• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym

Handlar man på ica fattar jag att pengarna inte går ihop.
    Man är korkad om man handlar där..
    Får samma mat på lidl för halva kostnaden..
    När jag precis flyttat hemifrån handlade ja alltid på ica ca 600 i veckan..
    Nu handlar jag på lidl o netto o kommer undan med 300 i veckan och då köper jag alltid något onödigt samtidigt. =) 

Tror många hade haft mer pengar om man kollade upp billigare alternativ till dvs saker så att det blir drägligare.
    Men jag har själv levt så kallat "fattigt" i större delen av mitt liv, så jag förstår vad ni menar. 

• Anonym (relativt)
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 11:33:04 följande:
    Enligt SOcialstyrelsens riktlinjer: 

Särskilda skäl att beräkna kostnader till en högre nivå

Socialnämnden bör beräkna kostnaderna enligt riksnormen till en högre nivå bl.a.
    – om den enskilde av medicinska skäl har behov av dyrare kost,
    B Ö R

Det innebär inte att de SKA eller att de gör det
  • Loket
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 11:29:07 följande:
    Hur många är så pass sjuka att de inte kan jobba med någonting alls? Varken deltid, halvtid eller heltid? Då betyder det att de inte kan göra något överhuvudtaget, verkligen synd om dem. Aldrig kunna påta i trädgården, åka iväg, gå på stormarknader, uppleva naturen, fika på stan, etc., etc. Tror inte det är så många som är så pass sjuka.

Visst var det bättre under sosseregimen när nästan vem som helst kunde lyfta socbidrag, sjukbidrag, etc. Många har nog blivit för bekväma på grund av det men t.o.m. sossarna insåg det för en del av de nya reglerna var faktiskt på gång och andra redan införda, redan under sossarna.

Ja, de som är riktigt sjuka och har arbetat större delen av sitt liv tycker jag ska få hjälp. De som har levt på sina föräldrar, sedan gått på soc, levt på sambor för att nu plötsligt "bli sjuka" utan att någonsin själva lyft ett finger tycker jag inte speciellt synd om. Bara en massa ursäkter från folkskygga människor.

Eget ansvar är i dag ett begrepp som är utrotningshotat i Sverige.  
    Om du läser mitt föregående inlägg igen så framgår det där att ca 70% åter är i sjukförsäkringen och totalt sett är det drygt 90% av de som utförsäkrats ej har ett jobb varken på heltid eller deltid det beror inte främst på att de är lata jävlar utan pga att de ej kan jobba pga sjukdom.

Alliansen gick hårt ut med att fusket var stort inom sjukförsäkringen, gunnar axen påstod tex att fusket var uppemot 25% bland dem som har sjukersättning så för att bevisa alliansens tes så lät man genomföra 3 oberoende utredningar för att utröna hur omfattande fusket var, två genomfördes av försäkringskassan och en av delegationen för felaktiga utbetalningar. Samtliga kom fram till att fusket inte var i närheten av det alliansen påstått utan det medvetna fusket anses ligga på ca 0,5-1% dvs långt ifrån de uppemot 25% som axen malde på om.

Vidare så har alliansen gjort stort  nummer av att fusket med VAB (dvs vård av barn) är omfattande så man införde en anmälningsplikt / registrering på dagis där personalen skall fylla i om ett barn är närvarande eller ej så att försäkringskassan sedan kan jämföra deras dokumentation med påstådda vab-dagar som en förälder har tagit ut.

Även här påstod alliansen att fusket var stort och att den genom deras nya åtgärder skulle minska kraftigt men efter det infördes så har inte vab-dagarna minskat utan tvärtom ökat så nu är man inne på att ta bort dessa regler från försäkringskassans sida då det anses dyrt och ineffektivt

För att återgå till de som är sjuka så låt mig ställa en retorisk fråga om än viktig sådan, vad anser du att en sjuk person skall få / klara av att göra för att fortsatt kunna kalla sig sjuk och få ersättning från staten?

