• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Selfish Geene
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 00:34:35 följande:
    Vilken utopi lever du i?

Där jag bor kostar ägg minst 2 kr/styck. Ska de ha omega 3 för näringen så får du räkna med minst 3 kr/styck.
    Pasta kostar som minst 12 kr/kgílo och vitkålen kostade idag 15.90 per kilo.
    Majsoljan vet jag att Willys är billigast på och de tar 15.90 per liter.
    Har jag tur kostar äpplen 15 kr/kilo men vädigt ofta är priset 19.90.

Det saknas mängder av nödvändiga näringsämnen. Protein är den viktigaste och den har du missat totalt för den lilla mängd som finns i 2 ägg per dag kommer man inte långt med. Och vill man inte få brister så behöver man även andra grönsaker än vitkål. Någon långtidsdiet är ditt förslag verkligen inte.
    14g protein är inte mycket, men fullt tillräckligt för att överleva.
    Pastan kan bytas ut mot vetemjöl om du vill, då får du 2kg för en tia
  • Diabetikern Jojo
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 00:17:45 följande:
    Tyvärr kan det vara omöjligt att handla på olika ställen om man saknar transportmöjlighet eller om t.ex ÖB inte finns där man bor. Alla har inte samma förutsättningar och det är något man bör vilja känna till.

Jo det är klart men det finns även billigare märken i alla matbutiker nu så något billigare måste man ju kunna handla!
    Kämpar för ett lägre HbA1c inför graviditeten!
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-18 00:34:10 följande:
    Då är det på plats att förklara reglerna för dig. I känsliga får man inte diskutera det som är off topic.
    Här diskuteras fattigdom.

Du vill diskutera överlevnad starta därför en egen tråd om det.
    jag besvarar inlägg som tar upp ämnet, har du problem med det får du anmäla inlägg där skribenterna hävdar att deras bidrag bara ser till att de överlever. 
  • Seven Costanza
    Anonym (idioter) skrev 2012-03-18 00:32:04 följande:
    Och var har du fått ifrån att jag inte bidrar? Jag fyller 20 år i år, jag ger min mamma allt jag får från socialen till räkningar och mat så snacka inte. Och har jag sagt att jag köper kläder hela tiden? Nej det har jag inte, för jag sa att detta händer högst var fjärde månad!
    Och varför jobbar eller pluggar inte du då så du kan bidra mer till försörjningen än med soc-pengar?
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-18 00:35:32 följande:
    Då ska du heller inte sitta och rekommendra ensidig kost. Vem som helst med det minsta innan för pannbenet förstår att din "kost" snabbt leder till brister och det behöver man inte vara en expert för att inse, bara lite tankeförmåga
    någon särskild brist du har i åtanke?
  • Loket
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 00:31:07 följande:
    inte bara fattigdom, några bidragstagare hävdar att deras försörjningsstöd nätt och jämt möjliggör överlevnad  (bokstavligen! En av dom tyckte inte att livet var värt att leva om inkomserna skulle understiga dagens existensminimum)
    Med överlevnad syftar man främst på att det ej är möjligt att klara sig en längre tid på ersättningen om man samtidigt skall kunna ersätta saker som går sönder, det påpekade för övrigt en socialsekreterare som jobbar med försörjningsstöd tidigare i tråden och bekräftade att så är fallet. Alltså att försörjningsstödet ej är tillräckligt för att klara sig på en längre period.

Det är skillnad på fattigdom så som du framställer det (liksom andra i tråden), absolut fattigdom såsom alliansen använder som begrepp (dvs det motsvarar en inkomst/ersättning motsvarande försörjningsstöd) och relativ fattigdom vilket är begreppet som används inom oecd/eu sedan årtionden tillbaka och den syftar på de som har en inkomst som understiger 60% av medel- eller om det var medianinkomsten i ett specifikt land.
  • Anonym (vakna!)
    Loket skrev 2012-03-18 00:33:53 följande:
    Jag syftar ej på alternativmedicin utan sådan som köpts på apoteket och som är kliniskt testad och accepterad som behandling mot sjukdomar exempelvis så är vissa mediciner mot epilepsi som tidigare var inkluderad i högkostnadsskyddet inte längre med där, tex Fenantoin.
    Enligt Neurol på Karolinska är Fenantion Recip 100 mg och Lehydan 100 mg utbytbara så varför inte byta?
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 00:38:23 följande:
    14g protein är inte mycket, men fullt tillräckligt för att överleva.
    Pastan kan bytas ut mot vetemjöl om du vill, då får du 2kg för en tia
    Du var ingen kostexpert men ändå vet du att 14g protein är tillräckligt?
    Euuuum. Bra att du aldrig haft intentionen att vara seriös.
  • Seven Costanza
    Annette 732 skrev 2012-03-18 00:37:24 följande:
    blir förvånad när en här i tråden tycker att det är OHYGIENISKT att tvätta en gång i veckan.

jag tycker det är SLÖSERI att tvätta varje dag+tanke på miljön...
    Jo men du skriver ju nu att du separerar ljust och mörkt samt 40 och 60, då tvättar du ju minst 4 tvättar i veckan om du har en ljus och en mörk 40 och en ljus och en mörk 60, vilket de flesta har. Du skrev nog lite otydligt när du skulle förklara hur länge tvättmedlet för x kr räckte för er, för du skrev att ni tvättar en gång i veckan och redogjorde inte för hur många tvättar ni då tvättar den gången. Man fick alltså intrycket att ni tvättar en maskin i veckan med allt i samma och ja det är ju antingen ohygieniskt om man då väljer att tvätt allt i 40 C eller dåligt för kläderna om man väljer att tvätta allt i 60C. Det spelar väl ingen roll att man berättar hur många gånger i veckan man tvättar om man inte redogör för hur många maskiner det blir! Om man då tvättar alla sina högar med tvätt - om jag har sju högar med tvätt och antingen tvättar alla på samma dag eller en maskin om dagen sju dagar i veckan, är det någon skillnad? Det låter ju så på dig.
  • Loket
    Anonym (Marie) skrev 2012-03-18 00:38:08 följande:
    Det är många som arbetar som inte har råd att hämta ut sina mediciner, var ligger rättvisan i det? De kan inte försöka få någon annan att betala de åt sig, en möjlighet som faktiskt finns hos bidragstagare.
    de får väl flytta ut i skogen och bo i en grotta som vissa anser att socialbidragstagare skall göra

Seriöst så är det ett problem även för lönearbetare med låg lön så då blir givetvis den retoriska motfrågan hur skall folk som lever på existensminimum och som ej får socialbidrag (det finns många i den situationen) har råd med nödvändiga mediciner när de ej får den betald av socialen?
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?