• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 01:49:57 följande:
    dieten består av havre, ägg, kål äpplen, lever, kyckling mm. (ja det är nyttigt)

Om ingen i fortsättningen hävdar att de behöver "kämpa för att överleva" på 8-9000 kronor per månad, kommer du inte höra mig gnälla heller.

du verkar verkligen gilla att ligga ner
    Har du alltid otur när du tänker?
    Du vet inget om mig annat än att jag inte delar dina "åsikter". Så vad var det du påstod denna gång..  at jag ligger ner?
    Beskriv på vilket sätt jag ligger ner, varför och vad jag ska göra åt det.
  • Anonym (vakna!)
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 01:53:41 följande:
    du kan köpa malet vete (jag skrev inte vetemjöl, för det finns förm andra sorter med bättre näringsvärde per krona)

Är ni verkligen såhär hjälplösa??
    Isf förstår jag varför några av er är eller har varit bidragsberoende 
    Vad ska du göra med mjölet? Äta som det är och svälja med vatten?
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 01:42:37 följande:
    då antar jag att du tar tillbaka påståendet om proteinbrist?
    Då antar jag att du tar tillbaka ditt påstående om att du inte är kostexpert.
    Mer lever och vitkål dagarna i ända till folket!

Vet du vad det riktigt roliga är?
    Att du inte inser själv hur bortgjord du är o att du gräver gropen djuupare o djupare för vaje inlägg. :D
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-18 01:56:07 följande:
    Har du alltid otur när du tänker?
    Du vet inget om mig annat än att jag inte delar dina "åsikter". Så vad var det du påstod denna gång..  at jag ligger ner?
    du vet inget om mig, ändå påstår du att jag "älskar att sparka på de som ligger"

otur? 
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 01:57:48 följande:
    Nä man ska slicka iglooväggarna så kombinerar man nytta med nöje.
  • Annette 732
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 01:29:42 följande:
    jag behövde googla lite men det var inte svårt att hitta 0,75-0,9g per kilo kroppsvikt är rdi (förmodligen mer än vad som behövs för att överleva men i brist på tillförlitliga siffror använder vi dessa)

en person på 65kg behöver ca 55g protein/dag

lever 100g                            17,5g protein (eller 14g om du ist äter 2 ägg)
    havregryn 250g                  33.5g
    majsolja                               1g
    vete 250g                             30g protein
    Vitkål 225g                              3,5g  
                              ----------------------------
                                                    = 85,5g protein per dag 

Varför har du inte räknat på det här själv innan du försöker sätta dit mig
    ok för att dra det til sin spets, såg att jag skulle behöva 55g protein varje dag.
    då skulle jag äta:
    en räkmacka och bacon så har jag det behovet täckt, och lite till eftersom det ger 57,6g protein.

räkmacka:
    100g sallad=1,1g protein
    100g räkor= 14,1g protein
    200g ägg= 25g protein
    10g majonnäs= 1g protein

stekt bacon:
    10g stekt bacon=16,4g protein.

jag käkar LCHF redan så jag har koll på mina siffror.

men för er som tycker det är kul med siffror:
    www.fineli.fi
  • Selfish Geene
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 01:57:48 följande:
    Personligen skulle jag föredra att göra pasta, eller pannkaka, eller kroppkakor eller ngt liknande (det finns en mängd användningsområden för vete)
    men du kan säkert äta det med bara vatten också, borde inte förändra näringsvärdet, men smaken kanske inte är så angenäm.

Lagar du inte mat i vanliga fall?
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 01:58:59 följande:
    du vet inget om mig, ändå påstår du att jag "älskar att sparka på de som ligger"

otur? 
    Det är konstaerande efter ditt beteende i tråden, du sparkar på en grupp människor.
    Du kan inte jämföra det med det du gör, kommer med påstående om mig som PERSON.

Nå kan du nu svara denna gång. Har du alltid otur när du ränker?
  • modesto
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 01:53:41 följande:
    du kan köpa malet vete (jag skrev inte vetemjöl, för det finns förm andra sorter med bättre näringsvärde per krona)

Är ni verkligen såhär hjälplösa??
    Isf förstår jag varför några av er är eller har varit bidragsberoende 

mat behöver inte krångla till det, det SLÄNGS en massa bröd i affärer, som är bara några dagar gammal (övergången best före datum), ingen fel på det. Jag brukar mata änder och FÅ bröd, frågade först själv, nu frågar de MIG om jag vill ha "gamla bullar". Jag äter inte det mesta av det för att jag inte vill gå upp i vikt, men de vill så gärna  ge det till mig för att annars ska de skicka brödet till södra sverige och bränna!!!

jag äter faktiskt bakelser och annat gott på min låga pension, jag brukar titta på halva pris lappar, eller annat som har gått ut eller på väg att gå ut. Man måste veta vad är det för datum idag och man kan hitta fynd i affären som man FÅR, för att datum är övergången, i regel är det fortfarande ingen fel på varan. Det är till de som säger att de svälter, man kan väl svälja sin stolthet och lära sig bli "streetsmart" överlevare om man har låg inkomst och vill ha guldkanten på tillvaron.

• netza

Folk som påstår att det inte finns fattigdom eller misär i sverige måste vara korkade, blinda och naiva. Än mer när man jämför med u-länder. Det handlar om fattigdom utifrån svenska mått mätt.

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?