Inlägg från: Anonym (klaga inte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (klaga inte)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 22:26:00 följande:
    Blir det gratis med litteratur, busskort, exkursion, kopior och levnadskostnader när man studerar?

Litteratur, kopior etc (dvs det som kan klassas som “arbetsmaterial”) får man studiebidrag för (dvs inte lån). Detta är omkring 2000 i månaden och täcker fint studierelaterade arbetskostnader. Lånet är för din försörjning. Det är generöst i mitt tycke att både få själva utbildningen betald (inga terminsavgifter – världsunikt!), + bidrag till litteraturkostnader + möjlighet att låna till levnadsomkostnader, dessutom till världens mest förmånliga återbetalningsvillkor.

Vad klagar folk på? Sen att en massa väljer att inte studera och sen får svårt att hitta jobb, blir arbetslösa, inte kan åka till Gran Canaria, barna blir lessna osv är en annan femma. FÖRUTSÄTTNINGARNA att inte vara fattig finns i Sverige, upp till var och en hur man förvaltar förutsättningarna. Jag tycker inte det är statens uppgift att garantera att alla har en kanoninkomst oavsett hur de presterar och vilket ansvar de tar, statens uppgift är bara att säkerställa att det finns förutsättningar att lyckas. Det finns det i Sverige.

/Säger en som bott/arbetat/studerat i fem andra länder i tre världsdelar. Dit skulle en del svenskar flytta och fatta hur bra de har i Sverige.

• Anonym (klaga inte)
    Poulsen skrev 2012-03-17 22:49:45 följande:
    Håller med till viss del. Det finns möjlighet i Sverige, men inte för alla. För alla har inte möjlighet till utbildning, de passar helt enkelt inte in i systemet. Missuppfatta mig rätt nu, jag tycker Sverige är ett fantastiskt land att växa upp  och leva i och i mångt och mycket så har alla samma möjlighet. Men i många sammanhang har vi inte det och då tycker jag att det är självklart att staten tar hand om dem som inte klara det själva.

Som student (studerar juridik, mig passar systemet utmärkt) och blivande mamma vill jag att mina barn ska slippa växa upp i ett samhälle där deras bästa vänner inte har råd att leva ett bra liv. Barnen ska slippa se och drabbas av att samhället är uppdelat i klasser där viss har råd att ta med smörgåsar med massa pålägg som skolmat och andra bara ett äpple (som i Norge där maten i skolan tas med hemifrån). Nej, jag betalar gärna skatt till staten så att mina grannar och barnens skolkamrater kan ha fina liv och berika min vardag med  sådant som inte går att värdera i pengar, dvs ett rikt umgänge men människor från olika kulturer och tider.

Jag vill att vi ska ha ett mångkulturellt, jämställt och jämlikt Sverige. I den bästa av världar behöver inte staten hjälpa till men den bästa av världar finns inte än.

Passar man inte in i systemet så beror det på en själv, “utbildning” är inte en och samma linje för alla utan det finns flera tusen olika vägar man kan gå som alla bekostas av staten. Ingen människa kan i ärlighetens namn säga att man inte passar in i någonting alls.

Vill du betala för ett ”bra liv” till din näromgivning så finns alltid möjlighet att skänka pengar till välgörenhet eller starta en egen fond att sätta av pengar i. Egna pengar gör man vad man vill med och skänka till andra är naturligtvis ett alternativ. Men statens roll är i mitt tycke endast att förse befolkningen med förutsättningar – inte garantera en viss outcome med skattebetalarnas medel. Det måste finnas en klar och tydlig skillnad i levnadsstandard mellan dem som studerar/arbetar/startar företag etc och dem som är skoltrötta/arbetströtta/inte vill flytta till annan ort för att få jobb etc, annars finns ju inga incitament att välja det första spåret.

De enda som jag tycker skattebetalarna ska hjälpa är dem som drabbas av sjukdom/skada som man inte kunnat hjälpa, flyktingar och andra som inte haft förutsättningar - även om jag också tycker att alla människor ska inse att sjukdom/arbetslöshet/skilsmässa/graviditet/dödsfall etc som gör att man i perioder inte kan arbeta fullt ut är naturliga skeenden som förekommer i alla människors liv och som man måste spara en buffert till för att kunna hantera. Tyvärr verkar sparande stå ganska lågt på mångas prio-lista, något halvonödigt man ev kan ägna sig åt efter att man varit på systemet, köpt en ny tröja man eg inte behövde, druckit vin på krogen för 100 spänn glaset eller gått på bio med hela familjen. Själv sparar jag först och roar mig sen. Det borde fler göra.

• Anonym (klaga inte)
    infragilis skrev 2012-03-17 23:19:23 följande:
    Jag anser att frisörklippning är lyx. Jag klipper mig själv, så svårt är det inte. Dusckkräm kostar en tia halvlitern på ÖB.

