• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • jesus666
    Astarte skrev 2012-03-18 11:11:19 följande:
    Nej, det var nog det jag hade missat. Det visar bara att jag lever en dryg 1000-lapp under minimum!
    det är väl bra att du är förberedd, i framtiden kanske bidragen kommer halveras, om vi hamnar i samma sits som grekland etc, då klarar du dig men de andra får stora bekymmer.
  • Astarte
    jesus666 skrev 2012-03-18 11:13:32 följande:
    det är väl bra att du är förberedd, i framtiden kanske bidragen kommer halveras, om vi hamnar i samma sits som grekland etc, då klarar du dig men de andra får stora bekymmer.
    Det är till att tänka positivt!!
  • Nanime
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 10:50:22 följande:
    Håller med, det är inte "bara". Det är alltid enklare att hitta ursäkter, göra sig till offer och förvänta sig att andra ska tycka synd om en. Ja, men då så, kom inte och gnäll då. Dagens ungdomar tål ju inte ett skit. De blir deppiga för att vinden blåser från fel håll, de blir skoltrötta trots att skolan i Sverige är ett skämt jämfört med många andra länder, de blir stressade så fort minsta lilla krav ställs på dem, behöver jag fortsätta?

Och jo, man kan underlätta för sig själv att skaffa ett jbb genom att flytta. Man kan komma in på en annan utbildning, därför söker man flera olika på flera olika ställen (vilket vissa inte gör helt enkelt av bekvämlighetsskäl). Alla bråkar med sina föräldrar, herregud vilka saker som kan påverka dagens ungdomars psyke negativt.

Så nej, tycker inte synd om dig. Ansträng dig lite, precis som hon den andra, så blir det nog bättre. Innan dess inte gapa över att ni får för lite, ni får ju faktiskt, gör inte ett jävla dugg i utbyte. Så kom inte och gnäll för det är faktiskt bland annat mina och min sambos pengar du lever på om du går på soc. Så var nöjd eller se till att själv skapa dig ett liv.
    Jag hade redan en depression så att ständigt bråka när man är hemma blir ju knappast bättre. Men vi hittade anledningen till min depression och skoltrötthet senare, en blandning av p-piller(hormoner) och ADHD.

Jag har ansträngt mig, jag har jobb, är snart färdigutbildad och jag kämpar på så gott jag kan med de förutsättningar jag har.
    Det du måste förstå att det inte alltid är så bara... Det kan verka lätt för dig men alla har inte samma förutsättningar som dig, alla har inte samma förutsättningar som mig heller. Jag har skapat mig själv ett liv, det jag pratade om var förut, dåtid, att det kan vara svårt. Men vem som helst kan ju fixa det. Men allt sker inte över en dag. Då får det att låsa som självklarheter att söka utbildning någon annanstans men sen då? Då ska man fixa boende där.
    Och man får inte ett jobb genom att flytta, men måste ha ett jobb för att kunna flytta...
    DET ÄR INTE SÅ ENKELT ALLA GÅNGER!
  • Donum

Tja... Fattigdom är ju relativt. Jag tycker att det är aningens smaklöst att tala i termer av "fattigdom" när fattigdomsgränsen innebär en vansinnigt mycket högre levnadsstandard än i stort sett alla andra länder. Det blir ett cirkelresonemang, att man ska ha mer för att levnadsstandarden är så hög från början. 

• jesus666
    Donum skrev 2012-03-18 11:20:03 följande:
    Tja... Fattigdom är ju relativt. Jag tycker att det är aningens smaklöst att tala i termer av "fattigdom" när fattigdomsgränsen innebär en vansinnigt mycket högre levnadsstandard än i stort sett alla andra länder. Det blir ett cirkelresonemang, att man ska ha mer för att levnadsstandarden är så hög från början. 
    vi ska ha som mål att ha hög levnadsstandard, bara för att länder har det sämre så ska vi inte låta de fattiga få ha det lika illa som de..
  • Donum
    jesus666 skrev 2012-03-18 11:23:40 följande:
    vi ska ha som mål att ha hög levnadsstandard, bara för att länder har det sämre så ska vi inte låta de fattiga få ha det lika illa som de..
    Och det är de inte ens i närheten av att ha det heller. Att tala om "fattiga" i Sverige när gränsen för fattigdom är så högt satt, anser jag är minst sagt missvisande. 
  • miracle20

Såklart det finns fattiga i Sverige tror det har blivit värre nu än det var förr i tiden.

• Anonym (Me)
    Loket skrev 2012-03-18 11:08:13 följande:
    När alliansen reformerade sjukförsäkringen så tvingades en stor grupp vända sig till socialen och söka ersättning därifrån är det en bunt lata jävlar som får skylla sig själv och som bara tycker synd om sig hela dagarna enligt dig?