Får denna person klara av att handla själv, städa, tvätta sig, äta/laga mat eller kanske vattna blommorna / rensa rabatten kanske en gång i veckan vilket tar 30 minuter, eller är dessa saker att likställa med arbete enligt dig

För att anses ha en arbetsförmåga så skall man kunna jobba minst 25% eller 2h/dagen enligt de regler som finns idag.

Vidare undrar jag om du tycker folk som fötts sjuka får skylla sig själv t.ex. folk med svåra funktionshinder neurologiska skador osv det låter faktiskt så på ditt resonemang. En annan fråga som givetvis dyker upp är vad folk som fötts sjuka eller blir sjuka i ung ålder innan de hunnit börja jobba skall leva på om de ej får sjukersättning är det socialbidrag, sina anhöriga eller allmosor från allmänheten dessa skall hoppas på?

Slutligen så är det värt att påminna om att andelen unga sjuka med aktivitetsersättning (samma som sjukersättning men är man under 30 år kallas det aktivitetsersättning) har ökat kraftigt sedan alliansen tog makten, inte sjunkit. Vidare så är de flesta med sjukersättning personer som är 55-64 år och som har jobbat större delen av sitt liv.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 11:56:16 följande:
    Handlar man på ica fattar jag att pengarna inte går ihop.
    Man är korkad om man handlar där..
    Får samma mat på lidl för halva kostnaden..
    När jag precis flyttat hemifrån handlade ja alltid på ica ca 600 i veckan..
    Nu handlar jag på lidl o netto o kommer undan med 300 i veckan och då köper jag alltid något onödigt samtidigt. =) 

Tror många hade haft mer pengar om man kollade upp billigare alternativ till dvs saker så att det blir drägligare.
    Men jag har själv levt så kallat "fattigt" i större delen av mitt liv, så jag förstår vad ni menar. 
    Lidl är inte alls billigast utan de har EN DEL varar som är billigare. Handlar man allt på Lidl så kostar det nästan på kronan lika mycket som på ICA. Billigast i så fall är Citygross.

Ska man spara pengar ska man ha tid och förutsättningar så att man kan galoppera runt i flera olika affärer och konsekvent välja det allra billigaste alternativet.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 10:31:23 följande:
    Det finns inga fattiga människor i Sverige eftersom att man på soc med bidrag osv får runt 5000kr i månaden utöver betald hyra osv vilket enligt mig är mycket pengar.

Tänk då en student som faktiskt gör något vettigt istället för att sitta hemma arbetslös som då har 6000kr i LÅN av sina 8000kr i månaden. Likaså de som går på a-kassa som kan få ut lika mycket pengar I ETT ÅR som någon som jobbar HELTID med en lite sämre lön.

Det som är typiskt svenskar och särskilt vänster är att man KLAGAR så jäkla mycket. Hade det varit i USA så hade ni fått finna er i att bo på gatan, eller i valfritt afrikanskt land t.ex. Ni borde vara så tacksamma över att ni får ett endaste öre de perioder då ni inte bidrar till samhället ett skit. TACKSAMMA! Men nej, istället är klagande allt man hör.

Lustigt att jag överlevde på studiebidrag och jobba extra VARJE helg. Jag fick runt 4000kr efter skatt varje månad, 2000kr på hyra och ytterligare runt 700 på räkningar, likaså i alla fall 600kr på bensin för att ta mig till och från jobbet. Det lilla resterande fick gå till mat. Jag överlevde, även om jag inte kunde spara något. Jag fick dock INGA bidrag förutom studiebidraget för att jag ju "hade ett jobb", DÅ har man väl rätt att bli lite sur när arbetslösa sitter och klagar över deras 8000-9000kr i månaden, plus sambons lön(?) alternativt underhåll och barnbidrag?!

Däremot har jag också tjänat runt 15000kr efter skatt och dom lyckades också vara slut i slutet på månaden precis som de 4000 kronorna. FÖR DET HANDLAR OM HUR MAN SPENDERAR DOM OCH LEVNADSSTANDARDEN.

Tror man att man ska "ha rätt" till att åka utomlands och käka på fina restauranger, köpa kläder för nöjes skull när man är arbetslös så är man inte bara korkad, man har lite för höga tankar om sig själv också.

