• Nanime

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym (Me) skrev 2012-03-18 09:44:46 följande:
    Varför är det synd om dig och varför bor du kvar hemma? Du skrev att du är under 25, då tolkar jag det som att du i alla fall är över 18. Du pluggar ju inte om du får soc. Varför jobbar inte du? Varför belastar du din mors ekonomi? Varför måste din mor prata med socialen så att du får en lägenhet? Du är ju vuxen, lyft på r*ven och gör något. Flytta snarast möjligt, så kan din mamma flytta till ett mindre ställe och anstränga sn ekonomi mindre. Och varför är det synd om dig att du inte kan göra något kul? Se till att arbeta eller plugga eller gå något yrkesgymnasium så ska du nog se att du får mer pengar att röra dig med. Men för att komma dit så måste du aktivt göra något, inte slå dank och leva på din mor. (ja, så länge du bor hos henne så måste hon dras med vissa extra kostnader)
    Men du, h*n kan vara under 21, då "får" man oftast ingen lägenhet av soc. Kanske är det så att h*n inte kommer in på någon högskola på grund av betyg från gymnasiet, h*n kanske inte kommer in på en vuxenutbildning hos kommunen av samma anledning. Det är inte alltid så bara att skaffa ett jobb, man kan inte göra mer än att försöka. Även om man ska söka och ta vilket "skitjobb" som helst är det många som säker även de jobben. Har man inte någon inkomst så kan man inte få en lägenhet, om inte soc "ger" en till en men eftersom h*n bor hemma ska det inte funka att bo hemma. Jag fick egen lägenhet efter att jag berättade för min soc-handläggare att jag hela tiden bråkade med min mamma och att det påverkade mitt psyke negativt att bo hemma. Men sen hade jag även en depression. Jag fick inget jobb, men jag började till slut plugga(när jag väl fyllt 20) och då fick jag pengar från csn istället så jag ahde råd med en egen lägenhet och sånt.
    Även om man vill så är det inte säkert att allt händer på samma gång. Det kan ta tid att få ett jobb, eller att börja plugga så var inte så snabb att dämma människor när du inte vet alla omständigheter kring deras livsförhållanden.

Det är inte alltid så j*vla bara!!!!!
  • Nanime
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 10:19:55 följande:
    Jag vet allt det där, men, det är inte mammans skyldighet att försörja den som fyllt 20 och som inte går grundutbildning. Mammans ekonomi påverkas starkt (om hon har behov av bostadsbidrag) av att man bor hemma som vuxen eftersom man då antas bidra med del i boendekostnaden osv oavsett om man gör det eller ej. Det är min poäng.
    Men det är klart, därför har man om man "rätt" att få försörjningsstöd från soc om man bor hemma och är arbetslös(över 18 alltså), det räknas även ut en del av hyran man får beroende på hur många som bor där, om man har eget rum osv. Så är det iaf i vår kommun. Men det jag menade var att det inte bara är ut och "skaffa" ett jobb eller börja plugga. Jag fick pengar från soc när jag bodde hemma, en del av dom pengarna gick till min mor för hyran sen gick ju resten till mat och hygien där jag under tiden bodde(hos vänner då jag bara bråkade med min mor under den perioden, vi blev osams efter 10 minuter i samma lägenhet) och av den anledningen fick jag en lägenhet även om jag inte fyllt 21 år som här i kommunen är gränsen för att kunna få en lägenhet betald av soc om man inte har speciella skäl.
    Det är inte mammans skyldighet men soc kan ha andra åsikter om det kan jag lova ;P
  • Nanime
    Anonym (3) skrev 2012-03-18 10:25:09 följande:
    Nyss hemkommen från GeKås o sommaren o nästa vinter klara.

10 st T-shirtar (kort ärm) 20:-/st
    10st T-shirt (lång ärm) 10:-/st 
    14p Strumpor 7p 39:-
    10st Trosor 5p 49:-
    1  Klänning 99:- 
    3 Jeans 100:-/par
    2  jeans 29:-  (ett par blir shorts)
    4 Leggins 34:- st
    4 Tunikor 49:-/st
    1Termobyxa 100:-
    2 Skidhanskar 9:90st
    1 Jacka (termo) 149:- 
    1 Fodrat regnställ 69:-
    1 Fleecejacka 49:-/st
    2 Pyjamaser 29 o 39:-/st (inget nödvändigt plagg)
    3 Tjocka strumpor 10:-/st
    1 Underställ 69:-

Totalt (om jag inte räknat fel)
    1819:-
    Då har jag inte hela tiden valt det billigaste alternativet. Självklart behövs lite kompletteringar men om det ska gå 6000:- på ett barn per år så finns det mycket pengar kvar till impulsköp.    

