Inlägg från: Diabetikern Jojo |Visa alla inlägg
  • Diabetikern Jojo

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Annette 732 skrev 2012-03-17 22:32:44 följande:

jag svarar.
    japp det tycker jag och min sambo!
    vi lever så trots inkomst på runt 30.000kr tillsammans.

vi lever så att vi skulle klara oss på att han blir arbetslös och jag sjukpensionär= 16.700kr i inkomst.

Vi lever liknande så! Vi har en budget - vi betalar alla räkningar och sätter in pengar på ICA-kortet till månadens mat och sen har vi en summa fickpengar var till kläder och andra utgifter sen sparar vi resten! Så vi lever "billigt" eller vad man nu ska kalla det! Vi sparar den enes lön sammanlagt!

Jag har diabetes och måste ha nyttig mat men det går om man väljer rätt varor! Det här med att leva nyttigt är ju såklart bra - men sen handlar det om "inkomster och utgifter" där med! Läste en artikel i aftonbladet om en kvinna som var för fattig för att INTE vara överviktig! Men det handlar ju lika mycket om hur mycket mat man äter och hur mycket man rör på sig som vad man äter!

Jag menar absolut inte att föringa att det finns fattiga i Sverige - för det gör det absolut! Men ett problem (som absolut inte behöver vara relaterat) är att många inte vet hur man ska handskas med sina pengar - hur man lägger upp en budget! Usch... nu låter det helt hemskt! Men det är sånt jag har stött på under min utbildning och i mitt yrke som socionom! 
    Kämpar för ett lägre HbA1c inför graviditeten!
  • Diabetikern Jojo
    Anonym (Sjukskriv. mamma) skrev 2012-03-17 22:57:58 följande:
    Ingen motprestation? Jag jobbade timmar, dag, kväll, natt och helg så ofta jag fick chansen under 5 år i vår kommun. Jag pluggade även heltid. Jag var på gränsen till att bli LAS:ad och då sparkade de ut mig. Jag tog mig ur mitt eget personliga helvete, för att hamna i ett helt annat. Ett helvete där ingen annan bryr sig om någon än sig själv.

Och vad är produktivt enligt dig? Att jobba för ingen lön? Att gå in i fas 3 enbart för att företagen ska tjäna pengar och du själv redan vet innan att du kommer att jobba för dem gratis tills de skickar ut dig igen? Jag har jobbat extra sen 14 års ålder. Varje sommar och på helger. Jag vill MÅ BRA, och då tänker jag inte sätta mig i skolbänken för att plugga något som jag ändå inte vill jobba med!

Men det är ju såklart i och med att alla är som du, så finns det ju ingen suck i världen att en nolla, WT, parasit kan bli någonting, och inte få någon hjälp även fast det var myndigheter och kommunen som har satt mig i den sitsen jag sitter i. Jag vill jobba, Jag vill plugga, Jag vill bidra till att betala skatt och hjälpa andra människor som är i samma utsatta situation som jag var. Men om ingen annan inser att vårt samhälle håller på att gå åt h*vete så är det inte så mycket annat jag kan säga. Bara sitta och vänta tills Sverige är så fullständigt i skiten så att vi är tvungna att sälja oss själva på Ebay. Precis som Island försökte göra.

Det som man från regeringens sida kallar arbetslinjen har inneburit ett frontalangrepp på välfärden, man har nästan pulveriserat a-kassan, man har höjt högkostnadsskyddens summor för både medicin och läkarvård, kollektivresorna har blivit mångfalt dyrare och de ersättningar som går till sjukskrivna och pensionärer har försämrats högst avsevärt, i alla fall i jämförelse med de skattesänkningar som har gått till dem med hyfsade inkomster, men framförallt till dem med villor i Danderyd, bostadsrätter på Östermalm och dem med stora förmögenheter.

Det handlar om en förmögenhetstransferering som är helt i linje med traditionell högerpolitik, det enda man har gjort är att byta ut ett antal ord och namnet, nu kallar man sig det ”nya” arbetarpartiet. Det handlar om ett långtgående bedrägeri och de som drabbas allra mest är barnen, barn till ensamstående föräldrar, arbetslösa eller sjuka föräldrar.

Vad bryr sig Borgarna då om att barnen gråter, så länge de själva blir allt rikare på deras fattiga föräldrars bekostnad?
    Har man inte rätt att vara med i a-kassan ifall man är på gränsen till att bli LAS:ad? För att bli LAS:ad måste du ha jobbat på samma arbetsgivare i totalt 2 år under en 5-års period och för att ha rätt till a-kassa ska du ha varit med i a-kassan i minst 12 månader samt uppfyllt arbetsvillkoret:

12 § Rätt till ersättning vid arbetslöshet har sökande som under en ramtid av tolv månader omedelbart före arbetslöshetens inträde 1. haft förvärvsarbete i minst 6 månader och utfört arbetet under minst 70 timmar per kalendermånad, eller 2. haft förvärvsarbete i minst 450 timmar under en sammanhängande tid av 6 kalendermånader och utfört arbetet under minst 45 timmar under var och en av dessa månader (arbetsvillkor). För att ha rätt till en inkomstrelaterad ersättning skall den sökande ha uppfyllt arbetsvillkoret efter det senaste inträdet i arbetslöshetskassan. En sökande som omedelbart före inträdet har varit medlem i en annan sådan kassa får för att uppfylla arbetsvilkoret tillgodoräkna sig tid i den kassan.

