanken på bristsjukdomar och behovet av andra näringsämnen har inte slagit dig, utan dessa så får man bristsjukdomar vilket kan vara synnerligen kostsamma att åtgärda om det leder till allvarligare skador.

för övrigt så sprack hela din påstådda budget att man skall klara sig på genom ditt exempel hur ska man ha råd med kläder, hygienartiklar, tändstickor osv när alla pengar går till havregryn

En av mina kompisar levde på 500:- för mat i månaden under sin studietid. Hon är vegetarian och levde väldigt sunt trots sin snäva budget! Jag tror inte att det menades att man skulle leva på gröt under hela månaden men 6kg gröt för 15 kronor blir många frukostar - billiga och nyttiga frukostar och då blir frukosten inte den dyra posten under månaden iaf. Om man äter mackor till frukost så blir det ju mycket dyrare vilket lämnar mindre pengar över till annan mat!
    Kämpar för ett lägre HbA1c inför graviditeten!
  • Kimona
    Annette 732 skrev 2012-03-17 23:48:19 följande:
    kimona,detta är okunskap om reglerna du har.
    jo,man får äga en bil för max 5.000kr.
    inte i Trollhättans kommun
  • infragilis
    Annette 732 skrev 2012-03-17 23:56:27 följande:
    angående tvättmedlet: det är märket NEUTRAL color wash som vid mjukt vatten i kranen räcker til 25st tvättar och vid medelhårt  vatten räcker till 18st tvättar.
    här tvättar vi en gång i veckan, så den räcker 5månader då
    Så du vänder på ditt enda par trosor SJU GÅNGER mellan tvätt!!
  • Anonym
    Kimona skrev 2012-03-17 23:58:59 följande:
    inte i Trollhättans kommun
    Okunskap.
    Bil prövas individuellt ÄVEN i trollhättan.
  • Diabetikern Jojo
    infragilis skrev 2012-03-17 23:55:36 följande:
    Äter ur matkassan, hihihi Skrattande

Förlåt, är sucker för ordvitsar.

Ja jag tyckte jag fick till den bra! Flört
    Kämpar för ett lägre HbA1c inför graviditeten!
  • Poulsen
    Anonym (klaga inte) skrev 2012-03-17 23:47:33 följande:

Varför är det fruktansvärt att man måste flytta för att hitta ett jobb? Man kan inte sätta arslet på punkten A och säga ”fixa jobb till mig här annars får ni betala mina levnadsomkostnader när jag inte jobbar”. Resonerar man så så vill man ju inte ens göra rätt för sig. Har själv flyttat många ggr, fem ggr mellan olika länder för att mina jobb funnits i andra länder. Inga problem, en självklarhet att jag ska komma till jobbet, jobbet ska inte komma till mig.

Tycker bara det är konstigt att kalla det “lidande” när folk måste hantera normala förändringar som inträffar i alla människors liv.

Som ensamstående kan man flytta vart som helst tycker jag, men att ta ifrån barn ena föräldern? Det är fruktansvärt!. Men som jag skrev, vi har nog olika sätt att se på människor.

Själv kommer jag från övre medelklass, köpte nyss en lägenhet för 1,3 miljoner och lever ett kanonliv, tänk om fler kunde ha det så! Tänk om jag, som har så mycket och som har möjlighet, kan vara med att bidra till att min barns kompisar får möjlighet att ha en cykel, att lära sig åka skidor och att ha en trygg barndom där föräldrar och familjer ska slippa uppbrott. Om jag får den chansen är jag glad att ta den. Jag har bara ett liv och om jag tillsammans med så många människor runt och kring mig mår bra under det livet så kommer jag att vara en lyckligare människa.

Med det sagt så tycker jag inte att man kan sätta sig och förvänta sig att bli serverad lycka men det är ytterst få av alla som är bidragsberoende som mår bra och vill leva sådana liv. Det allra allra flesta vill ut, vill känna sig behövda, vill kunna åka utomlands. Hjälp dom in på arbetsmarknaden ist för att tvinga dom ställa sig i soppkön utanför kyrkan!
  • infragilis
    Poulsen skrev 2012-03-18 00:00:32 följande:
    Som ensamstående kan man flytta vart som helst tycker jag, men att ta ifrån barn ena föräldern? Det är fruktansvärt!. Men som jag skrev, vi har nog olika sätt att se på människor.

Själv kommer jag från övre medelklass, köpte nyss en lägenhet för 1,3 miljoner och lever ett kanonliv, tänk om fler kunde ha det så! Tänk om jag, som har så mycket och som har möjlighet, kan vara med att bidra till att min barns kompisar får möjlighet att ha en cykel, att lära sig åka skidor och att ha en trygg barndom där föräldrar och familjer ska slippa uppbrott. Om jag får den chansen är jag glad att ta den. Jag har bara ett liv och om jag tillsammans med så många människor runt och kring mig mår bra under det livet så kommer jag att vara en lyckligare människa.

Med det sagt så tycker jag inte att man kan sätta sig och förvänta sig att bli serverad lycka men det är ytterst få av alla som är bidragsberoende som mår bra och vill leva sådana liv. Det allra allra flesta vill ut, vill känna sig behövda, vill kunna åka utomlands. Hjälp dom in på arbetsmarknaden ist för att tvinga dom ställa sig i soppkön utanför kyrkan!
    Precis. Fine om det gäller två vuxna som lever i en relation, men är det barn inblandade tycker jag faktiskt att det är hemskt om den ena föräldern tvingas flytta 50 mil bort.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?