• Astarte

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Jag håller nog med om att man inte behöver vara fattig i Sverige. Jag lever själv på minimum och kommer att göra det två år till. Det beror på skulder jag drog på mig när jag blev sjuk, plus att jag inte längre klarade jobbet. Prioriterar man så går det, men man måste vara noga, hålla sin budget och tänka mycket långsiktigt.

• Astarte
    Anonym (klart de finns!) skrev 2012-03-17 17:27:15 följande:
    Okej så de går med en existensminimum att leva "lyxigt".
    Att kunna skicka med matsäck 1gång i veckan till skola.
    Att dom ganska ofta har utflykter där man behöver pengar för inträde osv? Drömmer

När vår inkomst ligger på hela 8400 efter hyra, sl-kort och el.
    Så tillkommer dessutom tv, internet, kläder och dylikt OCH mat, blöjor osv.  

Så nej vi har INTE råd med extra utgifter nånstans.        
    Det beror ju på hur många ni är.
  • Astarte
    Anonym (Inte soc) skrev 2012-03-17 17:36:03 följande:
    Men det är just snacket om att om man har dåligt med pengar så beror det på dåliga val som är att verkligen sparka på de som ligger!
    Jag är inte den som tycker att alla ska vara försörjda av samhället, men alla arbetslösa och sjuka har inte gjort dåliga val, även om det säkert stämmer på en del.
    Fast man behöver inte ha gjort dåliga val för att hamna där, men säger man att man inte har råd med mat eller bra kläder till barnen så har man gjort dåliga val med sina slantar.
  • Astarte
    Annette 732 skrev 2012-03-17 21:26:41 följande:
    tittade på konsumentverkets ostnader nu...
    de räknar 180kr mobiltelefon/månad,det är ju åt helvete för lågt!
    jag har ett abonnemang som kostar 345kr/månad nu hos tele 2 och de är BILLIGAST på marknaden just nu!
    abonemnaget heter MAXI unlimited..
    Jag har 75/ mån på mobilen, och då har jag ändå ingen fast telefon. . .
  • Astarte
    Anonym skrev 2012-03-18 10:31:23 följande:
    Det finns inga fattiga människor i Sverige eftersom att man på soc med bidrag osv får runt 5000kr i månaden utöver betald hyra osv vilket enligt mig är mycket pengar.
    I vilket land bor du? Här i Sverige ligger försörjningsnormen på ca 3200 plus hyra och el.
  • Astarte
    Anonym skrev 2012-03-18 10:52:16 följande:
    Vill även tillägga att jag hade Bredband XXL (400kr i månad) och en hund med försäkring och dyr hundfoder.  

Man får nämligen ca 3000 kr tilll livsmedel/kläder/nöje samt ca 900kr till mobil/TV/förbrukningsvaror.  
    Fast då bodde du i och för sig i en kommun som valt att lägga sig lite över riksnormen. Det hade blivit ett par hundralappar mindre i en annan kommun.
  • Astarte
    Anonym (en som vet) skrev 2012-03-18 11:00:08 följande:
    I vilken kommun är normen så låg? Har du räknat med 900kr som man får för förbrukningsvaror/TV utöver de 3000 man får för livsmedel/nöje/kläder? Så sammanlagt blir det ca 4000kr som man får av soc, detta räckte gott och väl för min del. 
    Nej, det var nog det jag hade missat. Det visar bara att jag lever en dryg 1000-lapp under minimum!
  • Astarte
    jesus666 skrev 2012-03-18 11:13:32 följande:
    det är väl bra att du är förberedd, i framtiden kanske bidragen kommer halveras, om vi hamnar i samma sits som grekland etc, då klarar du dig men de andra får stora bekymmer.
    Det är till att tänka positivt!!
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?