• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (perspektiv)

Jag bor utomlands sedan många år och desto mer jag läser på FL, läser nyheterna och ser när jag kommer hem till Sverige på semester, desto mer anser jag att det finns ett större gap mellan de som har och de som inte har. Vad som verkar ha ökat klyftorna en hel del är de som är så dåligt betalda att de trots jobb lever fattigt, samt de som faller mellan stolarna när det kommer till långvariga sjukskrivningar.

Fattig i Sverige menar jag att den är som bara har råd till livets nödtorftighet. Ja, jag anser att den som inte har råd att gå på bio, handla annat än begagnat eller ha råd att åka på en liten semester ibland, är fattig.

• Anonym

Finns på ett sätt viss fattigdom i Sverige, eftersom man jämför med andra och deras levnadsstandard
    inom landet. Och eftersom vår standard är så hög, hamnar även "fattigdomsgränsen" väldigt högt...
    Jag jobbat med barn i flera olika typer av områden, bl a "miljonprogam".
    Problemen finns dock inte bara där...
    De barn som inte hade ordentliga kläder och liknande har tyvärr alltför ofta föräldrar som rökte,
    hade slingat hår, nya mobiler, skinnjackor etc. I många av dessa fall önskar jag att soc pengar kunde
    bli mer riktade, att räkningar betalas osv, kläd/matkuponger, för att MÅNGA fler föräldrar än jag kunde ana inte kunde göra rätt prioriteringar. Men som kuratorn sa, den "personliga integriteten..." - MEN BARNEN DÅ!!!

Sen finns det människor som hamnat i knipa och verkligen kämpar, och det är dit jag vill
    att skattepengarna ska gå, men jag tror efter allt jag sett inte att man alltid bara kan mata med större bidrag.
    För när ett litet barn börjar gråta för att termobyxorna gått sönder är det inte kul... Skolan/förskolan är ju
    så himla trygg punkt där, med mat, material till alla... Jobbigt att veta att alla barn inte uppskattar helger och lov!

• Anonym (helt rätt!!!)

Jag lever på existensminimum med min familj 2 vuxna 1 barn, Vi klarar oss bra på de. Men man lär sej leva efter dom pengar man har. Ä alltid på jakt efter bra erbjudanden ( mat)..

Men de jag vill säga är att jag nu jobbar med utsatta människor i min stad.
    De ä människor som är hemlösa, missbrukare eller folk med psykisk ohälsa.
    Bara i vår stad ( mindre stad i Norrland) har vi ( vad vi vet) minst 180 hemlösa.
    Hos oss kan dom få mat, kläder å låna en dusch.
    Vet många högutbildade som har tappat allt å nu lever på gatan.. 
    Visst finns fattidomen här i sverige.. 
    Man måste bara lära sej att se den inte gå me skygglappar hela livet.       

• Anonym (fattig?)

Jag och min sambo jobbar båda heltid och har barn inom barnomsorgen. Det finns mat på bordet och alla utgifter är betalda. Däremot har vi inte råd att åka utomlands på semester, eller till fjällen och åka skidor, är vi också fattiga?

• Anonym (vakna!)
    Anonym (fattig?) skrev 2012-03-18 09:27:43 följande:
    Jag och min sambo jobbar båda heltid och har barn inom barnomsorgen. Det finns mat på bordet och alla utgifter är betalda. Däremot har vi inte råd att åka utomlands på semester, eller till fjällen och åka skidor, är vi också fattiga?
    Stämmer detta på er: "I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion."
  • Anonym
    Anonym (fattig?) skrev 2012-03-18 09:27:43 följande:
    Tar du allt personligt och TROR du att det kan finnas de som har de sämre än dig?
    Men du menar alltså att du lever på försörjningsstöd trots att du arbetar?
  • Anonym
    Signatur skrev 2012-03-18 07:24:13 följande:
    Ärligt talat, hur många sådana fall har du hört talas om? Riktiga fall, inte hypotetiska fall. Om de hade existerat så skulle kvällspressen slagit på stora trumman som bara den.Reglerna kanske ser ut så att det skulle kunna hända, men det gör inte det.  Af skiljer inte familjer åt. Arbetsgivare vill inte anställa folk som bor 60 mil bort och har familjen på annan plats. Så tvingas söka kanske man göra, men man lär inte få jobbet och AF ger ersättning eftersom man uppfyller kraven för detta iom att man sökt. Tillbaka till verkligheten tack!
    Det är tröttsamt med alla floskler som florerar i tråden där människor öser ut sina värsta fördomar och när de inte räcker berättar de "en alldeles sann historia" som är helt gripen ur luften.
  • sextiotalist
    Signatur skrev 2012-03-18 07:24:13 följande:
    Ärligt talat, hur många sådana fall har du hört talas om? Riktiga fall, inte hypotetiska fall. Om de hade existerat så skulle kvällspressen slagit på stora trumman som bara den.Reglerna kanske ser ut så att det skulle kunna hända, men det gör inte det.  Af skiljer inte familjer åt. Arbetsgivare vill inte anställa folk som bor 60 mil bort och har familjen på annan plats. Så tvingas söka kanske man göra, men man lär inte få jobbet och AF ger ersättning eftersom man uppfyller kraven för detta iom att man sökt. Tillbaka till verkligheten tack!
    Fast de kraven finns och har alltid funnits. Vi flyttade så långt för att få jobb. Men, man är inte förstavalet om man så säger, för en arbetsgivare.

Sedan är det inte ovanligt att folk söker dessa lösningar. Just nu är det en släkting som veckopendlar 25 mil, hon fick en tjänst på en annan ort, han stannar kvar. Det är inte första gången de levt på det sättet, även under småbarnstiden så långpendlade kvinnan i familjen.

På mitt arbete är det tre som har pendlingsförhållande. I ett av fallen så har det varit småbarn med, sedan är det en som nu är föräldrarledig.    
  • Anonym (Anna)

Det finns ju människor som pga vissa lättare funktionshinder har svårt med ekonomi, eller personer som har problem med missbruk m.m. De måste få hjälp trots att de ex prioriterar alkohol före mat. Så tycker jag  i alla fall.

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?