• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Nanime
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 09:44:46 följande:
    Varför är det synd om dig och varför bor du kvar hemma? Du skrev att du är under 25, då tolkar jag det som att du i alla fall är över 18. Du pluggar ju inte om du får soc. Varför jobbar inte du? Varför belastar du din mors ekonomi? Varför måste din mor prata med socialen så att du får en lägenhet? Du är ju vuxen, lyft på r*ven och gör något. Flytta snarast möjligt, så kan din mamma flytta till ett mindre ställe och anstränga sn ekonomi mindre. Och varför är det synd om dig att du inte kan göra något kul? Se till att arbeta eller plugga eller gå något yrkesgymnasium så ska du nog se att du får mer pengar att röra dig med. Men för att komma dit så måste du aktivt göra något, inte slå dank och leva på din mor. (ja, så länge du bor hos henne så måste hon dras med vissa extra kostnader)
    Men du, h*n kan vara under 21, då "får" man oftast ingen lägenhet av soc. Kanske är det så att h*n inte kommer in på någon högskola på grund av betyg från gymnasiet, h*n kanske inte kommer in på en vuxenutbildning hos kommunen av samma anledning. Det är inte alltid så bara att skaffa ett jobb, man kan inte göra mer än att försöka. Även om man ska söka och ta vilket "skitjobb" som helst är det många som säker även de jobben. Har man inte någon inkomst så kan man inte få en lägenhet, om inte soc "ger" en till en men eftersom h*n bor hemma ska det inte funka att bo hemma. Jag fick egen lägenhet efter att jag berättade för min soc-handläggare att jag hela tiden bråkade med min mamma och att det påverkade mitt psyke negativt att bo hemma. Men sen hade jag även en depression. Jag fick inget jobb, men jag började till slut plugga(när jag väl fyllt 20) och då fick jag pengar från csn istället så jag ahde råd med en egen lägenhet och sånt.
    Även om man vill så är det inte säkert att allt händer på samma gång. Det kan ta tid att få ett jobb, eller att börja plugga så var inte så snabb att dämma människor när du inte vet alla omständigheter kring deras livsförhållanden.

Det är inte alltid så j*vla bara!!!!!
  • Anonym (vakna!)
    Nanime skrev 2012-03-18 10:15:48 följande:
    Men du, h*n kan vara under 21, då "får" man oftast ingen lägenhet av soc. Kanske är det så att h*n inte kommer in på någon högskola på grund av betyg från gymnasiet, h*n kanske inte kommer in på en vuxenutbildning hos kommunen av samma anledning. Det är inte alltid så bara att skaffa ett jobb, man kan inte göra mer än att försöka. Även om man ska söka och ta vilket "skitjobb" som helst är det många som säker även de jobben. Har man inte någon inkomst så kan man inte få en lägenhet, om inte soc "ger" en till en men eftersom h*n bor hemma ska det inte funka att bo hemma. Jag fick egen lägenhet efter att jag berättade för min soc-handläggare att jag hela tiden bråkade med min mamma och att det påverkade mitt psyke negativt att bo hemma. Men sen hade jag även en depression. Jag fick inget jobb, men jag började till slut plugga(när jag väl fyllt 20) och då fick jag pengar från csn istället så jag ahde råd med en egen lägenhet och sånt.
    Även om man vill så är det inte säkert att allt händer på samma gång. Det kan ta tid att få ett jobb, eller att börja plugga så var inte så snabb att dämma människor när du inte vet alla omständigheter kring deras livsförhållanden.