Jag blev själv LAS:ad för typ 5 år sedan men jag gick med i a-kassan så fort jag började arbeta för att kunna får den hjälpen ifall jag inte skulle bli LAS:ad för jag hoppade omkring hos två olika arbetsgivare men på samma arbetsplats i 4 år innan jag blev LAS:ad så det var lite oroligt emellanåt och mycket "projektanställningar" med tidsbegränsningar! Ett problem tycker jag är att man förväntas vara lojal mot sin arbetsgivare och arbetsplats även om det inte alltid är vice versa!
  • Diabetikern Jojo
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 23:43:37 följande:
    Vi har redan gått igenom det här jag vet att priserna på vissa produkter har stigit, men överlag har matpriserna gått ner!

Att bekvämlighet är dyrt är ingen nyhet 
    Jag håller med! Bekvämlighet är en dyr lyx - vi har ingen bil... inte för att vi inte har råd utan för att vi hellre lägger de pengarna på annat! Det är billigare med kollektivtrafik - och ännu billigare med cykel! Lite reparationer då och då men annars är det ju gratis!

Om man kollar sina utgifter (som i TV:s Lyxfällan) så kan man lätt se att läsk och snacks kostar väldigt mycket och äter ur matkassan! Man kan spara väldigt mycket på att göra en sådan genomgång och se vad det faktiskt är man lägger pengar på! 
  • Diabetikern Jojo
    Loket skrev 2012-03-17 23:45:23 följande:
    Tanken på bristsjukdomar och behovet av andra näringsämnen har inte slagit dig, utan dessa så får man bristsjukdomar vilket kan vara synnerligen kostsamma att åtgärda om det leder till allvarligare skador.

för övrigt så sprack hela din påstådda budget att man skall klara sig på genom ditt exempel hur ska man ha råd med kläder, hygienartiklar, tändstickor osv när alla pengar går till havregryn

En av mina kompisar levde på 500:- för mat i månaden under sin studietid. Hon är vegetarian och levde väldigt sunt trots sin snäva budget! Jag tror inte att det menades att man skulle leva på gröt under hela månaden men 6kg gröt för 15 kronor blir många frukostar - billiga och nyttiga frukostar och då blir frukosten inte den dyra posten under månaden iaf. Om man äter mackor till frukost så blir det ju mycket dyrare vilket lämnar mindre pengar över till annan mat!
  • Diabetikern Jojo
    infragilis skrev 2012-03-17 23:55:36 följande:
    Äter ur matkassan, hihihi Skrattande

Förlåt, är sucker för ordvitsar.

Ja jag tyckte jag fick till den bra! Flört
  • Diabetikern Jojo
    Annette 732 skrev 2012-03-17 23:58:02 följande:
    vad har vi diskuterat hittils i tråden?
    *mat
    *tamponger
    *tvättmedel
    *sjukhusavgifter

Haha... ungefär så!

Det är kanske svårt men får man plötsligt en lägre inkomst så måste man ju anpassa sig också! Man får börja handla tvättmedel/duschcreme/tamponger med mera på ÖB eller liknande för där är faktiskt priset oftast halva det som är på ICA eller Coop! Klart att det är jobbigt att handla på flera olika ställen men det är det som kommer att rädda kassan. 

Jag har aldrig märkt av det själv som barn men under flera år så fick mina föräldrar betala tillbaka en enorm summa skatt (riktigt stor för 80-talet) men de anpassade sig efter de pengar de hade den månad som skatten skulle betalas! Det var såklart stramt men så fick de ju göra! 

När jag pluggade hände det flera gånger att jag fick leva knapert (som för alla studenter) - en månad hade jag 300:- till annat efter att maten var betald till ICA-kortet! Men det gick ju - det var bara att man fick sitta hemma på kvällarna och helgerna och sedan promenetade jag till och från jobbet 30 minuter enkel väg! Det var ju svårt men det gick! Säkert skitjobbigt om det är så alltid! Hade jag handlat min mat på Willys så hade jag ju såklart haft mer över - även om jag valt andra matvaror men jag valde att äta lite dyrare mat så då fick jag klara mig på mina 300:-!   
  • Diabetikern Jojo
    Loket skrev 2012-03-18 00:14:52 följande:
    Enligt vissa här ska man kunna leva på 100-300 kr i månaden och det skall täcka allt, såväl boende, mat, kläder, läkarbesök, mediciner, osv osv det är givetvis en utopi men hey än är inte sista dåren född

Haha... nja det låter väldigt otroligt!

Jag vet själv inte hur min kompis lyckades - mitt matkonto är på 2000:- bara för mig... men jag köper allt på ICA! Jag hade ju såklart kunnat sänka det genom att köpa alla hygienartiklar på ÖB och all mat på Willys samt skippa all läsk och alla snacks - då hade jag nog iaf kunnat halvera det! Men jag är lat och har ju råd att vara det!

När jag pluggade så valde jag ju även då att lägga den summan på mat - skyllde på min diabetes men jag levde som jag var van att leva!   
  • Diabetikern Jojo
    Anonym skrev 2012-03-18 00:20:35 följande:
    Men hur du hade det under korta perioder som student är TOTALT irrelevant.
    Försök föreställa dig hur det är pr ut o år in, de e så många barn har det idag i sverige.

Nu pluggade jag i 3,5 år så det är ju en rätt lång period! Men visst hållar man på så i ännu fler år så är det ännu jobbigare!
  • Diabetikern Jojo
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 00:17:45 följande:
    Tyvärr kan det vara omöjligt att handla på olika ställen om man saknar transportmöjlighet eller om t.ex ÖB inte finns där man bor. Alla har inte samma förutsättningar och det är något man bör vilja känna till.

Jo det är klart men det finns även billigare märken i alla matbutiker nu så något billigare måste man ju kunna handla!
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?