• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • jesus666
    Donum skrev 2012-03-18 11:33:32 följande:
    Aha. Så "fattiga" hade det bättre ställt på 60-talet, menar du?
    de kunde lätt få ett jobb och förändra sin situation, idag är det svårt med jobb vilket gör att folk fastnar i fattigdom, rätt imponerad av de som klarar sig på 3000 kr, en vecka skulle jag max klara mig på det..
  • miracle20
    Förstår inte riktigt varför det inte är hemskt när en svensk är fattig men om någon annan är fattig i ett u land då är det förskräckligt ?
  • Anonym (en som vet)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 11:37:10 följande:
    Citera gärna där jag har skrivit det!
    Du får gärna först citera där jag skrivit att man får 4000kr ;)
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (relativt) skrev 2012-03-18 11:33:33 följande:
    Nej så enkelt är det inte
    Det är det. Får man inte igenom det ska man överklaga. Socialstyrelsen säger att man har rätt till kostnader för sjukvård och behandling:

Hälso- och sjukvård

Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd för skäliga kostnader för hälso- och sjukvård som är medicinskt påkallad. Nämndens bedömning av vad den enskilde skall få ersättning för bör göras från den utgångspunkten att syftet med vården skall kunna uppnås.

Ekonomiskt bistånd bör omfatta kostnader för åtgärder som
    – utgör sådan vård och behandling som avses i 1 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) och som ett landsting är skyldigt att svara för enligt 3 § samma lag, även i de fall insatserna tillhandahålls av en privat yrkesutövare som är ansluten till försäkringskassan,
    – vidtas efter bedömning av hälso- och sjukvårdspersonal, och
    – görs i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Ekonomiskt bistånd bör även omfatta skäliga kostnader för bl.a.
    – hjälpmedel och förbrukningsmaterial som förskrivits av behörig hälso- och
    sjukvårdspersonal,
    – läkemedel som omfattas av lagen (2002:160) om läkemedelsförmåner m.m. och som förskrivits av behörig hälso- och sjukvårdspersonal,
    – resor som är nödvändiga för att vården skall kunna genomföras, eller
    – resor som är nödvändiga för att hämta ut förskrivna läkemedel, hjälpmedel och förbrukningsmaterial.

• Anonym (vakna!)
    Anonym (en som vet) skrev 2012-03-18 11:00:08 följande:
    I vilken kommun är normen så låg? Har du räknat med 900kr som man får för förbrukningsvaror/TV utöver de 3000 man får för livsmedel/nöje/kläder? Så sammanlagt blir det ca 4000kr som man får av soc, detta räckte gott och väl för min del. 

För övrigt ska inte försörjningsstöd täcka läkarbesök och medicin för detta betalar soc, jag gav dem bara kvittot och fick pengarna för både medicin och läkarbesök (detta gäller självklart receptbelagd medicin). Även tandläkarbesök betalade soc. 

När jag levde på soc så hade jag mer pengar över än vad jag har nu som student. 
    Här skrev du det....
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 10:31:23 följande:
    Det finns inga fattiga människor i Sverige eftersom att man på soc med bidrag osv får runt 5000kr i månaden utöver betald hyra osv vilket enligt mig är mycket pengar.

Tänk då en student som faktiskt gör något vettigt istället för att sitta hemma arbetslös som då har 6000kr i LÅN av sina 8000kr i månaden. Likaså de som går på a-kassa som kan få ut lika mycket pengar I ETT ÅR som någon som jobbar HELTID med en lite sämre lön.

Det som är typiskt svenskar och särskilt vänster är att man KLAGAR så jäkla mycket. Hade det varit i USA så hade ni fått finna er i att bo på gatan, eller i valfritt afrikanskt land t.ex. Ni borde vara så tacksamma över att ni får ett endaste öre de perioder då ni inte bidrar till samhället ett skit. TACKSAMMA! Men nej, istället är klagande allt man hör.

Lustigt att jag överlevde på studiebidrag och jobba extra VARJE helg. Jag fick runt 4000kr efter skatt varje månad, 2000kr på hyra och ytterligare runt 700 på räkningar, likaså i alla fall 600kr på bensin för att ta mig till och från jobbet. Det lilla resterande fick gå till mat. Jag överlevde, även om jag inte kunde spara något. Jag fick dock INGA bidrag förutom studiebidraget för att jag ju "hade ett jobb", DÅ har man väl rätt att bli lite sur när arbetslösa sitter och klagar över deras 8000-9000kr i månaden, plus sambons lön(?) alternativt underhåll och barnbidrag?!

Däremot har jag också tjänat runt 15000kr efter skatt och dom lyckades också vara slut i slutet på månaden precis som de 4000 kronorna. FÖR DET HANDLAR OM HUR MAN SPENDERAR DOM OCH LEVNADSSTANDARDEN.

Tror man att man ska "ha rätt" till att åka utomlands och käka på fina restauranger, köpa kläder för nöjes skull när man är arbetslös så är man inte bara korkad, man har lite för höga tankar om sig själv också.

SLUTA KLAGA OCH VAR LITE TACKSAMMA FÖR ALLT NI FÅR! NI SER JU BARA ER SJÄLVA LATA VÄNSTERPACK OCH INTE ALLA SOM FAKTISKT JOBBAR OCH SLITER OCH FÅR SAMMA PENGAR EFTER SKATT SOM ER FÖR ATT DOM BETALAR FÖR ER!  
    Du pratar som du har vett till. Kräks

För det första finns det inte jobb till alla och det ska du vara JÄVLIGT glad för eftersom sveriges ekonomi skulle haverera annars. Så sitta hemma på byxbaken säger mer om din inskränkthet än verkligheten.