För övrigt så har hela reformeringen av sjukförsäkringen blivit ett fiasko alliansen påstod att 90% av de utförsäkrade skulle kunna återgå i jobb och blott 10% skulle återföras i sjukförsäkringen efter de genomgått arbetslivsintroduktionen på minst 3 månader. I verkligheten har det visat sig att ca 8% har kunna jobba varav ca 0,6% av dem har ett jobb som ej är subventionerat av staten de övriga har jobb som staten betalar mer eller mindre hela lönen för dem till arbetsgivaren, här talar vi om nystartsjobb, nyfriskjobb, lönebidrag, trygghetsanställning osv.

De övriga drygt 90% som ej jobbar har i de flesta fallen (ca 70%) återförts till sjukförsäkringen pga att de är för sjuka, ett antal är hos arbetsförmedlingen främst för att få a-kassa/aktivitetsersättning inte för att de är kapabla att jobba, de anses från försäkringskassans sida vara för frisk för att vara i sjukförsäkringen men arbetsförmedlingen anser å sin sida att de är för sjuka för att kunna jobb vilket också är fallet. Men då försäkringskassans nya regler är utformade som de är så anses dessa personer fortfarande kunna jobb trots att så ej är fallet.

Att det blivit så beror på att de som är sjuka bedöms mot den reguljära arbetsmarknaden istället för mot vanligt förekommande jobb, i klartext betyder det att försäkringskassan bedömer en sjuk persons arbetsförmåga mot vanliga jobb, anpassade jobb såsom på samhall men även mot fiktiva ej existerande jobb som bara finns i teorin men ej i verkligheten, det sistnämnda är alltså en ren skrivbordsprodukt och innehåller arbeten som ej existerar och i många fall aldrig har existerat. Om försäkringskassan anser att den sjuke skall klara av ett fiktivt ej existerande jobb så utförsäkras denna person och skickas till arbetsförmedlingen där man föga förvånande kommer fram till att denna person ej kan stå till arbetsmarknadens förfogande utan får då i bästa fall ersättning i form av a-kassa / aktivitetsersättning men är ej aktivt sökande efter jobb då de ej kan arbeta.

De gamla reglerna som nu kommer återinföras efter att oppositionen kört över alliansen (vanligt förekommande jobb) innebär att den sjukes arbetsförmåga skall prövas mot riktiga jobb som existerar inte mot påhittade fantasijobb som ej finns och aldrig har funnits. Med riktiga jobb så syftar man på vanliga arbeten samt anpassade på samhall osv.

Vidare är det många utförsäkrade som lever på försörjningsstöd, sina anhöriga, sambos eller på andra sätt hankar sig fram.

Så den självklara frågan till dig är hur ska sjuka som ej anses kunna jobb anstränga sig för att kunna ta ett jobb när de ej anses vara arbetsföra av sina läkare, sig själv och inte minst arbetsförmedlingen ?
    Hur många är så pass sjuka att de inte kan jobba med någonting alls? Varken deltid, halvtid eller heltid? Då betyder det att de inte kan göra något överhuvudtaget, verkligen synd om dem. Aldrig kunna påta i trädgården, åka iväg, gå på stormarknader, uppleva naturen, fika på stan, etc., etc. Tror inte det är så många som är så pass sjuka.

Visst var det bättre under sosseregimen när nästan vem som helst kunde lyfta socbidrag, sjukbidrag, etc. Många har nog blivit för bekväma på grund av det men t.o.m. sossarna insåg det för en del av de nya reglerna var faktiskt på gång och andra redan införda, redan under sossarna.

Ja, de som är riktigt sjuka och har arbetat större delen av sitt liv tycker jag ska få hjälp. De som har levt på sina föräldrar, sedan gått på soc, levt på sambor för att nu plötsligt "bli sjuka" utan att någonsin själva lyft ett finger tycker jag inte speciellt synd om. Bara en massa ursäkter från folkskygga människor.

Eget ansvar är i dag ett begrepp som är utrotningshotat i Sverige.   

• Anonym (relativt)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 00:04:47 följande:
    Vid ev sjukdom där läkare/dietist ordinerar näringsdryck pga sjukdom blir det utan tvekan godkänt. Väljer man däremot näringsdryck utan att dietist/läkare intygar behovet om detta får man betala själv.
    Jag talar ju om för dig att det inte är så! Där jag bor är det bara subventionerat för barn och socialen godkänner inte det för vuxna bara för att du tror det.
  • Anonym (vakna!)
    Anonym skrev 2012-03-18 11:12:45 följande:
    Men det är väl exakt vad jag skrev. 2920 kr + 920kr = 3840kr. Så det är ingen kommun som ger så lite som du skrev.
    Jag? Tror du får läsa om det jag har skrivit. Du skrev att man får 4000, det är en skillnad på 140 kr/månad. Kanske inget för dig men för den som lever knapert kan det vara en kännbar summa. På ett år blir det 1920 kronor. En förmögenhet för den som inget har!
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?