• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym
    Loket skrev 2012-03-17 23:45:23 följande:
    Tanken på bristsjukdomar och behovet av andra näringsämnen har inte slagit dig, utan dessa så får man bristsjukdomar vilket kan vara synnerligen kostsamma att åtgärda om det leder till allvarligare skador.

för övrigt så sprack hela din påstådda budget att man skall klara sig på genom ditt exempel hur ska man ha råd med kläder, hygienartiklar, tändstickor osv när alla pengar går till havregryn
    Vaddå näringsbrist man mår bra enligt selfish att äta gröt 6ggr/dan månad ut och månad in.
    Självklart är det sånt vi ska acceptera i ett civiliserat samhälle för att såna som selfish ska kunna bada i guld. Mer näringsbrist åt folket!
  • Annette 732
    Kimona skrev 2012-03-17 23:22:22 följande:
    Bensin? Man får ju inte äga en bil
    kimona,detta är okunskap om reglerna du har.
    jo,man får äga en bil för max 5.000kr.
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (idioter) skrev 2012-03-17 23:42:22 följande:
    Jag går på socialen, men det räcker inte ändå. min mamma har försökt söka där men enligt systemet tjänar hon "för mycket" vilket är skrattretande. Har hon tur så får hon 9000, men vi har räkningar för kanske 8-9000 också.
    Tyvärr har din mamma dragit på sig för mycket privata kostnader för att kunna klara sin ekonomi som det låter. hon kan avsluta ev. abonnemang, välja ett långsammare internet, ändra till kontantkort i mobilen osv för att få ned kostnaderna. Sen får man räkna med att gå eller cykla upp till 6 km enkel väg till skola eller jobb. Det är den kalla verkligheten.
  • infragilis
    Anonym (klaga inte) skrev 2012-03-17 23:47:33 följande:

Varför är det fruktansvärt att man måste flytta för att hitta ett jobb? Man kan inte sätta arslet på punkten A och säga ”fixa jobb till mig här annars får ni betala mina levnadsomkostnader när jag inte jobbar”. Resonerar man så så vill man ju inte ens göra rätt för sig. Har själv flyttat många ggr, fem ggr mellan olika länder för att mina jobb funnits i andra länder. Inga problem, en självklarhet att jag ska komma till jobbet, jobbet ska inte komma till mig.

Tycker bara det är konstigt att kalla det “lidande” när folk måste hantera normala förändringar som inträffar i alla människors liv.

Jag tycker att det är hemskt att tvingas splittra familjen.
  • MrsHughes
    Anonym skrev 2012-03-17 23:45:27 följande:
    Visst finns det men det stora flertalet gör det INTE. Men självklart ska man dra upp felprioriteringar i det så sammanhanget blir ett helt annat. Självklart måste du dra upp undantagen eftersom du annars inte kan vara så dömande som du är.
    Jag har efterlyst förslag på lösningar från de som anser att fattigdom är ett stort problem i Sverige idag. Höjda socialbidrag och matkuponger är det som har lagts fram hittills. Sen har jag sagt att jag inte tror att höjda socialbidrag är lösningen för att en del (inte alla, jag har aldrig sagt alla) är fattiga på grund av att de inte kan prioritera och deras barn kommer inte få det bättre av att föräldrarna får mer bidrag. Vem har jag dömt och i vilket inlägg?
  • Annette 732
    infragilis skrev 2012-03-17 23:24:21 följande:
    Skönt att veta att vi inte är ensamma om att inte lyxa till det i badrummet! Flört
    hehe,ja och jag använder TVÅL till kroppen.
  • Anonym
    Anonym (klaga inte) skrev 2012-03-17 23:47:33 följande:

Varför är det fruktansvärt att man måste flytta för att hitta ett jobb? Man kan inte sätta arslet på punkten A och säga ”fixa jobb till mig här annars får ni betala mina levnadsomkostnader när jag inte jobbar”. Resonerar man så så vill man ju inte ens göra rätt för sig. Har själv flyttat många ggr, fem ggr mellan olika länder för att mina jobb funnits i andra länder. Inga problem, en självklarhet att jag ska komma till jobbet, jobbet ska inte komma till mig.

Tycker bara det är konstigt att kalla det “lidande” när folk måste hantera normala förändringar som inträffar i alla människors liv.

Men så bra du är nu kan du klappa dig på axeln och känna dig riktigt duktig och förmer än  alla andra!
    grattis att du kan flytta mellan olika läääänder.
    Tanken har inte slagit dig in att alla inte har dina förutsättningar.
    Näääe, de får skylla sig själva baske mig som inte gör som duktiga präktiga du!
  • Anonym (k)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 23:45:15 följande:
    Bostadsbidraget ökar om kostnaden ökar. Försörjningsstöd ska du kunna få för näringsdryck som är ordinerad av läkare!
    Nej. Det finns möjlighet att göra en individuell bedömning - det beror alltså på kommunens riktlinjer; men annars ingår endast mediciner (dit räknas näringsdryck) som ingår i högkostnadsskyddet. Ingår det inte i högkostnadsskyddet godkänns det normalt inte.
  • Selfish Geene
    Loket skrev 2012-03-17 23:45:23 följande:
    Tanken på bristsjukdomar och behovet av andra näringsämnen har inte slagit dig, utan dessa så får man bristsjukdomar vilket kan vara synnerligen kostsamma att åtgärda om det leder till allvarligare skador.

för övrigt så sprack hela din påstådda budget att man skall klara sig på genom ditt exempel hur ska man ha råd med kläder, hygienartiklar, tändstickor osv när alla pengar går till havregryn
    jag har inte pratat om "en skälig levnadsstandard" utan enbart om överlevnad.
    Du hävdade att man inte kan leva på 500:- i månaden (säkerligen var uttrycket bildligt menat, men det slängs med allvarliga uttryck lite hur som helst i den här tråden så säker kan man ju inte vara).

För 400:- i månaden skulle du inte behöva riskera några bristsjukdomar 
  • Anonym
    Anonym (idioter) skrev 2012-03-17 23:45:56 följande:
    Felprioriteringar finns, helt klart. Men dra inte oss alla över en kam tack! Jag är sjukskriven och kan därför inte jobba. Och jag roar mig aldrig, allt går till mat och räkningar som jag hjälper mamma med
    Det är de där få undantagen som man gör till en hel sanning. Ungefär som med bidragsfuskare som blåstes upp till enorma proportioner för att sen visa att det inte är mer än för alla andra system.
    Riktigt riktigt inskränkt att låta diskussioner och åsikter styras av undantagen och inte den stora massan.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?