• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Annette 732
    modesto skrev 2012-03-18 02:05:57 följande:

mat behöver inte krångla till det, det SLÄNGS en massa bröd i affärer, som är bara några dagar gammal (övergången best före datum), ingen fel på det. Jag brukar mata änder och FÅ bröd, frågade först själv, nu frågar de MIG om jag vill ha "gamla bullar". Jag äter inte det mesta av det för att jag inte vill gå upp i vikt, men de vill så gärna  ge det till mig för att annars ska de skicka brödet till södra sverige och bränna!!!

jag äter faktiskt bakelser och annat gott på min låga pension, jag brukar titta på halva pris lappar, eller annat som har gått ut eller på väg att gå ut. Man måste veta vad är det för datum idag och man kan hitta fynd i affären som man FÅR, för att datum är övergången, i regel är det fortfarande ingen fel på varan. Det är till de som säger att de svälter, man kan väl svälja sin stolthet och lära sig bli "streetsmart" överlevare om man har låg inkomst och vill ha guldkanten på tillvaron.

precis vi som lever på låga inkomster vi skäms inte för att kola på extrapriser,ha´lva priset osv....
    varför ska man göra det?
    härnere på ica ar den en "pensionärsvagn" som de kalar det där hamnar allt möjligt till halva priset.
    kattsand,färgning till kläder,halstabletter,kattmat,julgodis,påsgodis osv osv...

jag skäms inte det minsta för att rota där!

handlar mycket utav det jag behöver på coops "10kr" avdelning!

• Selfish Geene
    Annette 732 skrev 2012-03-18 02:00:06 följande:
    ok för att dra det til sin spets, såg att jag skulle behöva 55g protein varje dag.
    då skulle jag äta:
    en räkmacka och bacon så har jag det behovet täckt, och lite till eftersom det ger 57,6g protein.

räkmacka:
    100g sallad=1,1g protein
    100g räkor= 14,1g protein
    200g ägg= 25g protein
    10g majonnäs= 1g protein

stekt bacon:
    10g stekt bacon=16,4g protein.

jag käkar LCHF redan så jag har koll på mina siffror.

men för er som tycker det är kul med siffror:
    www.fineli.fi
    det stämmer säkert.

Frågan kom upp eftersom någon hävdade att det inte går att leva på mat för 400 kronor per månad, jag frågade om hen menade "leva" i bildligt , men hen fortsatte mena att bristsjukdomar otvivelaktigt skulle uppstå (och omöjliggöra fortsatt liv) 
  • modesto

man kan hitta otroliga fynd i soprummet, jag hittade en skiddjacka som såg ut helt ny och fresh och bra skor, ibland läderskor, med plast på sulan kvar!andra såg ganska dyra ut som jag fortfarande använder, folk ställer saker vid sidan av sopor som de inte vill ha, det gör jag också

• Anonym
    netza skrev 2012-03-18 02:09:15 följande:
    Folk som påstår att det inte finns fattigdom eller misär i sverige måste vara korkade, blinda och naiva. Än mer när man jämför med u-länder. Det handlar om fattigdom utifrån svenska mått mätt.
    Så sant som det är sagt.
  • Selfish Geene
    Annette 732 skrev 2012-03-18 02:00:06 följande:
    ok för att dra det til sin spets, såg att jag skulle behöva 55g protein varje dag.
    då skulle jag äta:
    en räkmacka och bacon så har jag det behovet täckt, och lite till eftersom det ger 57,6g protein.

räkmacka:
    100g sallad=1,1g protein
    100g räkor= 14,1g protein
    200g ägg= 25g protein
    10g majonnäs= 1g protein

stekt bacon:
    10g stekt bacon=16,4g protein.

jag käkar LCHF redan så jag har koll på mina siffror.

men för er som tycker det är kul med siffror:
    www.fineli.fi
    det stämmer säkert.

Frågan kom upp eftersom någon hävdade att det inte går att leva på mat för 400 kronor per månad, jag frågade om hen menade "leva" bildligt ?, men hen fortsatte mena att bristsjukdomar otvivelaktigt skulle uppstå (och omöjliggöra fortsatt liv) 
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 02:13:37 följande:
    det stämmer säkert.

Frågan kom upp eftersom någon hävdade att det inte går att leva på mat för 400 kronor per månad, jag frågade om hen menade "leva" bildligt ?, men hen fortsatte mena att bristsjukdomar otvivelaktigt skulle uppstå (och omöjliggöra fortsatt liv) 
    App app app så var det inte. Klicka på visa endast på dina egna inlägg.
    Du hävdar att man kan överleva på lever och vitkål alternativt mjöl och lever och du har inte visat någon form av källa som styrker detta.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 02:04:18 följande:
    Det är konstaerande efter ditt beteende i tråden, du sparkar på en grupp människor.
    Du kan inte jämföra det med det du gör, kommer med påstående om mig som PERSON.

Nå kan du nu svara denna gång. Har du alltid otur när du ränker?
    Beskriv på vilket sätt jag ligger ner, varför och vad jag ska göra åt det.
    Jag är inte förvånad att Selfish inte står för sina uttalanden. Tror du verkligen att hon kommer att besvara det där?
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-18 02:04:18 följande:
    Det är konstaerande efter ditt beteende i tråden, du sparkar på en grupp människor.
    Du kan inte jämföra det med det du gör, kommer med påstående om mig som PERSON.

Nå kan du nu svara denna gång. Har du alltid otur när du ränker?
    Beskriv på vilket sätt jag ligger ner, varför och vad jag ska göra åt det.
    du måste nog hänvisa till ett inlägg där jag sparkar på en grupp människor!

(varför kan jag inte jämföra dina påståenden om mig som person, med mina påståenden om dig som person?)

Om du först beskriver hur jag "älskar att sparka på de som ligger" (du gjorde påståendet först så det är rimligt att du börjar förklara dig)
  • Annette 732
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 02:13:37 följande:
    det stämmer säkert.

400kr på en månad är 12kr/dag.
    får du verkligen ihop frukost,lunch,midag och kvälsmat på det?
    det får inte jag och jag äter ändå bra mat= LCHF

idag har jag ätit:

frukost: te med grädde
    middag: köttfärs och baconbiffar 150g
    kväll: oopsiebröd med ost och gurka och te med grädde.
  • modesto
    Annette 732 skrev 2012-03-18 02:11:45 följande:

precis vi som lever på låga inkomster vi skäms inte för att kola på extrapriser,ha´lva priset osv....
    varför ska man göra det?
    härnere på ica ar den en "pensionärsvagn" som de kalar det där hamnar allt möjligt till halva priset.
    kattsand,färgning till kläder,halstabletter,kattmat,julgodis,påsgodis osv osv...

jag skäms inte det minsta för att rota där!

handlar mycket utav det jag behöver på coops "10kr" avdelning!

jag använder aldrig kattsand, det blir bara mycket skräp av det, jag använder gamla tidningar som jag också tar i soprummet, rena och fina
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?