Lite OT men va 17..
    VAR BOR DU?!?!?! Var finns detta GeKås? Min lillatjej växer så det knakar så snart är det dags för en ny storlek igen :P
  • Nanime
    Anonym skrev 2012-03-18 10:31:23 följande:
    Det finns inga fattiga människor i Sverige eftersom att man på soc med bidrag osv får runt 5000kr i månaden utöver betald hyra osv vilket enligt mig är mycket pengar.
    OMG! I vilken kommun gäller det? Här är det 3800 kr över hyran som gäller. Det var 4400 kr förut men de sänkte den för att den skulle ligga mer jämt med närliggande kommuner :S Och då drar de av pengar om man har bidrag från andra ställen också. Men jag antar att det beror lite på var man bor.... Och har man lite räkningar tex telefon, el, försäkringar, eventuell fackavgift, kanske busskort om man behöver det(kanske ingår i nått program och har praktik) så blir det inte mycket över. Dessutom blir det mer pengar på mat om man praktiserar också.
  • Nanime
    Anonym (en som vet) skrev 2012-03-18 11:00:08 följande:
    I vilken kommun är normen så låg? Har du räknat med 900kr som man får för förbrukningsvaror/TV utöver de 3000 man får för livsmedel/nöje/kläder? Så sammanlagt blir det ca 4000kr som man får av soc, detta räckte gott och väl för min del. 

För övrigt ska inte försörjningsstöd täcka läkarbesök och medicin för detta betalar soc, jag gav dem bara kvittot och fick pengarna för både medicin och läkarbesök (detta gäller självklart receptbelagd medicin). Även tandläkarbesök betalade soc. 

När jag levde på soc så hade jag mer pengar över än vad jag har nu som student. 
    Jodå, hela 61 kronor i försörjningsstödet är till för läkarbesök och mediciner. För min del plockades den bort och jag fick efter fakturor/kvitton jag lämnade in till jag fick frikort.
  • Nanime
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 10:50:22 följande:
    Håller med, det är inte "bara". Det är alltid enklare att hitta ursäkter, göra sig till offer och förvänta sig att andra ska tycka synd om en. Ja, men då så, kom inte och gnäll då. Dagens ungdomar tål ju inte ett skit. De blir deppiga för att vinden blåser från fel håll, de blir skoltrötta trots att skolan i Sverige är ett skämt jämfört med många andra länder, de blir stressade så fort minsta lilla krav ställs på dem, behöver jag fortsätta?

Och jo, man kan underlätta för sig själv att skaffa ett jbb genom att flytta. Man kan komma in på en annan utbildning, därför söker man flera olika på flera olika ställen (vilket vissa inte gör helt enkelt av bekvämlighetsskäl). Alla bråkar med sina föräldrar, herregud vilka saker som kan påverka dagens ungdomars psyke negativt.

Så nej, tycker inte synd om dig. Ansträng dig lite, precis som hon den andra, så blir det nog bättre. Innan dess inte gapa över att ni får för lite, ni får ju faktiskt, gör inte ett jävla dugg i utbyte. Så kom inte och gnäll för det är faktiskt bland annat mina och min sambos pengar du lever på om du går på soc. Så var nöjd eller se till att själv skapa dig ett liv.
    Jag hade redan en depression så att ständigt bråka när man är hemma blir ju knappast bättre. Men vi hittade anledningen till min depression och skoltrötthet senare, en blandning av p-piller(hormoner) och ADHD.

Jag har ansträngt mig, jag har jobb, är snart färdigutbildad och jag kämpar på så gott jag kan med de förutsättningar jag har.
    Det du måste förstå att det inte alltid är så bara... Det kan verka lätt för dig men alla har inte samma förutsättningar som dig, alla har inte samma förutsättningar som mig heller. Jag har skapat mig själv ett liv, det jag pratade om var förut, dåtid, att det kan vara svårt. Men vem som helst kan ju fixa det. Men allt sker inte över en dag. Då får det att låsa som självklarheter att söka utbildning någon annanstans men sen då? Då ska man fixa boende där.
    Och man får inte ett jobb genom att flytta, men måste ha ett jobb för att kunna flytta...
    DET ÄR INTE SÅ ENKELT ALLA GÅNGER!
  • Nanime
    Anonym (k) skrev 2012-03-18 12:00:44 följande:
    Nåja. Jag argumenterar inte med dig, men "dra av" är riktigt i praktiken men orsaken är att en lägstanivå för skälig levnadsnivå (vilket är under fattigdomsstrecket för Sverige) finns. Socialtjänstens jobb är att se till att alla sökande som gör det de kan för att på sikt klara sig själva kommer upp till den nivån. Alltså om man själv har 5000kr in varje månad fyller socialtjänsten ut glappet som uppstår upp till normnivån (norm för familjen+hyra+el). Det är alltså inte ett visst bidrag som ges utan en viss nivå man ska uppnå, och därför blir det som att vi drar av för inkomster.

