• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (vakna!)
    Loket skrev 2012-03-18 00:49:18 följande:
    de får väl flytta ut i skogen och bo i en grotta som vissa anser att socialbidragstagare skall göra

Seriöst så är det ett problem även för lönearbetare med låg lön så då blir givetvis den retoriska motfrågan hur skall folk som lever på existensminimum och som ej får socialbidrag (det finns många i den situationen) har råd med nödvändiga mediciner när de ej får den betald av socialen?
  • Selfish Geene
    Loket skrev 2012-03-18 00:45:11 följande:
    Med överlevnad syftar man främst på att det ej är möjligt att klara sig en längre tid på ersättningen om man samtidigt skall kunna ersätta saker som går sönder, det påpekade för övrigt en socialsekreterare som jobbar med försörjningsstöd tidigare i tråden och bekräftade att så är fallet. Alltså att försörjningsstödet ej är tillräckligt för att klara sig på en längre period.

Det är skillnad på fattigdom så som du framställer det (liksom andra i tråden), absolut fattigdom såsom alliansen använder som begrepp (dvs det motsvarar en inkomst/ersättning motsvarande försörjningsstöd) och relativ fattigdom vilket är begreppet som används inom oecd/eu sedan årtionden tillbaka och den syftar på de som har en inkomst som understiger 60% av medel- eller om det var medianinkomsten i ett specifikt land.
    Att "klara sig" avser att upprätthålla en skälig levnadsstandard, inte att överleva.

Jag har aldrig hört en socialsekreterare använda termen "överlevnad" i något anant sammanhang än just fysik överlevnad, i övrigt använder de jag varit i kontakt med just termen skälig levnadsstandard
  • Seven Costanza
    Anonym skrev 2012-03-18 00:56:57 följande:
    Men seriöst. Tråden handlar om fattigdom och inte att man tvättar en eller 4 gånger i veckan.
    Har du fler funderingar om hur oofta man ska tvätta kan du starta en undersökning om det om du inte orkar leta reda på alla trådar som redan avhandlar det.
    Men allvarligt - var det jag som drog upp från första början hur mycket det kostar med hygienprodukter, hur ofta man tvättar eller huruvida det var ohygieniskt? Nej, mitt inlägg var bara ett svar på ett i så fall lika irrelevant svar på ett lika irrelevant påstående om att det är ohygieniskt att tvätta allting ihop. Jag skiter väl i hur ofta andra tvättar men tråden är redan så utspårad så det spelar inte mig någon roll ifall jag är OT om jag påpekar att folk pratar om äpplen och päron.
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 01:01:46 följande:
    Att "klara sig" avser att upprätthålla en skälig levnadsstandard, inte att överleva.

Jag har aldrig hört en socialsekreterare använda termen "överlevnad" i något anant sammanhang än just fysik överlevnad, i övrigt använder de jag varit i kontakt med just termen skälig levnadsstandard
    Du går ofta till socialsekreterarna och diskuterar din ... överlevnad?
  • Anonym (vakna!)
    Annette 732 skrev 2012-03-18 00:59:35 följande:
    vad jag vet ska du ha 2 gram protein/kg kroppsvikt som absolut minimum!
    jag väger 60g och alltså behöver jag 120g protein /dag som minimum.
    tror det va på kostdoktorn.se eller kolhydrater.ifokus.
    som jag lärde mig det...
    Hahaha
  • Anonym (k)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 00:04:47 följande:
    Vid ev sjukdom där läkare/dietist ordinerar näringsdryck pga sjukdom blir det utan tvekan godkänt. Väljer man däremot näringsdryck utan att dietist/läkare intygar behovet om detta får man betala själv.

Jag kan inte annat än försöka ge de råd jag kan. En billig bil kan hon ha, det får man även om man har försörjningsstöd.

Handlar kläder på kredit?  Kläder/skor för en mellan 15-20 år som jag gissar att du är, då du bor hemma och inte bidrar till försörjningen, är 530 kronor per månad. Mer än så får kläder inte kosta om man ska ha råd med allt annat.

Man behöver inte köpa nya kläder hela tiden även om det är roligt. Jag vet att det är orättvist och just därför startade jag tråden!
    Nej. Det blir det inte. Och nej. Det kan man inte.

När det gäller näringsdryck är det upp till varje enskild kommun att dra upp riktlinjer för hur man ska bedöma läkemedel som inte omfattas av högkostnadsskyddet. Men som sagt, det finns ett utrymme för individuell bedömning, men det blir inte utan tvekan godkänt - långt därifrån.

En billig bil kan man inte automatiskt ha. I en del kommuner kan man att bortse från ett bilinnehav där bilens värde understiger en viss summa, tex 3000kr. Men inga kostnader förknippat med innehavet godkänns. En annan grupp är de som behöver bil för sitt yrke. För dem kan bilinnehavet godkännas om de bedöms kunna återgå till arbetsmarknaden snart.

Hela tiden behöver du inte nya kläder nej. Men försörjningsstöd är inte heller uppbyggt för att man ska ha det länge och du hamnar istället i en situation där du riskerar att ALDRIG kunna köpa kläder. Och på vintern kan det faktiskt bli lite kallt att leva så...
  • Annette 732

De nordiska näringsrekommendationerna för vad som är ett tillräckligt proteinintag för att en normalaktiv individ i energibalans (d.v.s. en person som varken går upp eller ner i vikt) att upprätthålla proteinbalansen och tillgodose kroppen de essentiella aminosyrorna i tillräcklig mängd uppgår till 0.8-1 g/kg kroppsvikt (3). Den siffran innebär alltså att en person på 80 kg som lever ett helt normalt liv och varken vill bygga muskler eller banta klarar sig på så lite som 64 gram protein per dag. Det är väldigt lite protein och den svenska kosten med ganska mycket kött, mjölk och ägg ligger generellt sett över dessa siffror (4).

källa: http://traningslara.se/idrottarens-proteinbehov/

• modesto
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 00:15:49 följande:
    ägg 1,50 styck          (2/dag)                          270:- 
    pasta 8:-kg 22,5kg (250g/dag)                  180:-
    havregryn 15:-kg 11,25 kg (250g/dag)        169:-
    vitkål 5:- kilot 22,5kg  (225g/dag)               112,5
    olja majs 10:-/L 3L   (1dl/dag)                      30:-
    äpplen 15:-/kg  (75g/dag)                          101:-
                                                                -------------------------
                                                                                 862:-/ 3 månader=288 :-/per månad

Det här är förståss mycket mer än vad som krävs för att överleva

wow, jag trodde att jag var expert på att leva billigt och hälsosamt, respect till dig!!
  • Selfish Geene
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 00:58:17 följande:
    B12 Omega3
    magnesium
    järn
    byt ut en del av mjölet mot blodpudding, allt magnecium du behöver finns i havregryn (tillsammans med en hel del protein bla)
    omega3 är förm billigast att få i sig från krossade linfrön och järn får du lätt om du byter ut delar av proteinkällan mot tex lever (blir ännu ubilligare dessutom) 
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?