För det andra är STUDENER parasiter som inte gör annat än tarvar på sveriges resurser. Många använder studier för att tillfälligt lösa försörjningen. Dyra utbildningar som påfallande ofta inte leder till mer kvalicficerade jobb med bättre betalt. Vad tror du utbildningen KOSTAR sveriges skattebetalare?
    Sen kan vi diskutera alla MILJONER som fås i "lån" men som inte betalas tillbaka.

SLUTA VARA SÅ INSKRÄNKT OCH SE DIG OM I SAMHÄLLET
  • Anonym
    Det fanns ingen arbetslöshet att prata om utan tvärtom var vi tvugna att importera massor av arbetskraft. Det i sin tur ledde till ekonomisk kollaps på sena 80-talet. Arbetslösheten idag är en politisk medveten strategio för att hålla nere inflationen. Det blir jäkligt tragiskt att människor inte tror att de arbetslösa inte gör någon samhällsnytta för de gör de bara att vara arbetslösa. Sen alla sysselsättningsåtgärder är för att det sticker i ögonen på folk att en del tvingas vara hemma. Den svenska avundsjukan när den är som värst...
  • Anonym
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 11:35:18 följande:
    Ja, bra för dig att det ordnat sig. Om du redan hade en depression, varför utreddes inte det då förrän senare?

Jag har inte sagt att man ska flytta utan jobb men folk söker fan inte jobb som ligger "för långt" ifrån där de bor.

Många av de skåningar jag känner blir fan helt förskräckta redan om pendlingstiden överstiger 30 minuter enkel väg. Då är det ju Norrland man pendlar till juuuu. Veckopendling vet de inte vad det är. Flytta? Gärna men inte för att hitta jobb. Det går bra att flytta om man skaffat sig ny kärlek.
    Se det fetmarkerade.
    Visa källa på ditt påstående.
  • Anonym (perspektiv)
    Anonym (c) skrev 2012-03-18 09:48:28 följande:
    Anonym perspektiv - Vart utomlands bor du? Existerar inte fattigdom där?
    Det är inte relevant vilket land jag bor i nu eftersom vi pratar om fattigdom i Sverige, Enda skälet till att jag nämnde att jag bor utomlands, och så har gjort ganska länge, är att det ger mig en bild utifrån så att säga, med punktvisa inblickar. Ungefär som när man träffar en kompis som gått upp en massa i vikt, mindre tydligt för den som ser kompisen hela tiden, men mer tydligt för den som träffar kompisen sällan.

Jag kan säga så mycket som att fattigdom absolut existerar även här där jag bor. Vi talar då om familjer som tränger ihop sig i en etta som de kanske t.o.m delar med en annan familj. Folk som bara har råd att äta en gång om dagen. Kvalitet på skolgång som helt bestäms av hur mycket pengar man kan lägga på skolan. Alltså absolut större fattigdom än i Sverige och i många fall ren misär.

Jag växte själv upp i vad som kan kallas för relativ fattigdom i jämförelse med hur samhället ser ut nu och så fruktansvärt gammal är jag inte. Det var begagnade kläder och skridskor, hårklippning hemma, men kraven var mindre på den tiden. Vi hade faktiskt också råd att åka på semester varje år, det var väl det som pengarna lades på, och jag hade en mamma som alltid var hemma och en pappa som jobbade vanliga tider och hade både tid och ork att leka med oss barn så det var en lycklig barndom på många sätt.

Jobbigare blev det sedan på högstadiet när man kom där från landet med sin hemmaklippta frisyr och omoderna kläder. Bio gick jag inte på förrän jag fyllde 15 och hade sommarjobbat och tjänat ihop till det själv.

Jag tycker inte det ska vara en mänsklig rättighet att gå på bio men jag tycker inte heller att det ska vara en sådan lyx att gemene man har råd med det.    En resa till en nöjespark tycker jag inte heller kan ses som en lyxresa. För ett barn kan det väl anses vara skälig levnadsstandard att någon gång få åka till Liseberg? Lyx vore det om familjen istället åkte till Disneyworld.
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 11:45:16 följande:
    Det är det. Får man inte igenom det ska man överklaga. Socialstyrelsen säger att man har rätt till kostnader för sjukvård och behandling:

Hälso- och sjukvård

Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd för skäliga kostnader för hälso- och sjukvård som är medicinskt påkallad. Nämndens bedömning av vad den enskilde skall få ersättning för bör göras från den utgångspunkten att syftet med vården skall kunna uppnås.

Ekonomiskt bistånd bör omfatta kostnader för åtgärder som
    – utgör sådan vård och behandling som avses i 1 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) och som ett landsting är skyldigt att svara för enligt 3 § samma lag, även i de fall insatserna tillhandahålls av en privat yrkesutövare som är ansluten till försäkringskassan,
    – vidtas efter bedömning av hälso- och sjukvårdspersonal, och
    – görs i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Ekonomiskt bistånd bör även omfatta skäliga kostnader för bl.a.
    – hjälpmedel och förbrukningsmaterial som förskrivits av behörig hälso- och
    sjukvårdspersonal,
    – läkemedel som omfattas av lagen (2002:160) om läkemedelsförmåner m.m. och som förskrivits av behörig hälso- och sjukvårdspersonal,
    – resor som är nödvändiga för att vården skall kunna genomföras, eller
    – resor som är nödvändiga för att hämta ut förskrivna läkemedel, hjälpmedel och förbrukningsmaterial.

Du tror att det är så enkelt som att citera en hemsida va?
    Jaa du, tänk om verkligheten vore så enkel.

Nu har flera talat om för dig att det inte stämmer det du påstår ändå fortsätter du älta det här som en trasig LP.
    Antar att du är en sån som aldrig kan ändra uppfattning eller inse att du har FEL utan du kämpar bara om att ha rätt.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?