Jag har råd men köper ändå inte duschkräm (använder skummet som blir av schampot i hårtvätten till resten av kroppen, det är samma sak i schampoflaskor som i duschkrämsflaskor bara olika ettiketter sa det spelar ingen roll – ren blir man ändå). Så duschkräm borde en låginkomsttagare kunna överleva utan också :) Håller med att frisörklippning är lyxkonsumtion.

• Anonym (klaga inte)
    Loket skrev 2012-03-17 23:21:52 följande:
    Du säger att de enda grupper som skall få rimlig hjälp är sjuka, vet du inte att alliansens sjukförsäkringsreform som enligt dem skulle få tillbaka 90% av de sjuka i jobb igen och endast 10% skulle återföras till sjukförsäkringen i verkligheten (allt enligt statistik från försäkringskassan (FK) som finns att läsa på deras hemsida) blev det så att inte ens 10% av de utförsäkrade har jobb och av dessa är det ca 0,5% som har ett arbete helt utan statliga subventioner.

För övrigt så har alliansens sjukförsäkringsreform resulterat i att väldigt många utförsäkrade har fått en ersättning i paritet eller under socialbidragsnormen alternativt har blivit nollklassade, alltså ej får ersättning från vare sig försäkringskassan, arbetsförmedlingen och i många fall inte heller från socialen pga att de äger något av värde.

Tycker du det är bra ?

En av anledningarna till att många inte kommer tillbaka till jobb är de tidigare osannolikt generösa ersättningsreglerna som cementerat folk i bidragsberoende. Man behöver inte vara Einstein för att begripa att den som befunnit sig utanför arbetsmarknaden i väldigt lång tid har svårt att komma in igen, det är precis därför som det är viktigt att bidragsleverne är begränsat till korta övergångsperioder. Bidrag ska aldrig vara en permanent livsstil.

Men det finns en grupp som tidigare kunnat vila i sossarnas bidragsparadis som nu faller mellan stolarna, det är olyckligt men nödvändigt för att få ordning på finanser och land inför framtiden. Observera att det inte är speciellt mycket av det som borgarna infört som kommer att tas bort vid ett eventuellt regeringsskiftet – sossarna är säkert mycket tacksamma för en hel del som de också inser måste införas men som de hade kunnat göra pga sina väljare :)

Att man kan bli sjuk/skadas ingår för mig i livsberäkningen – man ska börja spara från första arbetsdagen och sen när olyckan inträffar så ska det finnas en tillfällig stöttning från samhället under en akut period och när det akuta är över så bygger livet åter på eget ansvar.

• Anonym (klaga inte)
    Poulsen skrev 2012-03-17 23:25:11 följande:
    Håller med om att man ska ha en buffert, absolut!

Jag betalar hellre skatt och försöker tillförsäkra en bra levnadsstandard för många ist för att skänka matpengar till grannarna.

Jag har ett konkret verkligt exempel: En kvinna +40, tre barn och gift. Företagen hon jobbar på går i konkurs och hon står utan arbete. A-kassan säger att om hon inte söker jobb och tackar ja till det hon får så blir hon utan a-kassa. Det gäller HELA Sverige. Hennes man har heltid men de klarar sig inte på enbart hans lön. Hon söker massa jobb i närområdet men dom vill att hon ska söka jobb som ligger 50-100mil från där hon bor. Moment 22 uppstår, hon MÅSTE söka ett lämpligt jobb som ligger 60mil från där dom bor, om hon får det måste hon tacka ja. För mig låter det hemskt att hon som jobbat hela livet ska vara tvungen att flytta 60mil från hus och familj för att få det att gå ihop. Ett sånt samhälle vill jag inte ha. Att man tvingar familjer till uppbrott och tar i från barn ena föräldern (som dom tom. har rätt till enligt föräldrabalken). Nej tack, jag är GLAD att betala skatt om jag kan bidra till att mina medmänniskor slipper genomgå sånt lidande.

Jag respekterar att vi tycker olika, i slutändan handlar det ändå om den egna människosynen och vår skiljer sig uppenbarligen åt.

Varför är det fruktansvärt att man måste flytta för att hitta ett jobb? Man kan inte sätta arslet på punkten A och säga ”fixa jobb till mig här annars får ni betala mina levnadsomkostnader när jag inte jobbar”. Resonerar man så så vill man ju inte ens göra rätt för sig. Har själv flyttat många ggr, fem ggr mellan olika länder för att mina jobb funnits i andra länder. Inga problem, en självklarhet att jag ska komma till jobbet, jobbet ska inte komma till mig.

Tycker bara det är konstigt att kalla det “lidande” när folk måste hantera normala förändringar som inträffar i alla människors liv.

• Anonym (klaga inte)
    infragilis skrev 2012-03-17 23:49:18 följande:
    Jag tycker att det är hemskt att tvingas splittra familjen.

