Anonym (klaga inte) skrev 2012-03-17 23:08:35 följande:
Passar man inte in i systemet så beror det på en själv, “utbildning” är inte en och samma linje för alla utan det finns flera tusen olika vägar man kan gå som alla bekostas av staten. Ingen människa kan i ärlighetens namn säga att man inte passar in i någonting alls.
Vill du betala för ett ”bra liv” till din näromgivning så finns alltid möjlighet att skänka pengar till välgörenhet eller starta en egen fond att sätta av pengar i. Egna pengar gör man vad man vill med och skänka till andra är naturligtvis ett alternativ. Men statens roll är i mitt tycke endast att förse befolkningen med förutsättningar – inte garantera en viss outcome med skattebetalarnas medel. Det måste finnas en klar och tydlig skillnad i levnadsstandard mellan dem som studerar/arbetar/startar företag etc och dem som är skoltrötta/arbetströtta/inte vill flytta till annan ort för att få jobb etc, annars finns ju inga incitament att välja det första spåret.
De enda som jag tycker skattebetalarna ska hjälpa är dem som drabbas av sjukdom/skada som man inte kunnat hjälpa, flyktingar och andra som inte haft förutsättningar - även om jag också tycker att alla människor ska inse att sjukdom/arbetslöshet/skilsmässa/graviditet/dödsfal l etc som gör att man i perioder inte kan arbeta fullt ut är naturliga skeenden som förekommer i alla människors liv och som man måste spara en buffert till för att kunna hantera. Tyvärr verkar sparande stå ganska lågt på mångas prio-lista, något halvonödigt man ev kan ägna sig åt efter att man varit på systemet, köpt en ny tröja man eg inte behövde, druckit vin på krogen för 100 spänn glaset eller gått på bio med hela familjen. Själv sparar jag först och roar mig sen. Det borde fler göra.
Du säger att de enda grupper som skall få rimlig hjälp är sjuka, vet du inte att alliansens sjukförsäkringsreform som enligt dem skulle få tillbaka 90% av de sjuka i jobb igen och endast 10% skulle återföras till sjukförsäkringen i verkligheten (allt enligt statistik från försäkringskassan (FK) som finns att läsa på deras hemsida) blev det så att inte ens 10% av de utförsäkrade har jobb och av dessa är det ca 0,5% som har ett arbete helt utan statliga subventioner.
För övrigt så har alliansens sjukförsäkringsreform resulterat i att väldigt många utförsäkrade har fått en ersättning i paritet eller under socialbidragsnormen alternativt har blivit nollklassade, alltså ej får ersättning från vare sig försäkringskassan, arbetsförmedlingen och i många fall inte heller från socialen pga att de äger något av värde.
Tycker du det är bra ?