Det är inte alltid så j*vla bara!!!!!
    Jag vet allt det där, men, det är inte mammans skyldighet att försörja den som fyllt 20 och som inte går grundutbildning. Mammans ekonomi påverkas starkt (om hon har behov av bostadsbidrag) av att man bor hemma som vuxen eftersom man då antas bidra med del i boendekostnaden osv oavsett om man gör det eller ej. Det är min poäng.
  • Anonym (vakna!)
    Vinterankan skrev 2012-03-18 10:09:50 följande:
    I det inlägget som jag citerar så står det att man får budgetera kring 500 kr i månaden för ett barn och det kan ju inte vara svårt att klara. 
    Inte svårt att klara? Vinterkläder, vinter skor, regnkläder, sommarjacka, skor, stövlar, byxor, tröjor, underkläder mm behövs. Det är ingen dans på rosor att hitta till fyndpriser om man inte har ett sparande så man kan köpa på rea osv. Det är svårare att leva billigt när man inga pengar har än när man har pengar och kan storhandla då det är extraerbjudanden osv. Har man ingen bil och långt till billigaste butiken tillkommer kanske buss för 50-100 kronor. Var ska man lägga den kostnaden? Är det en klädkostnad eller ska man dra in på maten?
  • Anonym (3)
    Vinterankan skrev 2012-03-18 10:09:50 följande:
    I det inlägget som jag citerar så står det att man får budgetera kring 500 kr i månaden för ett barn och det kan ju inte vara svårt att klara. 
    Nyss hemkommen från GeKås o sommaren o nästa vinter klara.

10 st T-shirtar (kort ärm) 20:-/st
    10st T-shirt (lång ärm) 10:-/st 
    14p Strumpor 7p 39:-
    10st Trosor 5p 49:-
    1  Klänning 99:- 
    3 Jeans 100:-/par
    2  jeans 29:-  (ett par blir shorts)
    4 Leggins 34:- st
    4 Tunikor 49:-/st
    1Termobyxa 100:-
    2 Skidhanskar 9:90st
    1 Jacka (termo) 149:- 
    1 Fodrat regnställ 69:-
    1 Fleecejacka 49:-/st
    2 Pyjamaser 29 o 39:-/st (inget nödvändigt plagg)
    3 Tjocka strumpor 10:-/st
    1 Underställ 69:-

Totalt (om jag inte räknat fel)
    1819:-
    Då har jag inte hela tiden valt det billigaste alternativet. Självklart behövs lite kompletteringar men om det ska gå 6000:- på ett barn per år så finns det mycket pengar kvar till impulsköp.    

• Anonym (vakna!)
    Anonym (3) skrev 2012-03-18 10:25:09 följande:

Då har jag inte hela tiden valt det billigaste alternativet. Självklart behövs lite kompletteringar men om det ska gå 6000:- på ett barn per år så finns det mycket pengar kvar till impulsköp.    

Alla har inte GeKås nära. För mig skulle det innebära en resa för ca 2000 kronor samt övernattning någonstans för att jag ska kunna fynda där.

Det har missat mössa, långkalsonger/strumpbyxor, det behövs minst 2 par och sommarjacka, alla skor, baddräkt/bikini...
  • Anonym

Det finns inga fattiga människor i Sverige eftersom att man på soc med bidrag osv får runt 5000kr i månaden utöver betald hyra osv vilket enligt mig är mycket pengar.

Tänk då en student som faktiskt gör något vettigt istället för att sitta hemma arbetslös som då har 6000kr i LÅN av sina 8000kr i månaden. Likaså de som går på a-kassa som kan få ut lika mycket pengar I ETT ÅR som någon som jobbar HELTID med en lite sämre lön.

Det som är typiskt svenskar och särskilt vänster är att man KLAGAR så jäkla mycket. Hade det varit i USA så hade ni fått finna er i att bo på gatan, eller i valfritt afrikanskt land t.ex. Ni borde vara så tacksamma över att ni får ett endaste öre de perioder då ni inte bidrar till samhället ett skit. TACKSAMMA! Men nej, istället är klagande allt man hör.

