• Loket

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Selfish Geene skrev 2012-03-17 19:38:51 följande:
    1.Säg att du köper ett par begagnade skor för 100:- (jag räknar ganska högt) de håller i 5 år. det blir 20:-/år
    2. om du äter potatis, lök och pasta (och tex fisk och bär som du fiskar/plockar själv) skulle det kosta en knapp tia per dag, det blir 3650:-/år
    3. Värme bör vara billigast att få från egenhändigt ihopsamlad ved (förslagsvis sådan som redan ligger på marken)     0:-/år
    4.en adress är inte en förutsättning för överlevnad

Hittills är du uppe i 306:- i månaden (men du får nog lägga till iaf 100-200:- till för att täcka övriga utgidfter)
    Om det nu skall gå att leva på 300 kr i månaden (vilket är omöjligt) så kanske du ska föregå med gott exempel och göra så i låt säga 3 månader och sedan berätta hur det gick, är du sugen på att göra det för att bevisa att dina påståenden är realistiska och genomförbara ?
  • Loket
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 22:34:14 följande:
    lerhyddor och grottor går också utmärkt att överleva i
    Helt seriöst är det inte dags att diskutera seriöst och inse att när man pratar om fattigdom i dessa sammanhang (alltså absolut och relativ fattigdom) vilket är fallet i denna tråd så syftar man på levnadsstandarden  I ETT SPECIFIKT LAND OCH JÄMFÖR DÅ MED FOLK SOM HAR JOBB OCH SOM BOR I DETTA LANDET inte med folk som lever på mindre än en dollar om dagen i u-lländer.
  • Loket
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 22:42:01 följande:
    varför skulle jag vilja det? Jag tycker inte alls att det låter som en trevlig tillvaro! (inte mer än för en vecka eller så och då bara om jag får använda mina dyra och fotriktiga skor och funktionskläder)

Att det går behöver jag knappast bevisa, inte tror du väl att det inte finns människor som lever just som jag beskrivit?? 
    Som sagt varför inte föregå med gott exempel istället för att mala på och dra upp helt orealistiska exempel som ej fungerar i detta landet. Försök leva i en grotta / tält / under en gran en hel vinter barfota i - 10 - 40 grader som du påstår är helt möjligt och genomförbart.

Sedan ditt påstående att kunna leva på 100-300 kr i månaden som redan bevisats i denna tråd otaliga gånger så är det omöjligt så varför dra upp helt irrelevant och orealistiska exempel?
  • Loket
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 23:00:49 följande:
    diskussioner kommer ur att vissa bidragstagare hävdar att de med socialbidragets hjälp kämpar för sin överlevnad.
    Jag har vid flera tillfällen påpekat att de måste syfta på "en skälig levnadsstandard" och inte "övelevnad", men de framhärdar att det är just överlevnadskamp det handlar om 
    De som lever på försörjningsstöd skall enligt lagens norm klara sig vilket de rent teoretiskt också gör men på längre sikt så blir det väldigt svårt vilket beror på att saker successivt går sönder och då ersättningen är beräknad till att täcka just de basala behoven (dvs grundläggande) så är en enda kostnad på x antal hundra kr i många fall ej möjlig att ta hand om.

Det i sin tur kan leda till att personen hamnar hos kronofogden, ej kan byta ut trasiga saker och som redan nämnts ej låta barnen delta i aktiviteter som kostar pengar osv.

Sedan är det relevanta här att diskutera levnadsstandarden enligt svenska normer inte enligt den som råder i afrika eller andra u-länder.
  • Loket
    Anonym (Marie) skrev 2012-03-17 23:03:42 följande:
    Men nu är du uppenbarligen inte bedömd att få a-kassa eller alfa-kassa så uppenbarligen saknas det något inte sant? För mig får du gärna sitta hemma och bli att bittrare men jag tror inte det gör någon människa gladare, framförallt inte din familj. Har du någon samtalskontakt? Du verkar uppgiven på livet och sätter allt ditt hopp till denna utbildning. Det är som de som vill banta och säger "blir jag tio kilo smalare så blir jag lycklig", sedan när det tappat de här kilona inser dem att lyckan inte sitter i kilona utan i huvudet.
    Före alliansen tog makten och ändrade reglerna för att få ersättning från a-kassan fick ca 75% av dem som var arbetslösa ersättning därifrån, i dagsläget ligger den siffran på ca 35% allt enligt en rapport som släpptes för några veckor sedan.
  • Loket
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 23:04:23 följande:
    men matpriserna höjs väl inte?
    Sist jag kollade hade matpriserna stadigt sjunkit sedan 80-talet 
    Senaste åren har matpriserna höjts kraftigt tex mejeriprodukter och kaffe har blivit 30 - 60% dyrare likaså har kött blivit dyrare för 1-2 år sedan kostade köttfärs 30-40 kr kilot när den såldes som lockvara idag får du ej tag på köttfärs under 50 kr/kg.
  • Loket
    Anonym (klaga inte) skrev 2012-03-17 23:08:35 följande:

Passar man inte in i systemet så beror det på en själv, “utbildning” är inte en och samma linje för alla utan det finns flera tusen olika vägar man kan gå som alla bekostas av staten. Ingen människa kan i ärlighetens namn säga att man inte passar in i någonting alls.

