• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym
    Anonym (klaga inte) skrev 2012-03-18 00:22:46 följande:

ALLA ska ta ansvar för att ha inkomst, utan inkomst kan man nämligen inte leva. HUR man gör för att säkra sin inkomst skiftar däremot. Det är helt upp till en själv att anpassa livet efter de förutsättningar man har/skaffat sig. Flytta, pendla, frilansa, jobba skift, jobba natt, omutbilda sig... gör som du vill och kan. Men ansvaret för ditt liv är ditt. Och betala för ditt liv ska du göra eftersom det är du som lever det.

Men det är fortfarande inte det du diksuterar utan att alla ska göra som du.
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-18 00:24:17 följande:
    Lär dig skillnaden mellan absolut och relativ fattigdom. Lär dig samtidigt varför alla experter är eniga om att reell fattigdom är mer rättvisande att diskutera.
    jag har inte diskuterat fattigdom öht, jag diskuterar huruvida nivån på socialbidraget är baserat på hur mycket pengar som krävs för att "överleva" (som vissa hävdar) eller om möjligheten till "en skälig levnadsstandard"
  • Loket
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 00:26:06 följande:

Ekonomiskt bistånd bör även omfatta skäliga kostnader för bl.a.

hjälpmedel och förbrukningsmaterial som förskrivits av behörig hälso- och
    sjukvårdspersonal, läkemedel som omfattas av lagen (2002:160) om läkemedelsförmåner m.m. och som förskrivits av behörig hälso- och sjukvårdspersonal, resor som är nödvändiga för att vården skall kunna genomföras, eller resor som är nödvändiga för att hämta ut förskrivna läkemedel, hjälpmedel och förbrukningsmaterial.
    Som sagt alla mediciner omfattas ej av högkostnadskortet och därför får den sjuke i så fall bekosta dem helt själv utan subventioner i form av högkostnadsskydd likaså lär ej socialen ersätta kostnaden för dessa så personen får alltså betala allt själv förutsatt att han/hon har råd med det.
  • Diabetikern Jojo
    Anonym skrev 2012-03-18 00:20:35 följande:
    Men hur du hade det under korta perioder som student är TOTALT irrelevant.
    Försök föreställa dig hur det är pr ut o år in, de e så många barn har det idag i sverige.

Nu pluggade jag i 3,5 år så det är ju en rätt lång period! Men visst hållar man på så i ännu fler år så är det ännu jobbigare!
    Kämpar för ett lägre HbA1c inför graviditeten!
  • Anonym (klaga inte)
    Anonym skrev 2012-03-18 00:22:21 följande:
    Ja herregud vad jag håller med dig!
    Hur familjer mår spelar ingen roll. Inte heller att barn inte mår bra av att splittras. Det är bara att förklara för dem att lite får man offra minsann bara för att de rika ska få ännu lite mer på banken.

Nej, det är bara att förklara för sina barn att så här måste vi göra nu för att ha råd med våra egna utgifter. Kom just en studie att barn som bor växelvis mår mycket bra, så barn är uppenbarligen inte beroende av ha båda föräldrarna närvarande konstant. Däremot mår barn dåligt av låg levnadsstandard och bidragsberoende föräldrar.

Hur familjer mår spelar jättestor roll, men det är också familjen som ska ta ansvar för detta välmående.

• Annette 732
    infragilis skrev 2012-03-17 23:59:09 följande:
    Så du vänder på ditt enda par trosor SJU GÅNGER mellan tvätt!!
    öööh du har förhoppningsvis 7st trosor så du byter varje dag!
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 00:26:06 följande:

Ekonomiskt bistånd bör även omfatta skäliga kostnader för bl.a.

hjälpmedel och förbrukningsmaterial som förskrivits av behörig hälso- och
    sjukvårdspersonal, läkemedel som omfattas av lagen (2002:160) om läkemedelsförmåner m.m. och som förskrivits av behörig hälso- och sjukvårdspersonal, resor som är nödvändiga för att vården skall kunna genomföras, eller resor som är nödvändiga för att hämta ut förskrivna läkemedel, hjälpmedel och förbrukningsmaterial.
    Var har du hämtad din källa? Det där är gissningsvis en kopierad text som kan vara hämtad från aftonbladet eller gud vet var.

Uppfattade du ordet bör?
    Det är inte liktydigt med ska. Uppfattade du även "som omfattas av lagen (2002:160) om läkemedelsförmåner" och vet du att mycket inte gör det men är nödvändigt ändå?
  • Selfish Geene
    Loket skrev 2012-03-18 00:24:43 följande:
    Som sagt i denna tråd diskuteras fattigdom (läs att leva på socialbidrag eller en ersättning motsvarande alternativt under denna) då inkluderas alla kostnader som ingår i ett skäligt levene inte bara maten kan du acceptera detta och släppa din utopi om att leva på 300 kr i månaden som skall täcka allt såsom mat, kläder, mediciner, bostad, värme, osv.
    inte bara fattigdom, några bidragstagare hävdar att deras försörjningsstöd nätt och jämt möjliggör överlevnad  (bokstavligen! En av dom tyckte inte att livet var värt att leva om inkomserna skulle understiga dagens existensminimum)
  • Anonym
    Annette 732 skrev 2012-03-18 00:26:47 följande:
    jag kan berätta hur min ekonomi såg ut år 2005 om du vill.

inkomst 4.800kr (aktivitetsstöd)
    hyra 2.800kr
    el 150kr
    akassa 158kr
    fackavgift 119kr
    kontantkort 100kr
    -----------------------
    1.473kr kvar till mat och övrigt. 
    jag blev undernärd kan jag meddela
    Det var inte det jag frågade.
    Jag frågade hur du gör för att veta hur ANDRAS ekonomi ser ut och HUR du kan sitta och bedömma den.
    Behagar du svara denna gång?
  • Anonym (idioter)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 00:04:47 följande:
    Vid ev sjukdom där läkare/dietist ordinerar näringsdryck pga sjukdom blir det utan tvekan godkänt. Väljer man däremot näringsdryck utan att dietist/läkare intygar behovet om detta får man betala själv.

Jag kan inte annat än försöka ge de råd jag kan. En billig bil kan hon ha, det får man även om man har försörjningsstöd.

Handlar kläder på kredit?  Kläder/skor för en mellan 15-20 år som jag gissar att du är, då du bor hemma och inte bidrar till försörjningen, är 530 kronor per månad. Mer än så får kläder inte kosta om man ska ha råd med allt annat.

Man behöver inte köpa nya kläder hela tiden även om det är roligt. Jag vet att det är orättvist och just därför startade jag tråden!
    Och var har du fått ifrån att jag inte bidrar? Jag fyller 20 år i år, jag ger min mamma allt jag får från socialen till räkningar och mat så snacka inte. Och har jag sagt att jag köper kläder hela tiden? Nej det har jag inte, för jag sa att detta händer högst var fjärde månad!
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?