Lustigt att jag överlevde på studiebidrag och jobba extra VARJE helg. Jag fick runt 4000kr efter skatt varje månad, 2000kr på hyra och ytterligare runt 700 på räkningar, likaså i alla fall 600kr på bensin för att ta mig till och från jobbet. Det lilla resterande fick gå till mat. Jag överlevde, även om jag inte kunde spara något. Jag fick dock INGA bidrag förutom studiebidraget för att jag ju "hade ett jobb", DÅ har man väl rätt att bli lite sur när arbetslösa sitter och klagar över deras 8000-9000kr i månaden, plus sambons lön(?) alternativt underhåll och barnbidrag?!

Däremot har jag också tjänat runt 15000kr efter skatt och dom lyckades också vara slut i slutet på månaden precis som de 4000 kronorna. FÖR DET HANDLAR OM HUR MAN SPENDERAR DOM OCH LEVNADSSTANDARDEN.

Tror man att man ska "ha rätt" till att åka utomlands och käka på fina restauranger, köpa kläder för nöjes skull när man är arbetslös så är man inte bara korkad, man har lite för höga tankar om sig själv också.

SLUTA KLAGA OCH VAR LITE TACKSAMMA FÖR ALLT NI FÅR! NI SER JU BARA ER SJÄLVA LATA VÄNSTERPACK OCH INTE ALLA SOM FAKTISKT JOBBAR OCH SLITER OCH FÅR SAMMA PENGAR EFTER SKATT SOM ER FÖR ATT DOM BETALAR FÖR ER!  

• Loket
    Anonym (3) skrev 2012-03-18 10:25:09 följande:

Hur många fattiga eller socialbididragstagare tror du har råd att hala fram ca 2000 kr så där på rak arm?

Sedan är det långt ifrån alla som bor nära ullared och kan handla billigt där.
  • Signatur
    sextiotalist skrev 2012-03-18 09:41:17 följande:
    Fast de kraven finns och har alltid funnits. Vi flyttade så långt för att få jobb. Men, man är inte förstavalet om man så säger, för en arbetsgivare.

Sedan är det inte ovanligt att folk söker dessa lösningar. Just nu är det en släkting som veckopendlar 25 mil, hon fick en tjänst på en annan ort, han stannar kvar. Det är inte första gången de levt på det sättet, även under småbarnstiden så långpendlade kvinnan i familjen.

På mitt arbete är det tre som har pendlingsförhållande. I ett av fallen så har det varit småbarn med, sedan är det en som nu är föräldrarledig.    
    Jo, jag vet att kraven finns, det var inte det det var frågan om. Utan att folk i tråden låtsades som att AF splittrar familjer till höger och vänster, vilket inte stämmer med sanningen.

Det finns folk som är beredda att gå långt för att klara av sin försörjning,  t ex de i dina exempel. Men sitter dessa personer och klagar dagarna i ända för att onda AF tvingar dem till detta? Min man pendlar också. Jag har veckopendlat. Vi gör det för att vi vill kunna försörja oss själva, vi vill inte sitta på vår rumpa i någon håla utan framtidsutsikter och klaga på att staten inte försörjer och att det är så synd om oss.
  • Anonym (3)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 10:29:22 följande:
    Alla har inte GeKås nära. För mig skulle det innebära en resa för ca 2000 kronor samt övernattning någonstans för att jag ska kunna fynda där.

Det har missat mössa, långkalsonger/strumpbyxor, det behövs minst 2 par och sommarjacka, alla skor, baddräkt/bikini...

Mössa har vi från förra året kostade 15:-, Långkalsonger/strumpbyxor är väl samma som underställ?, Sommar jacka köpte vi på kappahl för 79:- sen fleecjackan, badkläder  59+89,
    Dessa priser går att hitta på halva rean på alla stpra klädkedjor men jag tycker det är smidigare att handla på ett o samma ställe.

• Astarte
    Anonym skrev 2012-03-18 10:31:23 följande:
    Det finns inga fattiga människor i Sverige eftersom att man på soc med bidrag osv får runt 5000kr i månaden utöver betald hyra osv vilket enligt mig är mycket pengar.
    I vilket land bor du? Här i Sverige ligger försörjningsnormen på ca 3200 plus hyra och el.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?