• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym (k)

Ptjaa... överlevnad diskuterar vi inte i meningen att man ska få så att man inte *dör*. Eller jo, pratar vi akuta matpengar så är det faktiskt det vi diskuterar. Då ska vi "undanröja nöd" och ersättningen är 54kr per dag för en vuxen. "Skälig levnadsnivå" är termen för socialtjänstlagen i normalfallet (är det LSS vid funktionshinder är termen "goda levnadsvillkor" och det är vad vi alla utanför socialtjänsten förväntas ha). Fast det betyder i klartext att man har precis så mycket att det inte kan bedömas som att vi som samhälle behandlar invånare illa.

Visst har vi det bra såtillvida att det inte är som i USA där bara utvalda grupper kan få stöd etc, men familjerna på långvarigt försörjningsstöd är fattiga rent statistiskt. Och det är ingen särskilt enkel situation att leva med f-stöd, alldeles bortsett att livet inte var så himla bra till att börja med för att man skulle vara tvungen att söka det.

• Annette 732
    Seven Costanza skrev 2012-03-18 00:48:28 följande:
    Jo men du skriver ju nu att du separerar ljust och mörkt samt 40 och 60, då tvättar du ju minst 4 tvättar i veckan om du har en ljus och en mörk 40 och en ljus och en mörk 60, vilket de flesta har. Du skrev nog lite otydligt när du skulle förklara hur länge tvättmedlet för x kr räckte för er, för du skrev att ni tvättar en gång i veckan och redogjorde inte för hur många tvättar ni då tvättar den gången. Man fick alltså intrycket att ni tvättar en maskin i veckan med allt i samma och ja det är ju antingen ohygieniskt om man då väljer att tvätt allt i 40 C eller dåligt för kläderna om man väljer att tvätta allt i 60C. Det spelar väl ingen roll att man berättar hur många gånger i veckan man tvättar om man inte redogör för hur många maskiner det blir! Om man då tvättar alla sina högar med tvätt - om jag har sju högar med tvätt och antingen tvättar alla på samma dag eller en maskin om dagen sju dagar i veckan, är det någon skillnad? Det låter ju så på dig.
    ja jag tvättar en gång i veckan och det brukar bli två maskiner ibland bara en.
    men det går ju inte åt mer tvättmedel när jag kör två maskiner.
    jag använder ju samma mängd tvättmedel på en maskin som på två maskiner.

en maskin= 1kapsyl
    två maskiner= en halv kapsyl var.
    och ja det räcker alldeles utmärkt och jag tror faktiskt att det är överdosering till och med.
  • Anonym
    modesto skrev 2012-03-18 01:07:50 följande:
    wow, jag trodde att jag var expert på att leva billigt och hälsosamt, respect till dig!!
    Sen kan vi snacka om respect på riktigt när du bosätter dig i en husvagn eller en igloo efter förslag från samma person.
  • modesto
    Annette 732 skrev 2012-03-18 00:49:38 följande:
    hänvisar till mitt inlägg 664.
    jag blev undernärd när jag hade 1.400kr att leva för.
    det beror på vad man köper för pengarna, man behöver inte alls vara undernärd på så mycket pengar för mat
  • Anonym
    modesto skrev 2012-03-18 01:07:50 följande:
    wow, jag trodde att jag var expert på att leva billigt och hälsosamt, respect till dig!!
    Sen kan vi snacka om respect på riktigt när du bosätter dig i en husvagn eller en igloo efter förslag från samma person.
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-18 00:59:30 följande:
    Svara på min fråga istället för att vrida fokus.
    Men du vill visst bara bråka så skit i det. Du kommer inte att svara. Du har redan avslöjat dej själv...
    jag behövde googla lite men det var inte svårt att hitta 0,75-0,9g per kilo kroppsvikt är rdi (förmodligen mer än vad som behövs för att överleva men i brist på tillförlitliga siffror använder vi dessa)

en person på 65kg behöver ca 55g protein/dag

lever 100g                            17,5g protein (eller 14g om du ist äter 2 ägg)
    havregryn 250g                  33.5g
    majsolja                               1g
    vete 250g                             30g protein
    Vitkål 225g                              3,5g  
                              ----------------------------
                                                    = 85,5g protein per dag 

Varför har du inte räknat på det här själv innan du försöker sätta dit mig?? 
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 01:29:42 följande:
    jag behövde googla lite men det var inte svårt att hitta 0,75-0,9g per kilo kroppsvikt är rdi (förmodligen mer än vad som behövs för att överleva men i brist på tillförlitliga siffror använder vi dessa)

lever 100g                            17,5g protein (eller 14g om du ist äter 2 ägg)
                                                    = 85,5g protein per dag 

Jag sätter inte dit dig, det gör du så bra själv
    Självklart ska man kunna styrka sina påståenden och du har kastat ut det än mer absurda påståendet efter den andra i tråden så det är dags för dig att stå för dina påståenden.
    Offerkoftan passar dig riktigt, riktigt illa. Är man provokativ som du är får du tåla att bli ifrågasatt, alltså din egen medicin.
  • Anonym
    Det var inte JAG som slängde ut påståendet att man klarar sig på 17g protein. Det var DU som hgjorde och DU som får räkna.
    Sluta tramsa nån gång.
  • Anonym

= 85,5g protein per dag 

Men seriöst. Lever och vitkål.
    Är du på riktigt.
  • modesto
    MrsHughes skrev 2012-03-17 22:17:42 följande:
    Har nu läst 31 sidor i tråden och frågan som jag ställer mig då är: Ni som tycker att det finns fattigdom i Sverige, vad ska man göra för att den ska försvinna då?

Ska man höja skatten för låg- och medelinkomsttagare ( att höja bara för höginkomsttagare ger knappast tillräckligt med pengar)?

Det finns ju helt klart de som inte prioriterar rätt med sina pengar och spenderar dem på läsk, cigg, alkohol, djurmat etc istället för att köpa kläder till barnen, se till att barnen har tillräckligt med mat, ser till att de har råd med ett par matsäckar, lucialinnen, skridskor etc. Vad ska man göra med dessa föräldrar? Ska man ge dem mer pengar? Höja bidragen? Hur troligt är det att de kommer att prioritera bättre då?

Hur gör man med uteliggare som håller sig undan myndigheter och inte anpassar sig till deras krav? Ska de få pengar ändå?

Hur många är det egentligen som verkligen inte har mat på bordet, som inte äger någonting som kan säljas, inte har några tillgångar alls och som ÄNDÅ nekas försörjningsstöd?

Självklart är det synd om de barn som har föräldrar som inte kan se till att de har allt de behöver men frågan är om mer bidrag till föräldrarna skulle medföra någon egentlig förändring. Jag är tveksam.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?