Man tvingas inte splittra nånting, man kan 1) flytta båda och söka nytt jobb båda, 2) en part pendlar (funkar utmärkt), 3) båda pendlar varannan vecka om det går, 4)  se det som en övergångslösning och ta ett jobb någon annanstans medans man söker jobb på samma ort.

Jag och man har periodvis bott i två olika länder/delstater, sen får man länka ihop sig när möjligheten ges igen. Inga problem, vi har två karriärer och det är helt orealistiskt att förutsätta att båda ska kunna arbeta med det vi är utbildade för på samma ort hela livet, dvs i 50 år. Man får anpassa sig till förutsättningarna, det är det som är livet och inte synd om någon för det.

• Anonym (klaga inte)
    Anonym skrev 2012-03-17 23:57:31 följande:
    Du missade vad livet är. Att det inte är lika för alla. Att alla inte är som du med dina förutsättningar.

Det är precis det jag skrev: man får anpassa sig efter sina förutsättningar – vilket vi gör trots att det innebär en hel del av det andra här i tråden kallar ”lidande” som man tydligen borde få bidrag istället för att slippa Förvånad

Vi flyttar om vi måste det för att ha inkomst, vi flyttar långt om vi måste det, vi byter land om vi måste, vi ”splittrar” familjen om vi måste. Förutsättningen för att leva övht är att man har inkomst. DET är lika för alla. Och alla får göra vad de måste för att ha inkomst. Det är inte att lida.

• Anonym (klaga inte)
    infragilis skrev 2012-03-18 00:02:08 följande:
    Precis. Fine om det gäller två vuxna som lever i en relation, men är det barn inblandade tycker jag faktiskt att det är hemskt om den ena föräldern tvingas flytta 50 mil bort.

Synd om barn som har två föräldrar med inkomst och en god levnadsstandard bara för att en förälder pendlar? Hellre bidragsberoende föräldrar som sitter hemma på dagarna och en låg levnadsstandard bara föräldrarna inte pendlar?

Vi har barn. Synd om dem? Nehej.

• Anonym (klaga inte)
    Anonym skrev 2012-03-18 00:06:19 följande:
    Ni hade karriärer, vilket jag tyder som avancerade arbeten med eftertraktad kompetens?
    Var ni högavlönade?
    Hade ni ett antal barn?

Tror du att det är samma sak om mannen i familjen jobbar på det mindre företaget han jobbat på i 10 år som montör har lätt att hitta arbete på en ny ort när frun får arbete som undersköterska på ett äldreboende 45 mil från hemorten?
    Tror du att inkomsterna räcker till veckopendling och två boenden och försörjning av barnen? 

Vi sitter båda på arbeten som är tillfälliga och ofta måste skiftas och som ger blandade inkomster, ibland högt och ibland väldigt lågt (framför allt min man beträffande det sistnämnda, jag är lite mer stabil på kort sikt). Det hade varit säkrare att förutspå framtiden med det där montörsjobbet iaf :) Men det är oväsentligt. Alla människor måste ha inkomst för att överleva, oavsett vad de gör. Alla människor måste därmed anpassa sig för att försäkra sig att de har en inkomst. Man får göra de uppoffringar som krävs. Tycker man bidragen ska kliva in för att man inte ska behöva rubba sin bekvämlighet så vill man ju inte göra rätt för sig. Man begär faktiskt att helt okända människor ska använda sin lön (som de också måste anpassa sig för att ha) för att betala levnadskostnader för människor som inte vill ändra något i sina liv så de klarar att betala för sig själva.

• Anonym (klaga inte)
    Anonym skrev 2012-03-18 00:15:06 följande:
    Nej det är inte det du skriver. Du skriver att ALLA ska göra som du gör.

ALLA ska ta ansvar för att ha inkomst, utan inkomst kan man nämligen inte leva. HUR man gör för att säkra sin inkomst skiftar däremot. Det är helt upp till en själv att anpassa livet efter de förutsättningar man har/skaffat sig. Flytta, pendla, frilansa, jobba skift, jobba natt, omutbilda sig... gör som du vill och kan. Men ansvaret för ditt liv är ditt. Och betala för ditt liv ska du göra eftersom det är du som lever det.

• Anonym (klaga inte)
    Anonym skrev 2012-03-18 00:22:21 följande:
    Ja herregud vad jag håller med dig!
    Hur familjer mår spelar ingen roll. Inte heller att barn inte mår bra av att splittras. Det är bara att förklara för dem att lite får man offra minsann bara för att de rika ska få ännu lite mer på banken.

Nej, det är bara att förklara för sina barn att så här måste vi göra nu för att ha råd med våra egna utgifter. Kom just en studie att barn som bor växelvis mår mycket bra, så barn är uppenbarligen inte beroende av ha båda föräldrarna närvarande konstant. Däremot mår barn dåligt av låg levnadsstandard och bidragsberoende föräldrar.

Hur familjer mår spelar jättestor roll, men det är också familjen som ska ta ansvar för detta välmående.

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?