SLUTA KLAGA OCH VAR LITE TACKSAMMA FÖR ALLT NI FÅR! NI SER JU BARA ER SJÄLVA LATA VÄNSTERPACK OCH INTE ALLA SOM FAKTISKT JOBBAR OCH SLITER OCH FÅR SAMMA PENGAR EFTER SKATT SOM ER FÖR ATT DOM BETALAR FÖR ER!  
  • Anonym (vakna!)
    Anonym skrev 2012-03-18 11:56:03 följande:
    Du tror att det är så enkelt som att citera en hemsida va?
    Jaa du, tänk om verkligheten vore så enkel.

Nu har flera talat om för dig att det inte stämmer det du påstår ändå fortsätter du älta det här som en trasig LP.
    Antar att du är en sån som aldrig kan ändra uppfattning eller inse att du har FEL utan du kämpar bara om att ha rätt.
    Istället för att envist hävda att det socialstyrelsen skriver inte stämmer, kan väl du som är så insatt berätta på vilket sätt det inte stämmer? Vad är det för behandlings-,  sjukvårds- och medicinkostnader som läkare ordinerar som man inte får ersättning från soc för?
  • Anonym
    Anonym (relativt) skrev 2012-03-18 11:57:41 följande:
    B Ö R

Det innebär inte att de SKA eller att de gör det
    TS kämpar om rätten att ha rätt. Hon struntar fullkomligt i att hennes påstående inte är med sanningen överensstämmande. Kräks
  • modesto
    Anonym skrev 2012-03-18 10:45:38 följande:
    Jag har lev på försörjningsstöd och måste säga att pengarna räckte gott och väl, jag kunde t.o.m lägga undan pengar. 
  • Anonym (k)
    Nanime skrev 2012-03-18 11:05:12 följande:
    OMG! I vilken kommun gäller det? Här är det 3800 kr över hyran som gäller. Det var 4400 kr förut men de sänkte den för att den skulle ligga mer jämt med närliggande kommuner :S Och då drar de av pengar om man har bidrag från andra ställen också. Men jag antar att det beror lite på var man bor.... Och har man lite räkningar tex telefon, el, försäkringar, eventuell fackavgift, kanske busskort om man behöver det(kanske ingår i nått program och har praktik) så blir det inte mycket över. Dessutom blir det mer pengar på mat om man praktiserar också.
    Nåja. Jag argumenterar inte med dig, men "dra av" är riktigt i praktiken men orsaken är att en lägstanivå för skälig levnadsnivå (vilket är under fattigdomsstrecket för Sverige) finns. Socialtjänstens jobb är att se till att alla sökande som gör det de kan för att på sikt klara sig själva kommer upp till den nivån. Alltså om man själv har 5000kr in varje månad fyller socialtjänsten ut glappet som uppstår upp till normnivån (norm för familjen+hyra+el). Det är alltså inte ett visst bidrag som ges utan en viss nivå man ska uppnå, och därför blir det som att vi drar av för inkomster.

Det är lite olika i olika kommuner och beror på hur kommunen ser ut men här godkänns utöver hyra (med maxbelopp dock)+el också:
    Hemförsäkring
    Fackavgift
    Lokala resor

däremot ingår telefonräkning och TV-licens i posten "gemensamma kostnader" och man får inte extra för det, personförsäkring anses inte ingå i skälig levnadsnivå utom för barn där den också ingår i normen så att man inte får extra för det.

Man får inte extra pengar för mat vid praktik/arbete - om det inte är så att stället man är på saknar uppvärmningsmöjligheter (och det är ovanligt, men kan gälla vissa yrken)
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 11:58:53 följande:
    Istället för att envist hävda att det socialstyrelsen skriver inte stämmer, kan väl du som är så insatt berätta på vilket sätt det inte stämmer? Vad är det för behandlings-,  sjukvårds- och medicinkostnader som läkare ordinerar som man inte får ersättning från soc för?
    Hur kommer det sig att du missat ALLA svar du fått hittils om detta?
    Hur många gånger TILL ska vi tvingas älta det för att du ska inse att du har fel, fel fel?
    Och berätta EXAKT vad som skulle vara skillnaden DENNA gång!
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?