Inlägg från: jesus666 |Visa alla inlägg
  • jesus666

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

se till att aldrig bli beroende av staten. man ser ju hur det går för nordkorea där alla är beroende av staten. så försök att bli fria utan att ta emot från staten, det är mitt tips..

• jesus666
    Astarte skrev 2012-03-18 11:11:19 följande:
    Nej, det var nog det jag hade missat. Det visar bara att jag lever en dryg 1000-lapp under minimum!
    det är väl bra att du är förberedd, i framtiden kanske bidragen kommer halveras, om vi hamnar i samma sits som grekland etc, då klarar du dig men de andra får stora bekymmer.
  • jesus666
    Donum skrev 2012-03-18 11:20:03 följande:
    Tja... Fattigdom är ju relativt. Jag tycker att det är aningens smaklöst att tala i termer av "fattigdom" när fattigdomsgränsen innebär en vansinnigt mycket högre levnadsstandard än i stort sett alla andra länder. Det blir ett cirkelresonemang, att man ska ha mer för att levnadsstandarden är så hög från början. 
    vi ska ha som mål att ha hög levnadsstandard, bara för att länder har det sämre så ska vi inte låta de fattiga få ha det lika illa som de..
  • jesus666
    Donum skrev 2012-03-18 11:30:57 följande:
    Vilket "förr i tiden" syftar du på då?
    han menar nog på 60 talet, sveriges glansperiod då alla fick jobb, nu har vi ju importerat en massa arbetslöshet, finns inte på kartan att alla kan få sig ett jobb..
  • jesus666
    Donum skrev 2012-03-18 11:33:32 följande:
    Aha. Så "fattiga" hade det bättre ställt på 60-talet, menar du?
    de kunde lätt få ett jobb och förändra sin situation, idag är det svårt med jobb vilket gör att folk fastnar i fattigdom, rätt imponerad av de som klarar sig på 3000 kr, en vecka skulle jag max klara mig på det..
  • jesus666
    Donum skrev 2012-03-18 13:01:33 följande:
    Jag tycker att du förenklar saken oerhört. Det handlar varken om bara pengar eller bara jobb. Det handlar minst lika mycket (om inte mer) om psykisk ohälsa och social bakgrund. 

Jag ifrågasätter att det rör sig om fattigdom när man har så hög levnadsstandard. 
    de har inte hög levnadsstandard med svenska mått mätt, vi kan ju inte jämföra oss med u länder eftersom vi ligger så långt före de. 
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?