• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (vakna!)
    Diabetikern Jojo skrev 2012-03-18 00:14:27 följande:
    Haha... ungefär så!

Det är kanske svårt men får man plötsligt en lägre inkomst så måste man ju anpassa sig också! Man får börja handla tvättmedel/duschcreme/tamponger med mera på ÖB eller liknande för där är faktiskt priset oftast halva det som är på ICA eller Coop! Klart att det är jobbigt att handla på flera olika ställen men det är det som kommer att rädda kassan. 

Jag har aldrig märkt av det själv som barn men under flera år så fick mina föräldrar betala tillbaka en enorm summa skatt (riktigt stor för 80-talet) men de anpassade sig efter de pengar de hade den månad som skatten skulle betalas! Det var såklart stramt men så fick de ju göra! 

När jag pluggade hände det flera gånger att jag fick leva knapert (som för alla studenter) - en månad hade jag 300:- till annat efter att maten var betald till ICA-kortet! Men det gick ju - det var bara att man fick sitta hemma på kvällarna och helgerna och sedan promenetade jag till och från jobbet 30 minuter enkel väg! Det var ju svårt men det gick! Säkert skitjobbigt om det är så alltid! Hade jag handlat min mat på Willys så hade jag ju såklart haft mer över - även om jag valt andra matvaror men jag valde att äta lite dyrare mat så då fick jag klara mig på mina 300:-!   
    Tyvärr kan det vara omöjligt att handla på olika ställen om man saknar transportmöjlighet eller om t.ex ÖB inte finns där man bor. Alla har inte samma förutsättningar och det är något man bör vilja känna till.
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 00:04:47 följande:
    Vid ev sjukdom där läkare/dietist ordinerar näringsdryck pga sjukdom blir det utan tvekan godkänt. Väljer man däremot näringsdryck utan att dietist/läkare intygar behovet om detta får man betala själv.
    Källa på det
  • Anonym (klaga inte)
    Anonym skrev 2012-03-18 00:06:19 följande:
    Ni hade karriärer, vilket jag tyder som avancerade arbeten med eftertraktad kompetens?
    Var ni högavlönade?
    Hade ni ett antal barn?

Tror du att det är samma sak om mannen i familjen jobbar på det mindre företaget han jobbat på i 10 år som montör har lätt att hitta arbete på en ny ort när frun får arbete som undersköterska på ett äldreboende 45 mil från hemorten?
    Tror du att inkomsterna räcker till veckopendling och två boenden och försörjning av barnen? 

Vi sitter båda på arbeten som är tillfälliga och ofta måste skiftas och som ger blandade inkomster, ibland högt och ibland väldigt lågt (framför allt min man beträffande det sistnämnda, jag är lite mer stabil på kort sikt). Det hade varit säkrare att förutspå framtiden med det där montörsjobbet iaf :) Men det är oväsentligt. Alla människor måste ha inkomst för att överleva, oavsett vad de gör. Alla människor måste därmed anpassa sig för att försäkra sig att de har en inkomst. Man får göra de uppoffringar som krävs. Tycker man bidragen ska kliva in för att man inte ska behöva rubba sin bekvämlighet så vill man ju inte göra rätt för sig. Man begär faktiskt att helt okända människor ska använda sin lön (som de också måste anpassa sig för att ha) för att betala levnadskostnader för människor som inte vill ändra något i sina liv så de klarar att betala för sig själva.

• Anonym (vakna!)
    infragilis skrev 2012-03-18 00:16:46 följande:
    Javisst, men jag torktumlar. Det gör de flesta.
    Gör de flesta det? Källa tack? Är man fattig har man kanske ingen torktumlare eller bor i en nyare hyreslägenhet med en fin tvättstuga.
  • Selfish Geene
    Loket skrev 2012-03-18 00:14:52 följande:
    Enligt vissa här ska man kunna leva på 100-300 kr i månaden och det skall täcka allt, såväl boende, mat, kläder, läkarbesök, mediciner, osv osv det är givetvis en utopi men hey än är inte sista dåren född
    lär dig skillnaden mellan "överlevnad" och "skälig levnadsstandard" så kanske du förstår vad jag pratar om
  • Anonym
    Diabetikern Jojo skrev 2012-03-18 00:14:27 följande:
    Haha... ungefär så!

Det är kanske svårt men får man plötsligt en lägre inkomst så måste man ju anpassa sig också! Man får börja handla tvättmedel/duschcreme/tamponger med mera på ÖB eller liknande för där är faktiskt priset oftast halva det som är på ICA eller Coop! Klart att det är jobbigt att handla på flera olika ställen men det är det som kommer att rädda kassan. 

Jag har aldrig märkt av det själv som barn men under flera år så fick mina föräldrar betala tillbaka en enorm summa skatt (riktigt stor för 80-talet) men de anpassade sig efter de pengar de hade den månad som skatten skulle betalas! Det var såklart stramt men så fick de ju göra! 

När jag pluggade hände det flera gånger att jag fick leva knapert (som för alla studenter) - en månad hade jag 300:- till annat efter att maten var betald till ICA-kortet! Men det gick ju - det var bara att man fick sitta hemma på kvällarna och helgerna och sedan promenetade jag till och från jobbet 30 minuter enkel väg! Det var ju svårt men det gick! Säkert skitjobbigt om det är så alltid! Hade jag handlat min mat på Willys så hade jag ju såklart haft mer över - även om jag valt andra matvaror men jag valde att äta lite dyrare mat så då fick jag klara mig på mina 300:-!   
    Men hur du hade det under korta perioder som student är TOTALT irrelevant.
    Försök föreställa dig hur det är pr ut o år in, de e så många barn har det idag i sverige.
  • Kimona
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 00:18:47 följande:
    Gör de flesta det? Källa tack? Är man fattig har man kanske ingen torktumlare eller bor i en nyare hyreslägenhet med en fin tvättstuga.
    Torktumlare är standard i de flesta tvättstugor. Fina eller inte
  • Loket
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 00:04:47 följande:
    Vid ev sjukdom där läkare/dietist ordinerar näringsdryck pga sjukdom blir det utan tvekan godkänt. Väljer man däremot näringsdryck utan att dietist/läkare intygar behovet om detta får man betala själv.
    Så är inte alltid fallet såvitt jag vet, för övrigt så finns det ganska många mediciner som behövs för att behandla sjukdomar som ej är receptbelagda eller täcks av högkostnadsskyddet dessa skall alltså den sjuke själv betala fullt pris för vilket kan bli mycket kostsamt och omöjligt om man lever på socialbidrag.
  • Annette 732

blev tacksam igår när jag hade råd att köpa vikt fruity fresh halstabletter på nedsatt pris,endast 7,90 för en ask!

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?