• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (Marie)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 23:21:44 följande:
    Det stämmer inte. Senast idag fanns det köttfärs på Willys där jag bor för 29.90 per kilo. Man kollar både svenskt kött men även billigast möjliga, samma med kaffe och mejerivaror. Tyvärr kan man inte räkna med att få leva på ekologiska varor eller köpa märkesprodukter när man lever på t.ex försörjningsstöd, men det trodde jag alla var medvetna om.
    Hur många tror du inte det är som har råd att klippa sig varannan månad, leva på ekologiska produkter och köpa tandborstar varje fast de arbetar och gör rätt för sig? Problemet är inte att bidragen är för låga utan att länerna är det! Jag tycker att det ska vara skillnad i levnadsstandard mellan den som arbetar och den som inte gör det, arbete ska löna sig. I dag lever tyvärr många som har bidrag bättre än de som lyfter heltidslön - det är inte människorna det är fel på utan systemet!
  • Diabetikern Jojo
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 23:43:37 följande:
    Vi har redan gått igenom det här jag vet att priserna på vissa produkter har stigit, men överlag har matpriserna gått ner!

Att bekvämlighet är dyrt är ingen nyhet 
    Jag håller med! Bekvämlighet är en dyr lyx - vi har ingen bil... inte för att vi inte har råd utan för att vi hellre lägger de pengarna på annat! Det är billigare med kollektivtrafik - och ännu billigare med cykel! Lite reparationer då och då men annars är det ju gratis!

Om man kollar sina utgifter (som i TV:s Lyxfällan) så kan man lätt se att läsk och snacks kostar väldigt mycket och äter ur matkassan! Man kan spara väldigt mycket på att göra en sådan genomgång och se vad det faktiskt är man lägger pengar på! 
    Kämpar för ett lägre HbA1c inför graviditeten!
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 23:48:46 följande:
    Tyvärr har din mamma dragit på sig för mycket privata kostnader för att kunna klara sin ekonomi som det låter. hon kan avsluta ev. abonnemang, välja ett långsammare internet, ändra till kontantkort i mobilen osv för att få ned kostnaderna. Sen får man räkna med att gå eller cykla upp till 6 km enkel väg till skola eller jobb. Det är den kalla verkligheten.
    Aaaah!
    Kan du berätta hur du gör! Jag vill verkligen, verkligen veta hur du gör för att veta hur andras ekonomi ser ut,. Hur du såhär anonymt genom ett forum kan avgöra vad som har hänt och varför.
    Verkligheten?
    Nja, du är inte rätt person att ens tänka på den.
  • Anonym (idioter)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 23:48:46 följande:
    Tyvärr har din mamma dragit på sig för mycket privata kostnader för att kunna klara sin ekonomi som det låter. hon kan avsluta ev. abonnemang, välja ett långsammare internet, ändra till kontantkort i mobilen osv för att få ned kostnaderna. Sen får man räkna med att gå eller cykla upp till 6 km enkel väg till skola eller jobb. Det är den kalla verkligheten.
    Hur kan du sitta där och säga vad vi ska göra? Vi har redan segt internet, hon har kontaktkort i mobilen, tror du verkligen det gör skillnad? Det gör inte ett piss skillnad. Bil behöver hon för att kunna jobba då hon är vikarie och får hoppa in lite överallt. Ska hon cykla till jobb så får hon börja fyra-fem på morgonen för ibland kan det vara 4-5 mil bort!

Vi hade dett gott ställt förr, för cirka 5-6 år sedan, så ja vi drog väl på oss. För inte fan visste man att man skulle bli såhär nerdragen i skiten, mamma hade mer jobb förut. Vi handlar ibland kläder på kredit för vi har inte råd med annat, och det händer kanske var fjärde månad, för man måste ju ha kläder på kroppen! Köper på kläder på secondhand också ska jag tala om för dig!
  • Anonym (relativt)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 23:45:15 följande:
    Bostadsbidraget ökar om kostnaden ökar. Försörjningsstöd ska du kunna få för näringsdryck som är ordinerad av läkare!
    Förvisso.

Borde vara så men så är det inte.

