• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym
    Anonym (klaga inte) skrev 2012-03-18 00:18:41 följande:

Vi sitter båda på arbeten som är tillfälliga och ofta måste skiftas och som ger blandade inkomster, ibland högt och ibland väldigt lågt (framför allt min man beträffande det sistnämnda, jag är lite mer stabil på kort sikt). Det hade varit säkrare att förutspå framtiden med det där montörsjobbet iaf :) Men det är oväsentligt. Alla människor måste ha inkomst för att överleva, oavsett vad de gör. Alla människor måste därmed anpassa sig för att försäkra sig att de har en inkomst. Man får göra de uppoffringar som krävs. Tycker man bidragen ska kliva in för att man inte ska behöva rubba sin bekvämlighet så vill man ju inte göra rätt för sig. Man begär faktiskt att helt okända människor ska använda sin lön (som de också måste anpassa sig för att ha) för att betala levnadskostnader för människor som inte vill ändra något i sina liv så de klarar att betala för sig själva.

Ja herregud vad jag håller med dig!
    Hur familjer mår spelar ingen roll. Inte heller att barn inte mår bra av att splittras. Det är bara att förklara för dem att lite får man offra minsann bara för att de rika ska få ännu lite mer på banken.
  • Anonym (klaga inte)
    Anonym skrev 2012-03-18 00:15:06 följande:
    Nej det är inte det du skriver. Du skriver att ALLA ska göra som du gör.

ALLA ska ta ansvar för att ha inkomst, utan inkomst kan man nämligen inte leva. HUR man gör för att säkra sin inkomst skiftar däremot. Det är helt upp till en själv att anpassa livet efter de förutsättningar man har/skaffat sig. Flytta, pendla, frilansa, jobba skift, jobba natt, omutbilda sig... gör som du vill och kan. Men ansvaret för ditt liv är ditt. Och betala för ditt liv ska du göra eftersom det är du som lever det.

• Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 00:19:08 följande:
    lär dig skillnaden mellan "överlevnad" och "skälig levnadsstandard" så kanske du förstår vad jag pratar om
    Lär dig skillnaden mellan absolut och relativ fattigdom. Lär dig samtidigt varför alla experter är eniga om att reell fattigdom är mer rättvisande att diskutera.
  • Loket
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 00:19:08 följande:
    lär dig skillnaden mellan "överlevnad" och "skälig levnadsstandard" så kanske du förstår vad jag pratar om
    Som sagt i denna tråd diskuteras fattigdom (läs att leva på socialbidrag eller en ersättning motsvarande alternativt under denna) då inkluderas alla kostnader som ingår i ett skäligt levene inte bara maten kan du acceptera detta och släppa din utopi om att leva på 300 kr i månaden som skall täcka allt såsom mat, kläder, mediciner, bostad, värme, osv.
  • infragilis
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 00:18:47 följande:
    Gör de flesta det? Källa tack? Är man fattig har man kanske ingen torktumlare eller bor i en nyare hyreslägenhet med en fin tvättstuga.
    Det är de nybyggda lägenheterna som ibland inte har tvättstuga. Tvättstuga med torktumlare är standard i de flesta hyresrätterna.
  • Anonym (vakna!)
    Anonym skrev 2012-03-18 00:18:11 följande:
    Källa på det

Ekonomiskt bistånd bör även omfatta skäliga kostnader för bl.a.

hjälpmedel och förbrukningsmaterial som förskrivits av behörig hälso- och
    sjukvårdspersonal, läkemedel som omfattas av lagen (2002:160) om läkemedelsförmåner m.m. och som förskrivits av behörig hälso- och sjukvårdspersonal, resor som är nödvändiga för att vården skall kunna genomföras, eller resor som är nödvändiga för att hämta ut förskrivna läkemedel, hjälpmedel och förbrukningsmaterial.
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 00:15:49 följande:
    ägg 1,50 styck          (2/dag)                          270:- 
    pasta 8:-kg 22,5kg (250g/dag)                  180:-
    havregryn 15:-kg 11,25 kg (250g/dag)        169:-
    vitkål 5:- kilot 22,5kg  (225g/dag)               112,5
    olja majs 10:-/L 3L   (1dl/dag)                      30:-
    äpplen 15:-/kg  (75g/dag)                          101:-
                                                                -------------------------
                                                                                 862:-/ 3 månader=288 :-/per månad

Det här är förståss mycket mer än vad som krävs för att överleva

Så jag ska leva på det där och överleva. Skulle inte tro det  eftersom du glömde bort näringen.
    De flesta lever snål år ut och år in.

Kan du prestera något realistiskt denna gång, då ingår näring.  Studera lite u-landslära så får du näringens betydelse på köpet, du är ju mycket för svältande människor märker jag.
  • Annette 732
    Anonym skrev 2012-03-17 23:54:02 följande:
    Aaaah!
    Kan du berätta hur du gör! Jag vill verkligen, verkligen veta hur du gör för att veta hur andras ekonomi ser ut,. Hur du såhär anonymt genom ett forum kan avgöra vad som har hänt och varför.
    Verkligheten?
    Nja, du är inte rätt person att ens tänka på den.
    jag kan berätta hur min ekonomi såg ut år 2005 om du vill.

inkomst 4.800kr (aktivitetsstöd)
    hyra 2.800kr
    el 150kr
    akassa 158kr
    fackavgift 119kr
    kontantkort 100kr
    -----------------------
    1.473kr kvar till mat och övrigt. 
    jag blev undernärd kan jag meddela
  • Diabetikern Jojo
    Loket skrev 2012-03-18 00:14:52 följande:
    Enligt vissa här ska man kunna leva på 100-300 kr i månaden och det skall täcka allt, såväl boende, mat, kläder, läkarbesök, mediciner, osv osv det är givetvis en utopi men hey än är inte sista dåren född

Haha... nja det låter väldigt otroligt!

Jag vet själv inte hur min kompis lyckades - mitt matkonto är på 2000:- bara för mig... men jag köper allt på ICA! Jag hade ju såklart kunnat sänka det genom att köpa alla hygienartiklar på ÖB och all mat på Willys samt skippa all läsk och alla snacks - då hade jag nog iaf kunnat halvera det! Men jag är lat och har ju råd att vara det!

När jag pluggade så valde jag ju även då att lägga den summan på mat - skyllde på min diabetes men jag levde som jag var van att leva!   
    Kämpar för ett lägre HbA1c inför graviditeten!
  • Anonym (vakna!)
    Loket skrev 2012-03-18 00:21:23 följande:
    Så är inte alltid fallet såvitt jag vet, för övrigt så finns det ganska många mediciner som behövs för att behandla sjukdomar som ej är receptbelagda eller täcks av högkostnadsskyddet dessa skall alltså den sjuke själv betala fullt pris för vilket kan bli mycket kostsamt och omöjligt om man lever på socialbidrag.
    Om man själv väljer alternativa mediciner osv så ingår de naturligtvis ej. De som föreskrivits av läkare får man ersättning för.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?