Vill du betala för ett ”bra liv” till din näromgivning så finns alltid möjlighet att skänka pengar till välgörenhet eller starta en egen fond att sätta av pengar i. Egna pengar gör man vad man vill med och skänka till andra är naturligtvis ett alternativ. Men statens roll är i mitt tycke endast att förse befolkningen med förutsättningar – inte garantera en viss outcome med skattebetalarnas medel. Det måste finnas en klar och tydlig skillnad i levnadsstandard mellan dem som studerar/arbetar/startar företag etc och dem som är skoltrötta/arbetströtta/inte vill flytta till annan ort för att få jobb etc, annars finns ju inga incitament att välja det första spåret.

De enda som jag tycker skattebetalarna ska hjälpa är dem som drabbas av sjukdom/skada som man inte kunnat hjälpa, flyktingar och andra som inte haft förutsättningar - även om jag också tycker att alla människor ska inse att sjukdom/arbetslöshet/skilsmässa/graviditet/dödsfal l etc som gör att man i perioder inte kan arbeta fullt ut är naturliga skeenden som förekommer i alla människors liv och som man måste spara en buffert till för att kunna hantera. Tyvärr verkar sparande stå ganska lågt på mångas prio-lista, något halvonödigt man ev kan ägna sig åt efter att man varit på systemet, köpt en ny tröja man eg inte behövde, druckit vin på krogen för 100 spänn glaset eller gått på bio med hela familjen. Själv sparar jag först och roar mig sen. Det borde fler göra.

Du säger att de enda grupper som skall få rimlig hjälp är sjuka, vet du inte att alliansens sjukförsäkringsreform som enligt dem skulle få tillbaka 90% av de sjuka i jobb igen och endast 10% skulle återföras till sjukförsäkringen i verkligheten (allt enligt statistik från försäkringskassan (FK) som finns att läsa på deras hemsida) blev det så att inte ens 10% av de utförsäkrade har jobb och av dessa är det ca 0,5% som har ett arbete helt utan statliga subventioner.

För övrigt så har alliansens sjukförsäkringsreform resulterat i att väldigt många utförsäkrade har fått en ersättning i paritet eller under socialbidragsnormen alternativt har blivit nollklassade, alltså ej får ersättning från vare sig försäkringskassan, arbetsförmedlingen och i många fall inte heller från socialen pga att de äger något av värde.

Tycker du det är bra ?
  • Loket
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 23:09:20 följande:
    Jag föregår med gott exempel och beter mig inte som ett bortskämt barn.
    Istället uppskattar jag alla förmåner jag har turen att få ta del av och låtsas inte att jag "kämpar för min överlevnad" som en annan "robinson-tävlande"

jag hävdade att man kan överleva på ungefär 500:- per månad (förmodligen mindre), det håller jag fast vid 

Så om det nu är möjligt så får du väl föregå med gott exempel och leva på 500 kr i månaden i låt säga 3 månader eller vill du inte det?

Seriöst så är du patetiskt eller ett troll
  • Loket
    Anonym skrev 2012-03-17 23:11:59 följande:
    Tycker 3000 man får räcke refter räkningar bet om man strukturerar, Handla billigt m.m går ju om man kolla priser om man då inte jobbar. Ni får ju el hyra bet, det dyraste.
    Allt handlar vad man gör det till, visst blir det tufft men vet folk som ändå inte vill jobba o lever på bidrag 
    Du får ca 3500 kr från socialen + ersättning för hyran och elen (dock är det ej säkert du får ersättning för hela hyran utan kanske bara för 50-70% av den om ens det om socialen anser att hyran är oskälig. För dessa 3500 kr skall du alltså betala andra fasta räkningar såsom telefon, tv-licens, eventuell sophämtning, försäkringar, bredband + diverse andra räkningar såsom eventuella lån som du dragit på dig innan du vart socialbidragstagare, csn osv.

Så nej du lever ej som en kung på socialbidrag utan får för det mesta vända på varje krona sedan ska du även klara av att köpa kläder, mat, hygienartiklar och så vidare för det som blir över.
  • Loket
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 23:21:44 följande:
    Det stämmer inte. Senast idag fanns det köttfärs på Willys där jag bor för 29.90 per kilo. Man kollar både svenskt kött men även billigast möjliga, samma med kaffe och mejerivaror. Tyvärr kan man inte räkna med att få leva på ekologiska varor eller köpa märkesprodukter när man lever på t.ex försörjningsstöd, men det trodde jag alla var medvetna om.
    Jag jämför priset på svensk köttfärs och kända märken på kaffe som gevalia och lövberg lila, irländsk köttfärs har jag sett för 40 kr kg för nåt år sedan kostade det här 30 kr/kilot. Kaffe från lövbergs lila och gevalia kostade för nåt år sedan 35 kr / kg idag kostar det 65-70 kr/kg när det säljs som lockvara. Smör från arla kostade för nåt år sedan 60 kr/kg idag ligger det på 80 kr/kg om jag såg rätt osv.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?