Jag klarar mig, jag har en partner men det är inte relevant. Det som är relevant är om jag kunnat drägligt på min försörjning om jag vore själv och det hade jag inte kunnat. Socialbidraget hade inte räckt och de ger inte bidrag till det jag behöver (trots läkarordination) - jag vet, jag har suttit där när jag var singel.
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 23:52:03 följande:
    jag har inte pratat om "en skälig levnadsstandard" utan enbart om överlevnad.
    Du hävdade att man inte kan leva på 500:- i månaden (säkerligen var uttrycket bildligt menat, men det slängs med allvarliga uttryck lite hur som helst i den här tråden så säker kan man ju inte vara).

För 400:- i månaden skulle du inte behöva riskera några bristsjukdomar 
    Källa på det.
    Eftersom du påstår det så ska du bevisa att det går.
    Räkna upp, med priser, tre månaders matutgifter.
  • infragilis
    Diabetikern Jojo skrev 2012-03-17 23:53:14 följande:
    Jag håller med! Bekvämlighet är en dyr lyx - vi har ingen bil... inte för att vi inte har råd utan för att vi hellre lägger de pengarna på annat! Det är billigare med kollektivtrafik - och ännu billigare med cykel! Lite reparationer då och då men annars är det ju gratis!

Om man kollar sina utgifter (som i TV:s Lyxfällan) så kan man lätt se att läsk och snacks kostar väldigt mycket och äter ur matkassan! Man kan spara väldigt mycket på att göra en sådan genomgång och se vad det faktiskt är man lägger pengar på! 
    Äter ur matkassan, hihihi Skrattande

Förlåt, är sucker för ordvitsar.
  • Anonym
    infragilis skrev 2012-03-17 23:49:18 följande:
    Jag tycker att det är hemskt att tvingas splittra familjen.
    Speciellt som vi här i Sverige visar reportage om de utländska kvinnorna som jobbar med RUT-tjänster och lämnat sina barn hos släktingar i hemlandet, många av dem försöker i alla fall träffa sina barn 2 ggr per år.

Tidigare pratades det om männen i Sydafrika som arbetade borta och kom hem några gånger per år.

Nu ska tydligen familjer dela på sig och arbeta och bo på olika orter.

Är det inte så att visa delar av alliansen talar om att värna familjen, vet inte riktigt om jag tycker att det blir så om familjen träfas några dagar per månad. Alla har ju inte den sorts arbete att de kan åka hem varje helg, många skulle inte ens ha råd med de resorna.  
  • Anonym (klaga inte)
    infragilis skrev 2012-03-17 23:49:18 följande:
    Jag tycker att det är hemskt att tvingas splittra familjen.

Man tvingas inte splittra nånting, man kan 1) flytta båda och söka nytt jobb båda, 2) en part pendlar (funkar utmärkt), 3) båda pendlar varannan vecka om det går, 4)  se det som en övergångslösning och ta ett jobb någon annanstans medans man söker jobb på samma ort.

Jag och man har periodvis bott i två olika länder/delstater, sen får man länka ihop sig när möjligheten ges igen. Inga problem, vi har två karriärer och det är helt orealistiskt att förutsätta att båda ska kunna arbeta med det vi är utbildade för på samma ort hela livet, dvs i 50 år. Man får anpassa sig till förutsättningarna, det är det som är livet och inte synd om någon för det.

• Annette 732
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 23:26:15 följande:
    Det gör jag faktiskt, till hela familjen, just för att tandhygien är en så viktig del av hälsan. Får vi dålig tandhälsa påverkas även allmäntillståndet och vi kan få allvarliga sjukdomar så bra tandvårdsprodukter är en prio 1 i vårt hem.

Nu är systemet mer generöst än vad du är mot dig själv. Jag tror man räknar med en klippning varannan månad. Alla kan inte ha långt hår eller strunta i klippning. Och bara för att man saknar ekonomisk möjlighet ska man inte behöva se ut som en luffare tack och lov.

Tvättmedel för 25 kronor som räcker lääänge? Haha, jag betvivlar. MEn visst, man behöver inte tvätta, det är bara att vända på trosorna.
    angående tvättmedlet: det är märket NEUTRAL color wash som vid mjukt vatten i kranen räcker til 25st tvättar och vid medelhårt  vatten räcker till 18st tvättar.
    här tvättar vi en gång i veckan, så den räcker 5månader då
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?