Det är lite olika i olika kommuner och beror på hur kommunen ser ut men här godkänns utöver hyra (med maxbelopp dock)+el också:
    Hemförsäkring
    Fackavgift
    Lokala resor

däremot ingår telefonräkning och TV-licens i posten "gemensamma kostnader" och man får inte extra för det, personförsäkring anses inte ingå i skälig levnadsnivå utom för barn där den också ingår i normen så att man inte får extra för det.

Man får inte extra pengar för mat vid praktik/arbete - om det inte är så att stället man är på saknar uppvärmningsmöjligheter (och det är ovanligt, men kan gälla vissa yrken)
    Exakt, så om man får hyran+3800 så blir det inte mycket över, speciellt inte om man deltar i något program där man har heltidspraktik(man kan inte dra ned på maten för då orkar man inte praktiken) och praktiken inte ligger på gå/cykelavstånd. Där jag bor så godkändes inget utöver normen, om det inte var glasögon, tandvård eller sjukhusbesök(här krävdes dessutom kostnadsförslag innan man ens kunde boka en tid). Resten fick man prioritera fram från den summan man fick. Det jag menade med mitt inlägg var man inte alls får 5000 utöver hyran, utan som här, till exempel 3800 oavsett vad man har för utgifter runtomkring och då blir det inte mycket över.
  • Nanime
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 11:35:18 följande:
    Ja, bra för dig att det ordnat sig. Om du redan hade en depression, varför utreddes inte det då förrän senare?

Jag har inte sagt att man ska flytta utan jobb men folk söker fan inte jobb som ligger "för långt" ifrån där de bor.

Många av de skåningar jag känner blir fan helt förskräckta redan om pendlingstiden överstiger 30 minuter enkel väg. Då är det ju Norrland man pendlar till juuuu. Veckopendling vet de inte vad det är. Flytta? Gärna men inte för att hitta jobb. Det går bra att flytta om man skaffat sig ny kärlek.
    Jag sa aldrig att utredningen för depressionen inte gjordes fören senare. De fann ingen orsak men den blev uppenbar vid ett senare tillfälle. Men min kontakt med psykiatrin och deras kötider och utredningar hör inte riktigt hit. Det som var relevant var att jag inte kunde bo med min bor under denna period och fick lov att skaffa backup från min terapeut till och med för att kunna få en egen lägenhet av soc då jag var under 21.

Du får det att låta så enkelt. Men är man utan fast inkomst så är det inte bara att ringa till ett hyresbolag i en stad och få en lägenhet. Oftast måste man stå i kö för att få poäng som man sedan använder för att söka en lägenhet. Om jag då ska söka ett jobb i en annan stad så bör jag då stå i kö ett tag innan så jag får poäng så jag kan få en bostad när jag kanske får jobbet jag sökt. OM jag inte får en lägenhet men får jobbet, vad gör man då? bo på vandrarhem när man inte har en inkomst går ju inte heller. Man kanske inte känner någon i eller i närheten av den staden och det är inte tillräckligt nära för att pendla den första tiden. I vissa bostadsbolag behöver du dessutom kunna visa upp en fast inkomst de närmsta månaderna för att få en lägenhet också.
    Det är inte alltid så bara att flytta till en annan stad för jobbets skull. När man finner en ny kärlek har ju ofta den en bostad så där slippar man tänka på det. Klart det blir lättare att flytta när man vet var man ska bo.

För mig och min sambo är det just boendet som är det stora problemet. Att hitta en lägenhet i en annan stad, långt bort, som vi kan få och har tillgång till när jobbet börjar är svårare än du verkar tro. Bara för att man får ett jobb så betyder det inte att man också har ett boende.
  • Nanime
    Anonym skrev 2012-03-18 11:10:51 följande:
    Soc betalar faktiskt för både el, hemförsäkring samt fackavgitt, även busskort om man är i behov av den. Så dessa 3800 ska gå till livsmedel/nöjde/TV/mobil. Kolla bara blanketten man fyller varje månad för att få bidrag, där kan du skriva in summan för el, samt hemförsäkring och fackavgift, du måste även skicka med fakturan, så får man dessa pengar av soc :)
    Inte i den kommunen där jag bor :S Där är alla utgifter som du räknar upp, inklusive kläder och mat inräknat i dessa 3800 kr. Jag antar att det då är olika beroende på var man bor, eller så har dom ändrat reglerna sen jag fick pengar därifrån sist ;P
  • Nanime
    Anonym skrev 2012-03-18 13:07:57 följande:
    Sen 15-20 år får man elen utöver. Det efter en mycket uppmärksammad dom.
    Du kan inte jämföra med hur det var då med hur det är idag, det är stor skillnad och därför blir diskussionen snedvriden när du jämför med den gamla goda tiden.
    Nej, det jag pratar om var för 3 år sedan och jag frågade specifikt om hushållsel när jag började där och det enda som jag skulle få utöver var saker som glasögon eller tandvård OM det ansågs vara extremt nödvändigt.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?