• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Donum
    miracle20 skrev 2012-03-18 11:26:30 följande:
    Såklart det finns fattiga i Sverige tror det har blivit värre nu än det var förr i tiden.
    Vilket "förr i tiden" syftar du på då?
  • Anonym (en som vet)

Såhär mycket fick jag av soc: 

Hyra: 4000kr
    El: ca 400kr
    Hemförsäkring: 60kr
    Busskort: 500kr
    Riksnorm: 3840kr

Utöver detta fick jag även: 
    Akut Tandvård
    Läkarvård
    Receptbelagd medicin
    Fri tillgång till Gym
    Betald resor till andra städer (vid jobbintervju). 
    Betalda kurser/certifikat som gynnar mina arbetsmöjligheter. Tex kan man få truckkörkort, olika datacertifikat eller annat som man kan behöva för att stärka ens arbetsmöjlighet.  

• jesus666
    Donum skrev 2012-03-18 11:30:57 följande:
    Vilket "förr i tiden" syftar du på då?
    han menar nog på 60 talet, sveriges glansperiod då alla fick jobb, nu har vi ju importerat en massa arbetslöshet, finns inte på kartan att alla kan få sig ett jobb..
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (relativt) skrev 2012-03-18 11:29:12 följande:
    Jag talar ju om för dig att det inte är så! Där jag bor är det bara subventionerat för barn och socialen godkänner inte det för vuxna bara för att du tror det.
    Enligt SOcialstyrelsens riktlinjer: 

Särskilda skäl att beräkna kostnader till en högre nivå

Socialnämnden bör beräkna kostnaderna enligt riksnormen till en högre nivå bl.a.
    – om den enskilde av medicinska skäl har behov av dyrare kost,
  • Donum
    jesus666 skrev 2012-03-18 11:32:39 följande:
    han menar nog på 60 talet, sveriges glansperiod då alla fick jobb, nu har vi ju importerat en massa arbetslöshet, finns inte på kartan att alla kan få sig ett jobb..
    Aha. Så "fattiga" hade det bättre ställt på 60-talet, menar du?

• Anonym (relativt)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 00:27:28 följande:
    Om man själv väljer alternativa mediciner osv så ingår de naturligtvis ej. De som föreskrivits av läkare får man ersättning för.
    Nej så enkelt är det inte
  • Anonym (en som vet)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 11:30:46 följande:
    Jag? Tror du får läsa om det jag har skrivit. Du skrev att man får 4000, det är en skillnad på 140 kr/månad. Kanske inget för dig men för den som lever knapert kan det vara en kännbar summa. På ett år blir det 1920 kronor. En förmögenhet för den som inget har!
    och du skrev att man får 3600 vilket skiljer 240kr, vilket blir 2880 kr på ett år ;)
  • Anonym (Inte soc)

Fattigdom är absolut ett relativt begrepp i Sverige. Men i en familj som vår med endast en familjeförsörjare och en psykisk sjuk vuxen blir det ganska konkret. Personen med jobb har inte råd till karensdag, mediciner, läkarbesök, tandläkare... För att kunna behålla jobbet måste man ibland ha extrautgifter som bekosta fika på jobbet, samla ihop till present eller liknande. Även barnen behöver ibland gå på kalas, även om de oftast tackar nej... Jag har levt i skräck för att bli sjuk, för vad skulle det bli av min familj då?

Och att hålla en viss fasad är inte bara av stolthet, men en nödvändighet för att inte halka ännu mer utanför...

Men att inte ha råd med sjukvård och att vara sjuk för att man har en sjuk anhörig, det betyder att man saknar ngt grundläggande.

Som tur är så har vi gratis sjukvård till barn i Sverige, annars hade det knäckt vår familj i allafall!

• Anonym (Me)
    Nanime skrev 2012-03-18 11:16:56 följande:
    Jag hade redan en depression så att ständigt bråka när man är hemma blir ju knappast bättre. Men vi hittade anledningen till min depression och skoltrötthet senare, en blandning av p-piller(hormoner) och ADHD.

Jag har ansträngt mig, jag har jobb, är snart färdigutbildad och jag kämpar på så gott jag kan med de förutsättningar jag har.
    Det du måste förstå att det inte alltid är så bara... Det kan verka lätt för dig men alla har inte samma förutsättningar som dig, alla har inte samma förutsättningar som mig heller. Jag har skapat mig själv ett liv, det jag pratade om var förut, dåtid, att det kan vara svårt. Men vem som helst kan ju fixa det. Men allt sker inte över en dag. Då får det att låsa som självklarheter att söka utbildning någon annanstans men sen då? Då ska man fixa boende där.
    Och man får inte ett jobb genom att flytta, men måste ha ett jobb för att kunna flytta...
    DET ÄR INTE SÅ ENKELT ALLA GÅNGER!

Ja, bra för dig att det ordnat sig. Om du redan hade en depression, varför utreddes inte det då förrän senare?

Jag har inte sagt att man ska flytta utan jobb men folk söker fan inte jobb som ligger "för långt" ifrån där de bor.

Många av de skåningar jag känner blir fan helt förskräckta redan om pendlingstiden överstiger 30 minuter enkel väg. Då är det ju Norrland man pendlar till juuuu. Veckopendling vet de inte vad det är. Flytta? Gärna men inte för att hitta jobb. Det går bra att flytta om man skaffat sig ny kärlek.
  • Anonym (vakna!)
    Anonym (en som vet) skrev 2012-03-18 11:34:04 följande:
    och du skrev att man får 3600 vilket skiljer 240kr, vilket blir 2880 kr på ett år ;)
    Citera gärna där jag har skrivit det!
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?