• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (klaga inte)
    infragilis skrev 2012-03-18 00:02:08 följande:
    Precis. Fine om det gäller två vuxna som lever i en relation, men är det barn inblandade tycker jag faktiskt att det är hemskt om den ena föräldern tvingas flytta 50 mil bort.

Synd om barn som har två föräldrar med inkomst och en god levnadsstandard bara för att en förälder pendlar? Hellre bidragsberoende föräldrar som sitter hemma på dagarna och en låg levnadsstandard bara föräldrarna inte pendlar?

Vi har barn. Synd om dem? Nehej.

• Anonym (vakna!)
    Kimona skrev 2012-03-18 00:06:06 följande:
    Men hörrni, allvarligt. Oavsett varför man hamnat där så går det inte att komma ifrån att vi har fattiga människor även i Sverige 2012
    Tack solstrålen! Solig Det behövs en påminnelse i tråden.
  • Annette 732
    Anonym (idioter) skrev 2012-03-17 23:40:42 följande:
    För att vi har räkningar för i princip allt, sedan ska vi ha mat så att vi klarar oss, vi köper det billigaste vi kan hitta och det räcker ändå inte. Jag är under 25 och bor hemma så får inget till hyran. Vi lever knappt. Vi kan aldrig göra något kul i detta helvete för allt ska gå till saker som gör att man överlever!

Vi lägger inga pengar på nöjen, inredning, kläder, vi kan inte vara lata och köpa pizza någon kväll. Och jo, man måste få roa sig ibland för annars klarar man fan inte vardagen men det går inte i nuläget.

Det har gått så långt att jag i princip måste tigga lägenhet hos socialen så mamma slipper köpa mat till mig med, för det funkar inte längre. Vi har matsedlar, vi har budget och all skit. Inget funkar. Säg inget förrän du själv sitter i skiten
    när jag levde på 4.800kr och hade en hyra på 2.800kr hade jag råd med.
    Nöje= tv:n många bra program
    inredning= secondhand
    kläder= secondhand
    någongång hade jag oxå råd med en pizza,kanske en gång i månaden.
  • infragilis
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 00:07:34 följande:
    Ni har inte separerade färger eller grader som tvätten måste köras i utan allt på en gång misstänker jag.... En tvätt i veckan låter väldigt ohygieniskt och inte bra för de kläder man har att tvättas i 95 som lakanen ska tvättas i...
    Eeh.. Är du seriös? Källa på att det är ohygieniskt att tvätta en gång i veckan och ge mig källa på att lakan måste tvättas i 95... De jag känner som jag diskuterat tvätt med tvättar alla sina lakan i 60.
  • infragilis
    Anonym (klaga inte) skrev 2012-03-18 00:08:14 följande:

Synd om barn som har två föräldrar med inkomst och en god levnadsstandard bara för att en förälder pendlar? Hellre bidragsberoende föräldrar som sitter hemma på dagarna och en låg levnadsstandard bara föräldrarna inte pendlar?

Inte alla skulle ha råd att pendla, det inser du väl? Att pendla tvärs över landet är dyrt och knappast något som kan göras hela tiden för alla.
  • Loket
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 23:52:03 följande:
    jag har inte pratat om "en skälig levnadsstandard" utan enbart om överlevnad.
    Du hävdade att man inte kan leva på 500:- i månaden (säkerligen var uttrycket bildligt menat, men det slängs med allvarliga uttryck lite hur som helst i den här tråden så säker kan man ju inte vara).

För 400:- i månaden skulle du inte behöva riskera några bristsjukdomar 
    Det är du som malt på om att man ska klara sig på 100-300 kr i månaden inte jag för övrigt så har inte havregryn alla de näringsämnen, vitaminer och mineraler som kroppen behöver så lever du bara på gröt för länge kommer du få näringsbrist / bristsjukdomar. Ta och läs lite näringslära så kommer du inse detta
  • Kimona

Den rikaste tiondelen av Sveriges barnfamiljer har det i dag så gott ställt att varje familj skulle kunna försörja drygt tre lika stora familjer.

• infragilis
    Loket skrev 2012-03-18 00:11:47 följande:
    Det är du som malt på om att man ska klara sig på 100-300 kr i månaden inte jag för övrigt så har inte havregryn alla de näringsämnen, vitaminer och mineraler som kroppen behöver så lever du bara på gröt för länge kommer du få näringsbrist / bristsjukdomar. Ta och läs lite näringslära så kommer du inse detta
    Bönor, linser och ärter är väldigt billiga och mycket näringsrika. Dem kan du komplettera gröten med.
  • Anonym
    Anonym (klaga inte) skrev 2012-03-18 00:08:14 följande:

Synd att långt ifrån alla har två föräldrar som bor ihop. Gör man inte det kan din fiffiga generallösning betyda att man mister konatkten helt. Men det gör ju inget i din värld huvudsaken är att man flyttar sen är allt annat skit samma för det gjorde du...
  • Annette 732
    Anonym (idioter) skrev 2012-03-17 23:42:22 följande:
    Jag går på socialen, men det räcker inte ändå. min mamma har försökt söka där men enligt systemet tjänar hon "för mycket" vilket är skrattretande. Har hon tur så får hon 9000, men vi har räkningar för kanske 8-9000 också.
    ja 9.000kr är för mycket.
    men då har hon för mycket räkningar i förhålande till inkomst och såkallade icke godkända räkningar.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?